15 Mei Valdovino - Reisverslag uit Valdoviño, Spanje van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 15 Mei Valdovino - Reisverslag uit Valdoviño, Spanje van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

15 Mei Valdovino

Door: Rina

15 Mei 2015 | Spanje, Valdoviño

15 Mei Valdovino op camping Valdovino

De ochtend van de 13e vertrokken van de camping in Xanxenxo, we hebben er geslapen en voor de rest was er totaal geen gezelligheid met de hollandse eigenaren...saai en de vrouw was totaal niet vriendelijk, gelukkig was het maar voor 1 nacht, heb wel nog wat gewassen, is wel voor de laatste keer denk ik, want over een een dag of 10 willen we toch thuis zijn. Vertrokken richting Santiago de Compostela, de camper op een camperplaats neergezet en daar vandaag zou er een bus naar Santiago gaan, waar precies wisten we niet, maar ik vraag het tegenwoordig maar gelijk, op het parkeerterrein stond een auto met bestuurder, nog jong en toch geen woord engels spreken, wel gevraagd aan hem en hij was zeker niet te beroerd om uit zijn auto te komen en een heel eind met ons mee te lopen om te wijzen waar de bus zou zijn....het zijn echt vriendelijke mensen...de spanjaarden! Wij lopen naar de bus, maar ja dan komt de moeilijkheid aan welke kant van de straat....gevraagd, de eerste geen woord engels en de tweede mevrouw moest ook richting kathedraal, dus konden we met haar mee en wisten we gelijk waar we uit moesten stappen en ook hoe we weer terug moesten komen, ze kon niet langer bij ons blijven, want ze had nogal haast, dank zij die mevrouw zijn we vrij snel bij de kathedraal gekomen...de kathedraal stond in de steigers jammer genoeg...we hebben toch van alles bekeken daar, we hebben zo al aardig wat bedevaartsplaatsen gezien...Lourdes, Fatima, Santiago de Compostela en niet te vergeten Kevelaer...De indrukwekkendste vinden wij toch Fatima, daar zag je heel veel pelgrims en de mensen waren daar ook heel anders dan in Santiago. We hebben er wel een kaars gebrand, nou ja gebrand....het was weer zo`n nepkaars. Ik voelde me niet zo lekker, was/ben erg verkouden en een beetje algehele malaise, dus lekker terug naar de camper, we zijn daar blijven staan, ik denk dat er toen 11 of 12 campers stonden, dus niet alleen....

De 14e was ik nog steeds beroerd, maar na mijn beschuitje ging het toch wel een beetje, we zijn gaan rijden en wilden naar Cape Finisterre...einde van de wereld.......altijd gedacht dat dat in Frankrijk was..........Onderweg zagen we dingen van graniet staan bij huizen en boerderijen, heb er een foto van gemaakt, kijk maar.......onze fantasie ging op de loop, Rinus had ergens gelezen dat daar graan in bewaard werd, maar ja er kon natuurlijk van alles in, volgens ons. Het blijkt toch dat het vroeger echt was om er graan in te bewaren, maar tegenwoordig wordt het voor meer dingen gebruikt...We zijn nog bij een Dolmen geweest, dat is gewoon een hunebed die in Drente ook staan..Op een foldertje hadden we gelezen over de enige rivier die als een waterval in zee komt..in Europa dan......dat moest ergens onderweg zijn op onze route.Dat bleek in Ezaro te zijn, de rivier Ezaro aan de Costa da Morte, jawel de kust van de dood...waarom we weten het niet. Het was er prachtig, was toch een aardige tippel om er te komen, maar het was zeker de moeite waard!! Er stonden ook overal lampen, s`avonds zal dat helemaal sprookjesachtig zijn, maar we moesten verder. Zijn dus aangekomen op Cape Finisterre, het einde/begin van de Camino....Tineke dus we hebben het schelpenpad gevolgd, wel met de camper en niet lopend....Dat schelpenpad is dus niet echt een schelpenpad, het is symbolisch..de pelgrims namen vroeger schelpen mee en liepen dan naar Santiago de Compostela. De pelgrims kopen nu in Santiago een schelp en daaraan kun je zien dat ze het gelopen/gefietst hebben. Je moet de laatste 100 kilometer gelopen hebben of de laatste 200 kilometer gefietst! We hebben ook de 0 kilometer paal gezien op de Cape Finisterre. Het was daar trouwens heel mooi!! Je kon er wandelen over de klif....de spieren van kuiten en bovenbenen..Au Er was daar ook een camperplaats dus we hebben geslapen op Cape Finisterre, hele belevenis hoor!!

Vanmorgen waren we niet zo erg laat op, want er moest een eind gereden worden, anders redden we het niet om op tijd thuis te zijn en alles nog te kunnen zien wat we willen zien..We halen de laatste tijd ons brood niet meer bij de Lidl, maar bij een panaderia, een bakkerij, het stokbrood is een stuk lekkerder en de broodjes ook...Daarna kwamen we nog een enorme Carrfour tegen en daar nog wat boodschappen gedaan en doorgereden naar Valdovino en daar staan we nu op de camping, heel origineel die ook Valdovino heet...Het weer is in de loop van de dag steeds beter geworden, rijdt toch een stuk leuker met een zonnetje. We zijn er trouwens ook achter gekomen hoe die granieten dingen heten...espigueiros in het nederlands maïsschuren. Strakjes gaan we hier in het restaurant eten. Ga proberen dus op internet te zetten en ook de foto`s....lukken de foto`s niet dan misschien de volgende keer.

• 15 Mei 2015 - 21:31

Tineke Blaauw:

Oh mensen wat geweldig toch, wat maakt het uit lopend of kruipen of met de Camper, de Comino.. mooie fotoos ook weer, ook met die schelp. Onderweg heb je huizen-herbergen- er als die een schelp bij de voordeur hebben ben je welkom,omdat je de comino aan het "doen"bent, is toch mooi.Inderdaad de meeste Spanjaarden zijn ook vriendelijk, (is onze ervaring ook he) zakken jullie zo naar beneden langs kust af?? Gaan jullie ook naar Penis Cola?? is ook mooi,daar heb je een prachtig uitzicht vanaf het kasteel, en een heel leuk straatje met allemaal schelpen, je zit dan vlak bij de monding van de Ebro, daar heb je heel veel flamingo's en de spanjaarden vangen daar oesters, en mosselen en maken die voor eigen consumptie klaar aan de oevers....voor jullie natuurlijk niet vreemd als Zeeuwen haha. Mensen veel plezier nog !! Weer opgeknapt Rina??

• 16 Mei 2015 - 11:24

Leo:

Over 10 dagen al ?
    Shit.....dan moet ik snel het huis laten opruimen en opknappen sinds het laatste feestje .......

• 17 Mei 2015 - 11:31

Pietsje:

Blijft toch vreemd, dat de mensen bijna, tot geen Engels spreken. Vooral de jeugd, want die moeten het toch op school hebben gehad, is tegenwoordig verplicht (volgens mij, in ieder geval nu in Frankrijk).
    Weer mooie foto's, vooral de waterval. Houd ik toch van.... Nog tien dagen te gaan, schiet alweer op.
    Arme Leo, zal het lukken in die tien dagen? Al die drank, die op de vloer ligt, tegen het plafond en dan hebben we het nog niet over het braaksel, want....die "jongen" kan toch echt niet tegen de drank.....