22 Augustus Malbork - Reisverslag uit Malbork, Polen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 22 Augustus Malbork - Reisverslag uit Malbork, Polen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

22 Augustus Malbork

Door: Rina

22 Augustus 2015 | Polen, Malbork

22 augustus......Malbork op camping Malbork Kemping.

gisteren de 21e na een lekker bakkie hollandse koffie en onze tradionele crackertjes met hollandse worst en hollandse kaas, vertrokken uit Leba, richting Gdansk. We hadden een camping gevonden in de boeken en die heette stadscamping en was dicht bij de oude stad van Gdansk, zelfs wifi stond er bij. Wij blij op pad, de coördinaten ingevuld en alles zou goed gaan, dat is echt wat we dachten.........onze bestemming kwam dichterbij, vertelde tommetje, maar iets klopte er niet, we kwamen uit op een gloednieuwe container terminal, dat was niet wat het ANWB boek ons beloofde!! We werden er niet geweerd, konden gewoon op een parkeerplaats staan en niemand die zei dat we er niets te zoeken hadden, tijd gehad om wat anders te vinden, nog een half uurtje rijden dwars door de stad naar de andere kant van de stad, daar was een camping,Przy Plazy Camping nr.67, jammer genoeg zonder wifi, maar we stonden er goed. Verkleden en naar de stad...volgens een mevrouw bij de receptie was het een kwartiertje lopen naar de tram...wij lopen niet zo hard, maar na een half uur vroeg ik me toch af waar de tram zou zijn. Rinus niet te beroerd, die vroeg het aan een poolse buschauffeur, ach we moesten gewoon weer een eind teruglopen. Tram gevonden en we hoefden niet over te stappen en met een half uur waren we bij de oude stad van Gdansk. Is zeker de moeite waard om die stad te bezoeken, prachtig gerestaureerd met zo veel mogelijk de oude stenen en zo...de oude stad is in de oorlog voor 90% verwoest, zei het meisje wat ons rondreed in een electrisch karretje, ze heeft ons een uur rondgereden. De wereldberoemde rode hop on hop off bussen die waren daar niet, maar dat karretje beviel ons ook goed. Ze bracht ons ook bij de werf waar Lech Walesa werkte die de partij solidariteit oprichtte.na de rit zijn we lopend de oude stad ingegaan, ook nog in het reuzenrad gezeten. We hebben de grootste middeleeuwse houten havenhijskraan van Europa gezien, die gebouwd is in 1367 en zelfs 2 ton kon hijsen. We hebben een vorkje geprikt in het Holland House, alleen spraken ze geen nederlands, het was er keurig en de steak was lekker. In het karretje waren we bij een communistische kroeg gestopt, maar geen tijd om naar binnen te gaan, we hebben daarna gezocht, maar niet meer gevonden, was wel jammer.
Mocht iemand naar Polen gaan, zeker Gdansk bezoeken, is de moeite waard!! Het was al laat toen we naar de tram liepen en we hebben daar de andere tram genomen de 6 en heen was het de 8, de 6 deed er drie kwartier over om aan het eindpunt Jelitkomo te komen, nog een kwartiertje lopen naar de camping, wat waren we blij dat we de camper zagen en lekker onderuit gezakt nog een poosje uitrusten. Het was een heerlijke dag!!

Vanmorgen toch weer vroeg wakker, we dachten een beetje uit te slapen, maar om 7 uur waren we weer present,we wilden vandaag naar Malbork en dat was maar anderhalf uur rijden, onderweg uitgebreid boodschappen gedaan bij de Lidl, die heel veel in Polen is,lekker alles bekijken en niks snappen wat er op de producten staat, maar toch gekocht, zie wel wat er van terecht komt. Zo kwamen we nog voor de middag bij de camping aan....de Malbork Kemping...Ons verse broodje gegeten en naar het kasteel wat heel beroemd is, want het was er verschrikkelijk druk, rondleidingen in het Pools, Duits en Engels en wij deden het zelf met een audio guide, toch moeilijk om het dan te verstaan door de oortjes. De bouw van de "Marienburg" is begonnen rond 1270 en was bedoeld als residentie van de duitse orde in Pruisen.In de laatste oorlog hebben ze hier ook huisgehouden en was er veel verwoest van het kasteel,ook hier hebben ze alles zo veel mogelijk met de oude stenen gerestaureer, het is een prachtig geheel en hartstikke groot. We hebben er ook de hele middag doorgebracht, dus weer genoeg beweging gehad vandaag! Naar de camper en de gebakken aardappeltjes klaargemaakt met een mootje zalm. TV aan en niet met de beentjes omhoog, want dat zit niet zo lekker hier. Nu nog dit op internet zetten en de foto`s uitzoeken. Morgen willen we naar Elblag, daar moet al weer een historisch kanaal zijn, kijken of we iets vinden!!!!

• 22 Augustus 2015 - 22:25

Tineke Blaauw:

Weer g enoten van jullie avonturen, tram......pff wat een moeite he,maar toch ook wel heel erg leuk.Gdansk,zier er echt mooi uit op de fotoos,lieve mensen genietse nog,en blijf mooie avonturen beleven!!

• 22 Augustus 2015 - 23:40

Dicky:

Mooi verhaal weer Rina, lijkt me wel uit te houden zo

• 23 Augustus 2015 - 08:45

Margriet:

Kunnen ze die hijskraan niet uitlenen aan Alphen a d
    Rijn? Ik geniet mee met jullie. Mooie foto's. Liefs Margriet.

• 23 Augustus 2015 - 09:53

Chantal Meijer:

Jullie maken weer heel wat mee, leuk.
    Ook ik geniet lekker mee!
    Groetjes Chantal

• 23 Augustus 2015 - 22:01

Pytsje:

Die foto's laten inderdaad heel wat moois zien. Ziet er goed uit, toch trekt Polen mij niet echt. Vind het toch heel knap, wat jullie allemaal gewoon doen. Ze zeggen wel eens "verstand op nul en dan gaan", maar makkelijker gezegd, dan gedaan. Jullie doen het maar gewoon 'even'.