6 September Polanica-Zdroj, camping zelfde naam - Reisverslag uit Polanica-Zdrój, Polen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 6 September Polanica-Zdroj, camping zelfde naam - Reisverslag uit Polanica-Zdrój, Polen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

6 September Polanica-Zdroj, camping zelfde naam

Door: Rina

06 September 2015 | Polen, Polanica-Zdrój

6 September...zondag....Polanica-Zdroj op Camping Polanica-Zdroj...origineel hè.

OP 4 September, dat was een vrijdag....We zouden naar het Jasna Gora, een bedevaartplaats..Het regende, had niet zo veel zin om weg te gaan in de regen, maar Rinus zei...je komt hier nooit meer, dus toch maar aangekleed om de regen in te gaan. Lange broek, sokken, truitje met lange mouwen, een jas en natuurlijk een paraplu. Het was maar een minuut of tien lopen naar het klooster.Er komen ongeveer 5 miljoen pelgrims per jaar hier naar toe. Het was nu op de vroege ochtend al best druk, een paar bussen en een zootje auto`s. Of dat pelgrims waren of mensen zoals wij, weet ik niet. Het was groot met een boel gebouwen die allemaal een functie hadden, het mooiste was de kathedraal. We hebben op onze reisjes al best veel kathedralen gezien, maar niet eentje was zo mooi als deze. In de kathedraal werd een dienst gehouden en ook nog in twee gebouwen die er om heen stonden. Op mij maakt het de meeste indruk van de mensen die overal zo maar knielden, vind het mooi om te zien dat er mensen zijn die zo opgaan in hun geloof. Een kaarsje opsteken hebben we niet gedaan, het waren weer van die koude electrische lichtjes die dan aan gaan. Heb het in mijn gedachten gedaan!! We hebben daar best een tijd rondgelopen en in een paar winkeltjes buiten de poorten gekeken of ze nog een aanwinst voor mijn verzameling hadden, maar nee niet gevonden..ik verzamel lepeltjes!! We moesten toen wel terug naar de camper, want we mochten daar nog blijven staan tot 12 uur. We wilden ook naar een zilvermijn, Rinus had een camping uitgezocht, maar toen we daar aankwamen, was het een zandpad het bos in. Gelukkig was hij het met me eens om dat niet te doen, andere oplossing gezocht. Het werd Katowice op camping Dolina, een mooie camping met vriendelijke mensen en heel schoon sanitair, één nadeel was er, als je wilde douchen moest je je uitkleden in een grote ruimte en dan achter een gordijn douchen en dat zag ik niet zo zitten.

Zaterdag 5 September, zijn we teruggereden naar Tarnowskie Gory, daar was die zilvermijn, we waren die morgen best laat weggegaan en zodoende en beetje laat bij die mijn, daar op de parkeerplaats eerst maar een broodje gegeten, want de rondleiding zou 90 minuten duren, beter om dan iets in je maag te hebben dachten wij. Bij de kassa geprobeerd kaartjes te kopen, maar een rondleiding in het engels duurde nog ruim anderhalf uur en eentje in het duits iets minder, dus kozen wij voor een poolse rondleiding die op het punt stond te vertrekken, maar nee...die groep was vol. Of we dan over 5 kwartier maar terug wilden komen om de kaartjes te kopen en daar hadden we geen van beiden zin in. Dan maar naar het volgende wat we wilden bezoeken....in het Duites "Schwarze Forelle Stollen" is een beetje makkelijker om te lezen als in het Pools. De camper neergezet bij de ingang van het natuurpark en een wandeling naar de schacht "Sylwester". mooie wandeling door het bos. Daar aangekomen wilden we kaartjes kopen, maar die meneer sprak geen woord buiten de deur en dat wij geen Pools verstonden probeerden we hem duidelijk te maken, maar hij bleef maar doorratelen in het Pools, ik keek een beetje wanhopig om en daar stond een jong stelletje en ik vroeg of ze engels spraken, de man sprak een beetje engels en heeft ons toen geholpen, we moesten wachten....er konden 6 mensen in dat bootje en dan konden we de de 21 zloty die die man kostte delen door drie..Het duurde een een poosje en daar kwam nog een stelletje aan, wij waren op een bankje gaan zitten en toen werden we gewenkt door de man, maar dat was niet voor ons, hij wees ons terug, wij moesten maar wachten...de twee stelletjes hadden kaartjes gekocht en zo waar toen mochten wij ook komen... Als je de beschrijving leest dan verwacht je er heel veel van. Je begint met het aflopen van een soort wenteltrap , dan kom je best een eind naar beneden(30mtr.)aan bij een heel smalle en lage doorgang en dan zie een bootje liggen in een smal watertje, dat was een afwateringskanaal tussen twee andere mijnen. we werden door de man in dat bootje geholpen en dat ding ging iedere keer knap scheef. toen we alle zes zaten, moest die Poolse meneer nog naar voren, die ging met zijn gezicht naar ons toe staan en begon zijn verhaal te vertellen, saai hoor als je niets verstaat. Met zijn handen duwde hij het bootje vooruit. Het was donker en in de verte zag je een lichtje, het water was heel helder, heb niet durven voelen of het koud was, want dat bootje raakte nogal veel de kanten en ik was bang dat mijn hand er tussen zou komen. Wat die "schwarze forelle" betekenen dat weet ik nog steeds niet. 600 meter op een slakkengangetje verder. We kwamen aan bij een andere schacht en daar moesten we uitstappen en wenteltrappen omhoog lopen, gelukkig niet zoveel als dat we in die andere schacht naar beneden waren gelopen, maar mijn tong hing op mijn tenen toen ik boven was. Toen nog het hele eind terug lopen naar de camper, was dolblij toen we daar aan kwamen. In de boeken gezocht naar een camping, maar die waren allemaal nogal een eind weg, dus teruggereden naar Katowice, dezelfde camping als de nacht er voor....

Zondag 6 September, Rinus weer afgerekend op de camping en ze vroeg of we weer terug zouden komen, maar nee we gaan verder... We wilden naar Zloty Stok, best een eindje rijden. Het was best een mooie trip, mooie natuur en we kwamen steeds dichter bij een bergmassief. We reden ook door een streek die vroeger duits is geweest en verschillende plaatsen waar we doorreden stond de naam in het Pools en in het Duits. Heb ook een foto gemaakt van zo`n naam. Verder is er niets gebeurd. Rustig naar deze camping gereden in Polanica-Zdroj. Voor morgen en misschien overmorgen hebben we een aantal dingen op papier staan, die we willen bekijken, we hopen alleen op een droge dag, vandaag hebben we een aantal buitjes gehad.

• 06 September 2015 - 22:38

Leo:

Hahaha....alt Kuttendorf. Zou een mooie naam zijn voor een bejaardentehuis :)

• 07 September 2015 - 08:51

Tineke Blaauw:

Mensen wat een belevenissen weer, van dat bootje onder grond had je van de week al iets over geschreven op FB,wat een onderneming......maarja jullie hebben het toch maar weer mooi meegemaakt, soms moet je er veel voor over hebben.En toch heb je dat dan maar weer meegemaakt...die taal,ja best heel lastig als je het niet verstaat,jammer dat het dan niet in Engels of Duits is, dan begrijp je er nog een beetje van.
    Dat bedevaarts,erg indrukwekkend weer, om dat mee te maken lijkt mij, net als Santiago.
    Heelveel plezier nog

• 07 September 2015 - 08:52

Tineke Blaauw:

ik had dus eerst gelezen en reactie gepost,en nu ffotoos kijken, dacht al,wat zet Leo hier nou neer,maar het is echt waar,zie net die foto

• 07 September 2015 - 11:22

Pytsje:

Inderdaad een hele mooie kathedraal. Eén en al praal, daar heb ik dan soms wel eens moeite mee. Dat het geld daar wel wordt ingestoken, terwijl mensen honger lijden. Haha, en dat die plaatsnaam. Zoiets vergeet je nooit weer. Ooit in Tsjechië naar Kutna Hora geweest, plaatsnaam vergeet je ook nooit weer.
    Een nauwe doorgang hoor, waar jullie met het bootje doorheen moesten. Jammer, dat die man niet wat anders sprak. Misschien deed hij het wel, maar wilde het niet, de oude generatie is daar nog steeds koppig. Net als de oude Tsjechen. Gelukkig is de jeugd welwillender. Wij nemen van elke land altijd een (vertaal) boekje mee, heel handig. Soms kun je dan met aanwijzen een heel stuk verder.

• 18 September 2015 - 08:08

Leo:

Mario heeft jullie zien rijden in "zijn dorp".