12 Mei Sanxenxo Noalla - Reisverslag uit Sanxenxo, Spanje van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 12 Mei Sanxenxo Noalla - Reisverslag uit Sanxenxo, Spanje van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

12 Mei Sanxenxo Noalla

Door: Rina

12 Mei 2015 | Spanje, Sanxenxo

12 Mei..........Sanxenxo Noalla op camping Monte Cabo

Nou hier staan we dan aan zee, een meter of 100 beneden ons en een hek voor onze neus, hollandse eigenaren dat dan weer wel..
alleen niet zo gezellig als de andere hollandse campings die we gehad hebben..............
de ochtend van moederdag 10 Mei zijn we vertrokken uit Porto, het moest er toch van komen, we hebben nog iets meer dan twee weken en moeten toch een beetje opschieten...we zjn naar Viana de Castelo gereden een plaats aan de kust, hoop nog steeds op die plekjes met een kleine vissershaven en wat visrestaurantjes, dat was Viana do Castelo dus niet....Het ligt aan de rivier "Lima" die daar in de zee stroomt. Aan het laatste stukje rivier hebben we wat gewandeld en het stikte daar van de vissen....zie foto....maar volgens een portugese man die ons aansprak en jammer genoeg geen woord engels sprak...waren die vissen niet te eten, er stroomde daar een riool in die rivier en dat vonden die vissen heel lekker.........we zijn naar de andere kant gelopen en Rinus is op de "Gil Eannus"dat is een Hospitaal schip, dat nu niet meer in de vaart is, maar een aantal jaren geleden gebruikt om de vissersvloot van Portugal onderweg te verzorgen, dus met een kerk, dokters, en bevoorrading aan boord, ik had niet zo`n zin om daar aan boord te gaan, dus ik heb wat rond gelopen daar, zag daar een andere zeeboot liggen, die heet "E-Ship 1" op zijn zij staat "energy for the world" dat schip maakt gebruik van alternatieve voortstuwing, het heeft 4 dingen (soort palen om te zien) die draaien door de wind en daar haalt hij zijn voortstuwing uit. Precies weet Rinus het ook niet, maar zoiets is het wel...Het was intussen al een beetje later geworden en we zijn naar de andere kant van die rivier gereden en daar was een camperplaats, waar ook veel auto`s stonden van surfers, het was er druk..gelukkig stonden er al een paar campers, dus wij zijn er ook gebleven voor de nacht....helemaal vergeten, onderweg was er een stuk opgebroken weg, waar een omleiding aangeven stond, voor ons reden 2 motoren en die gingen er in....ik zei tegen Rinus "daar ga je zeker NIET in hè....tot mijn verbazing hoorde ik "Ja daar ga ik wel in" putten in de weg, er lagen geen stenen in...een enorm gat en ja hoor, hij kon niet verder, hij had half over de stoep en de weg willen rijden, maar die stoep was te hoog, dus dat ging voor geen meter, het hele stuk achteruit terug, we hebben toen een "goed" gesprek gehad..

11 Mei, het was nogal mistig toen we opstonden en tijdens ons ontbijtje zakte het helemaal dicht, gelukkig was het op de weg niet zo erg..We zijn naar Braga gereden, daar is een bedevaartsoord "Bom Jesus do Monte". Er was een trap naar boven....meer dan 600 treden..maar gelukkig ook een kabeltram die ons naar boven bracht, we hebben voor de zekerheid een retourtje gekocht, maar hadden wel het plan om naar beneden te lopen!! We hebben gelezen dat die treden naar boven ook dienden om op je knieën naar boven te gaan, kon het slecht geloven, maar het is werkelijk waar. Boven was het vrij groot en best indrukwekkend. Ze waren er ook aan het werk om van alles te restaureren, jammer maar het was best hard nodig. We hebben eerst boven aan die trap gestaan om te kijken hoe ver het zou zijn om naar beneden te gaan, toch de stoute schoenen aangetrokken, die ik toevallig bij me had, en naar beneden, kijk maar eens op een foto die ik gemaakt heb, wat we gelopen hebben en dat was nog niet eens de helft, we hadden allebei best spierpijn toen we beneden waren, toch een heel eind meer dan 600 treden!! Daarna zijn we naar Vila Nova de Cerveira gereden, daar op een camperplaats gestaan, we hebben daar afgelopen nacht met vier campers gestaan en op een groot parkeerterrein voor ons stonden de resten van een circus, dat waren ze aan het schoonmaken...we zijn nog even het plekje ingelopen en kwamen langs een stuk grasland en daar stonden een aantal dieren van het circus...ook nog even naar de rivier gelopen waar wat vissers bezig waren om hun netten te drogen te hangen, terug naar de camper en het avondeten klaar maken....

12 Mei, lekker geslapen, er was wel een treinspoor vlak naast ons, maar ik heb er niet eentje meer gehoord toen we op bed lagen...had natuurlijk nog steeds die 600 treden in mijn benen!! Rinus heeft gisteravond op de kaart gekeken, we willen naar Santiago de Compostela en hebben 2 nachten op een camperplaats gestaan en dan is onze str...tank aan een verversbeurt toe, dus moest het een camping worden voor deze avond, eentje gevonden,die eigenlijk te dicht bij was, dus een route uitgezocht om nog eens van de Spaanse natuur te genieten, ja, we zijn weer in Spanje. Die rondrit door de bergen was echt weer genieten en om 3 uur waren we hier op de camping, was een vroege borrel met kaas en worst....daarna nog wat kleding en ondergoed gewassen, dat hangt nu nog in het zonnetje, hoop wel dat het vanavond droog is. We hebben net een restje soep van zondag gegeten en nu staat een restje tagliatella van gisteravond op het gas nog even en dan kunnen we dat eten, een opruiming in de koelkast. Er is hier wel internet, maar daarvoor moeten we naar de receptie, daar kunnen we internetten....Morgen naar Santiago de Compostela!

• 12 Mei 2015 - 20:34

Wilma:

hallo rina en rinus.
    als ik het zo lees, hebben jullie altijd wat met die vis, eerst zuignappen vis en nu rioolvis...
    een hele onderneming om 600 traptreden te lopen, knap hoor.
    het zijn weer mooie foto,s.
    gr wila en arie

• 12 Mei 2015 - 20:38

Tineke Blaauw:

Dus alweer in Spanje.... wat een mooie fotoos weer, en naar Santiago, ditmoet toch wel zo indrukwekkend zijn, datw orden weer kaarsjes branden..... heb wel eens een docu gezien van die Comina (schelpenpad) dat was zo ontzettend indrukwekkend, al die mensen overal vandaan, heel mooi, ook al die verhalen die erachter zitten, maar ook mensen die op zoek zijn naar zichzelf, (ik heb zoiets) als ik in de spiegel kijk zie ik mijzelf dus dat stukje begrijp ik niet,maar ook weer wel, haha.Mensen ga genieten van al het moois

• 12 Mei 2015 - 20:44

Betty:

Wat een leuk verslag weer, ik moet altijd zo om je verhalen lachen! Een "goed" gesprek gehad !Ha Ha ...jullie zijn na al die avonturen vast wel aan elkaar gewaagd lijkt me...Nog een goede reis toegewenst!!!groejes Betty

• 12 Mei 2015 - 21:11

Leo:

Een goed gesprek met een hapje en een drankje is nooit weg hahaha

• 12 Mei 2015 - 23:13

Majke:

Hay Rina en Rinus,
    Wat een schitterende vakantie beleven jullie.
    Steek je een kaarsje op voor mij in Santiago?
    Dan steek ik er hier eentje op voor jullie,
    In de hoop dat de komende twee weken ook zo
    Gladjes verlopen.....nou ja, gladjes....ik bedoel zonder kuilen in de weg, zodat Rinus zich niet teveel hoeft te bewijzen. Fijn om te lezen dat je zo goed slaapt, vakantie houden is volgens mij heel goed voor jouw nachtrust. Ik ben blij dat jullie weer deze richting uitkomen, is toch een hele tijd......geniet ervan en hartelijke groeten

• 13 Mei 2015 - 15:37

Pietsje:

Ik lees het alweer...je hebt Rinus even flink de oren gewassen, hopelijk gloeien ze niet meer. Heb je die stoute schoenen daar ook bij aangetrokken, helpt wel...
    Inderdaad veel vis, maar beter niet eten dus. Heb je ook met de pangafilet uit Cambodja. Wordt hier verkocht, maar wordt gekweekt in heel vies (riool)water.
    Het schiet alweer op, twee weekjes, einde in zicht, maar wel hebben jullie al een lange trip gemaakt.
    Vele mooie foto's geschoten, plantjes gejat, bedoel geleend, maar vergeten terug te brengen.
    Ben benieuwd naar jullie laatste stuk. Veel plezier nog.