25 April Evora - Reisverslag uit Évora, Portugal van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 25 April Evora - Reisverslag uit Évora, Portugal van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

25 April Evora

Door: Rina

25 April 2015 | Portugal, Évora

25 April Evora

Gistermorgen weg uit Caldas de Monchique en op weg naar De Foia, dat is met 902 meter de hoogste berg van de Algarve. Er was niet veel te zien, het was nogal bewolkt en ook donkere wolken en veel wind en die wind was verdorie nog koud ook, zodra de wind ging liggen was het weer heerlijk weer. We hebben tenminste s`avonds nog op een terras gegeten. Op die berg was wel een winkel, waar ze weer lekkere dingen verkochten en Rinus kon daar zijn sticker van Portugal kopen, die plakt hij achterop de camper.....nu zoekt hij ze nog van Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en België. Die dingen zijn niet eens makkelijk te vinden. We zijn na de lunch naar Porto Covo gereden, een leuk vissersplaatsje met veel restaurantjes, een kneuterig haventje en een goede camperplaats. Dat allemaal volgens ons boekje van Portugal. Laat die camperplaats nu kloppen, maar een leuk vissersplaatsje.....we hebben ook het kneuterige haventje niet kunnen vinden. En de restaurantjes....na heen en weer gelopen te hebben en op de menu`s gekeken, zijn we ergens op een terras gaan zitten, we snapten er geen hout van, want de menu`s waren alleen in het portugees. Maar er stonden plaatjes op, dat is makkelijk hè...Engels sprak de ober wel, dus dat moest goed komen..Plaatje aangewezen en volgens de ober was dat cuttle fish, ja en dat wisten we even niet wat dat voor vis was, toch maar besteld....het duurde nogal lang voor we het opgediend kregen en laat het nu inktvis zijn, niet van die ringen maar waarschijnlijk kleine inktvisjes, want die zuignapjes aan die tentakels zaten er ook aan. Rinus bekeek het eens goed en zei, dat eet ik niet, hij wilde het niet eens proberen. Ik heb een klein stukje geprobeerd, het was zo taai dat ik er met mijn mes haast niet door kwam en werkelijk het was niet te eten. We hebben de frietjes die er bij lagen gegeten, alleen het bovenste laagje, want de frietjes daaronder dreven in het vet. Het was geen succes!!! Dat werd dus later op de avond een glaasje wijn met buggles en die dingen kunnen gevuld worden met van alles.

26 April,

We hoefden vanaochtend niets te doen, alleen ons te wassen en een beschuitje te eten. In het dorp Porto Covo een stokbroodje gekocht, daar bleef het bij, ik hoop toch weer eens een grote supermarkt te vinden, maar morgen is het zondag en dan zullen de winkels in dit gedeelte van Portugal....veel minder toeristen....wel dicht zijn. Stom toevallig!! zijn we op een kustweggetje terecht gekomen, dus veel zee gezien, op weg naar Sines een havenstad! Daar dus allerlei havens gezien, handelshaven met zeeschepen, vissershaven waarin sleepboten lagen en geen vissersbootjes, en nog een jachthaven. Denk dat de dag voor Rinus niet meer stuk kon...Er was ook heel veel industrie en petrochemische industrie dat verschrikkelijk stonk. we waren op weg naar een camping van logeren bij de boer, die hebben we gevonden, er was een hek, wat we zelf open konden doen, een kilometer over een onverhard weggetje, we kwamen bij een mooi huis, waar verder niet veel te zien was, wat bomen en was die buiten hing, een beetje rondgekeken en we zagen niets waar we dan stroom konden krijgen, dus rechtsomkeer. We hebben wel het hek weer netjes dichtgedaan en zijn verder gereden naar Evora, daar staan we nu op een camping, morgenochtend krijgen we verse broodjes!!!!

Goed van ons hè Martin, dat we gefietst hebben..zoveel dat er geen banden meer opzaten!!!
Heb geen foto van de rode bloemetjes....ze staan nu wel op tafel...
Dicky, was het vergeten, maar is een braai fijn in het gebruik...moet daar alles tegelijk op? ik heb geen idee of zoiets fijn is.
we hebben wel een "cob" die hebben we ook bij ons maar nog niet gebruikt. We hebben nog 1 weggooi BBQ.
Oh ja en ik ben niet gekrompen!!!

• 26 April 2015 - 10:00

Tineke Blaauw:

Die intkvisjes.........ik vind die ook echt niet lekker, maar in Spanje is het ook een delicatesse daar eten ze het met tuinboontjes, Hans was er dol op,maar ik moet dat ook niet hoor.
    Scottelbraai, is net een schotelantenne, en daar kun je alles tegelijk op doen, en soort wokken,maar dan anders.
    Hier is het nu 2 dagen niet zulk lekker weer,alhoewel gisteren de zon weer doorkwam laat in de middag en het toch nog lekker warm werd.maar nu de kachel weer even aan.
    Mensen ga genieten,groetjes uit Delft,enne de foto van de rode bloemetjes.....volgende keer?

• 26 April 2015 - 10:01

Dicky:

Hoi Rina, wij hebben de scottelbraai altijd gebruikt en je kunt er veel mee. Wij maakten er de nasi in, de rijst kookten we binnen (tegenwoordig heb je ook kant en klare rijst in een pakje, nog makkelijker), de rest bakken in de braai, rijst er bij en klaar, macaroni idem dito, aardappeltjes bakken, aardappeltjes aan de kant, vlees braden, potje groente warm of een bak sla maken klaar. Er zat bij ons ook later ook een grilplaat bij voor het vlees, Wij hebben hem weggegeven maar hadden hem bij het chalet ook goed kunnen gebruiken. Binnen geen stank, Eef was de scottelbraai expert. Uitpuilende schaal als we met zes man waren. Eef roept nu: het scheelt ook een berg afwas. Wat ons betreft zeer de moeite waard dus. Vis lusten we niet kijk eens op www.skottelbraai-recepten.nl of www.kokenopdecamping.n daar staat veel informatie. Ook kleine porties is goed te doen. Goede reis en uitkijken hoor.

• 26 April 2015 - 10:53

Marita:

Zo ik ben weer bijgelezen. Zo maak je nog eens wat mee he? Dat is het leuke van zo'n reis. Hier is het nog tamelijk fris, hoewel we in Limburg vandaag nog 18 graden hebben, maar dat is morgen weer afgelopen. We hebben zelfs al weer 22 km. gefietst, wel met een terrasje natuurlijk. Geniet er samen van en goede reis!!

• 26 April 2015 - 14:19

Pietsje:

Niet gekrompen dus...dan zal de stoel wel gegroeid zijn. Wij hebben ook een skottelbraai, een ideaal ding. Wordt op vakantie veelvoudig gebruikt, maar ook thuis wel in de tuin. Een aanrader is, om er dan een paella pan bij te kopen. Deze is plat van onderen en een skottel niet. Wij nemen vaak roerbak rijst of risotto mee. Eerst groente en vlees roerbakken, water en de roerbak rijst er bij en zo klaar. Je kunt er ook op bbq-en, zelfs pizza bakken. Inktvis kan heel lekker zijn, maar deze moet je eerst flink met de pan op de kop slaan, voordat je het bereidt. Doe je dit niet, dan is het inderdaad heel taai. Jammer, dat er nog geen foto is van de bloemetjes....