15 tot en met 18 Augustus - Reisverslag uit Bischofswiesen, Duitsland van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 15 tot en met 18 Augustus - Reisverslag uit Bischofswiesen, Duitsland van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

15 tot en met 18 Augustus

Door: Rina

20 Augustus 2016 | Duitsland, Bischofswiesen

15 Augustus
We zijn vertrokken van de camping in de Spessart. Eerst nog even de haven van Würzburg....daar lag zo waar een schip..
Rinus wil graag gedeeltes en sluisjes in het Ludwigkanaal zien te vinden. Een paar jaar geleden hebben we dat ook al eens geprobeerd, maar toen niets gevonden. Nu heeft hij meer kans, door de boeken en appjes die hij heeft. Zelfs coördinaten heeft hij gevonden. Dus de zoektocht is een stuk makkelijker geworden. In de buurt van Sengenthal moesten we zijn. En ja hoor, daar sluis 32 gevonden.
Eerst wat over dat kanaal..............Het Ludwigs Main Donau kanaal werd in 1846 in gebruik genomen en tot 1950 gebruikt. Het was 172 km lang en daar waren 101 sluizen in. Er konden schepen van van 30 meter lang...4 meter breed en 1,15 meter diep. Dat was dan rond de 120 ton die ze mee konden nemen. Er waren sluiswachtershuisjes, niet bij iedere sluis, want ook toen al, moesten ze op sommige plaatsen meerdere sluisjes bedienen. De schippers moesten ook betalen om daar te varen en van dat geld werd het kanaal onderhouden en die koning Ludwig had ook besloten dat er langs het hele kanaal fruitbomen geplaatst werden, die ook onderhouden moesten worden. Er stonden toen 40.000 fruitbomen!!!! Het werd tijd om een plekje te zoeken, het werd Kauerlach en de camping met de zelfde naam. Een mooi plekje hadden we daar, veel privacy. Aan weerskanten hoge heggen. Toch wel fijn hoor. Lekker buiten gezeten en ja hoor daar was hij weer dat luchtje. Rinus toch maar eens op zoek gegaan en wat bleek.....onze gasfles was bijna leeg! Dus er lekte wat. Sopje gemaakt, maar nergens bubbeltjes te zien. Op internet gezocht, waar we naar toe konden gaan om verder te laten controleren................
16 Augustus.
Zijn eerst naar Freystadt gereden en daar inkopen gedaan, verder naar Neumarkt naar camperbedrijg Berger....wat een enorm bedrijf was dat.............gevraagd of ze het eventuele lek konden vinden. De gasinstallatie hebben ze afgeperst en er lekte niets. Was wel een opluchting. Maar als de kraan openstaat dan lekt er nog steeds wat gas, dus moet het aan de fles liggen. Zijn nu van plan een nieuwe ergens te kunnen kopen en kijken of het dan over is. Als we op een camping staan is er niets aan de hand, want dan staan we aan de stroom. Na gebruik zetten we de kraan dicht. Om 1 uur waren we weer terug op de camping. Veel zien we op deze manier niet... Ons computertje heeft ook de geest gegeven, dus daar gaan we morgen weer achteraan. Mediamarkt zoeken.
17 Augustus.
Het was weer een eindje rijden naar de Mediamarkt in Neuburg. Daar hebben we een nieuw computertje gekocht. Heel mooi dingetje. Wel Duits natuurlijk, maar dat begint al een beetje te wennen. De aardige meneer bij de mediamarkt heeft ons geholpen om er wat meer Nederlands op te zetten, dat scheelde al een heleboel. Naar Augsburg daar was de camping Bella Augusta, dat was net buiten Augsburg en laten we daar nu geen tv hebben. Ben zo gewend om naar de OS te kijken. Er stonden bomen in de weg.
18 Augustus.
Lekker uitgeslapen en om half elf pas vertrokken, ver hoefden we niet want we willen morgen naar Neuschwanstein, Dus het werd Füssen, daar waren we al rond 1 uur. Het was een camperplaats en daar stonden we echt niet alleen, er waren nog ongeveer 80 andere campers. Er zou wifi zijn, niet dus...af en toe werkte het een beetje. De tv deed het ook niet, alleen konden we nu niet de schuld geven aan bomen............maar na wat jutteren aan een stekker hadden we beeld. Nu hebben we eigenlijk wel genoeg gehad wat niet in orde was\is.

• 20 Augustus 2016 - 18:34

Pytsje:

Het water kruipt dus nog steeds bij Rinus. Geen bloed door zijn aderen, maar water....
    Niet leuk, dat gedonder met het gas. Had gehoopt, dat het aan de geurblaadjes lag, maar helaas. Dit is minder. Kun je de gasflessen van Duitsland wel gebruiken? Soms hebben ze een andere aansluiting.
    Niet op de camping bij Füssen? Zit een heel mooi meer daar. Kunnen jullie nu ook zo Oostenrijk bezoeken....

• 20 Augustus 2016 - 19:05

Margriet:

Niet alles gaan vervangen he? Dat loopt in de papieren.
    Leuk, dat verhaal over het kanaal. Ik vind dat altijd interessant.
    Fijne reis verder. Liefs Margriet.

• 20 Augustus 2016 - 20:01

Jannie:

Lubwighaven is ons bekend, nooit geweten van kanaal en zoveel sluizen. Leuk om te weten.
    Zo af en toe gaat er iets mis maar het is gelukkig niet onoverkomelijk. Jullie genieten wel . Füssen is prachtig..

• 20 Augustus 2016 - 20:06

Gillis En Ria:

waw, wat een pech.... ik geloof dat ik er niet van zou kunnen slapen.. Maar is het nu verholpen?
    Dan wensen wij jullie een fijne reis verder ...

groetjes Gillis en Ria

• 21 Augustus 2016 - 10:57

Tineke:

Wat een pech,is niet leuk meer hoor, volgende reis zonder toestanden ,zo nder nieuwe apparatuur,gaslucht enz enz. Gelukkig zien jullie ook genoeg, Rinus blij met ludwigkanaal kunnen bewonderen. Probeer te genieten, maar dat lukt vast wel. Hoop dat de reis nu zonder gedoe mag verlopen

• 21 Augustus 2016 - 12:31

Marita:

Wat een pech allemaal. Gelukkig ben je redelijk in de bewoonde wereld. Als je op het maindonau kanaal vaart, zie je ook verschillende plekken van het ludwigskanaal. Wel leuk om daar een kijkje te nemen.
    Lekker genieten! Volgens mij krijgen we goed weer! ( ik heb onze volgende gezamenlijk vakantie betaald)

liefs, marita