1 tot en met 6 September - Reisverslag uit Völs, Oostenrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 1 tot en met 6 September - Reisverslag uit Völs, Oostenrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

1 tot en met 6 September

Door: Rina

06 September 2016 | Oostenrijk, Völs

1 september. Verjaardag Rieneke, Gefeliciteerd.
Al weer een maand voorbij, het gaat snel....
Vanmorgen toen we opstonden regende het, we wilden eigenlijk naar een waterval gaan kijken, op internet gekeken en volgens die app regende het overal in Oostenrijk. Ja, wat te doen he, blijven staan, dan doe je ook niets en stel je voor dat het opknapt. Besloten om toch te gaan. Eerst nog zien verse broodjes te scoren en dat lukte bij een tankstation. Echte verse kaiserbrötchen......
We reden weer over de Fernpass, het begint te wennen om over passen te rijden. Het doel van vandaag was de *Stuibenfall* bij Umhausen. Moet best een mooie zijn om te zien. Volgens internet is het de grootste en machtigste waterval van Tirol. Hij....die waterval..........heeft een valhoogte van 150 meter in twee gedeelten. Ik denk dat wij vandaag de minste liters hebben gezien, ongeveer 600 liter per seconde, op topdagen valt er 2000 liter per seconde. Beneden bij de parkeerplaats eerst een wandeling naar het begin van de klim. Eerst een hangbrug over en dan 700 treden omhoog klimmen......maar je kon ook met de auto naar boven en dat hebben wij gedaan. De ervaring van het zien van de waterval is anders natuurlijk als dat je er naast omhoog loopt. Maar wij vonden het boven ook een mooi gezicht. En we waren echt niet de enige die dit deden hoor. Het nare is, dat je dezelfde weg weer terug moet, maar Rinus kijkt niet op een paar kilometer...
We reden naar Prutz....het blijft mooi om hier rond te rijden en het weer was helemaal opgeknapt, het is droog en het zonnetje scheen. Gelukkig niet meer zo warm als de laatste dagen. In Prutz stroomt de rivier de Inn en pal aan de rivier is de *Aktiv Camping Prutz* en daar staan we. Niet denken dat het *Aktiv* op ons slaat hoor. De mensen hier lopen allemaal met rugzakken op, bergschoenen aan en stokken in hand........Wij doen het een stuk rustiger......
2 September. Verjaardag Tamara Gefeliciteerd
We hebben keurig gestaan daar aan de Inn. Vandaag staat de Silvretta Hochalpen Strasse op het menu. Het begin vond ik heel mooi, nog wat brede wegen en het dal was heel weids, met grote\heel grote stenen hier en daar in het gras wat ook mooi groen was, goh. ben er zelf trots op dat ik dit zo opschrijf. ook waren er een paar meertjes waar ze aan het vissen waren. Ik vond het prachtig.....We kwamen aan in Galtür (in Paznauntal) daar begon de Hochalpenstrasse, eerst nog even Maut betalen en we konden aan de klim beginnen....totaal waren er 34 haarspeldbochten....natuurlijk gestopt bij de Silvretta See een stuwmeer. De Bielerhöhe van 2032 meter is het hoogste van de pas. We hebben daar een tijdje rond gewandeld en alles bekenen, ook foto´s gemaakt natuurlijk. In dat Paznauntal was het Silvretta massief en verder hebben we de hoogste berg van Vorarlberg gezien, nl. Piz Buin met een hoogte van 3312 meter, die Piz Buin is ook de grens tussen Oostenrijk en Zwitserland. We moesten toch verder. Na die 34 haarspeldbochten kwam er toch een einde aan Silvretta Hochalpenstrasse bij het plaatsje Partenen, daar voor een oude burenschuur een plekje gevonden om ons boterhammetje te eten. Het werd tijd om een camping op te zoeken.....dat werd camping Traube Braz......heel originele naam want het was achter hotel Traube in Braz. Mooie ruime camping.
3 September Verjaardag Anneke Gefeliciteerd
Vandaag is het de bedoeling om naar Zwitserland te gaan. Richting Liechtenstein....Bij de grens wat dan ook gelijk de grens van Zwitserland is....een vignet gekocht, is een jaar geldig alleen schiet 2016 al op hè..is een poepie duurder dan de vignetten van Oostenrijk. We zijn door Liechtenstein gereden ook door de hoofdstad Vaduz.....nergens gestopt. oh ja, wel om een boterhammetje te eten..Vaduz was een drukke stad om door te rijden en ergens halverwege een berg stond een slot, neem aan dat daar de vorst van Liechtenstein woont. Verder Zwitserland in en door Davos ook zo`n drukke stad....had daar een beetje andere voorstelling van, zoals vroeger toen de mensen met longproblemen daar verbleven in de schone lucht. Of die lucht daar nog zo schoon is weet ik niet, er wordt gebouwd en gebouwd en nog veel meer gebouwd....Was blij toen we daar door heen waren. Naar Filisur gereden en daar vonden we de camping Islas.
Dat was meer een camping van langstaanders.....caravan met houten huisje er voor gebouwd, tuintje aangelegd enz. Dan komen wij met de camper en staan daar dan pal naast...De meneer op de camping was een aardige Zwitser.
4 September.
Vertrokken richting Bellinzona, weer een paar passen over en door kleine dorpjes, waar je echt niemand tegen kon komen, zo smal was de weg door de dorpjes, er buiten was het weer gewoon. De natuur was heel mooi , maar alles uit de camper gezien. In een flits!! Nergens was er een parkeerplaats, niet voor campers en ook niet voor personen auto´s. Ik was heel blij....niets gebeurd onderweg. Camping werd Al Censo in Claro...een aardige camping met een wereldprijs....€45,00 voor 1 nacht en €3,50 voor drie kleine bruin bolletjes, die nog niet lekker waren ook...........is niet goed natuurlijk want 3,50 kan je niet delen door 3. Alleen vond Rinus dat niet raar!
De camping was wel mooi er stonden zelfs palmen.....
---------------------------------------------------------------------------------------5 september
Vertrokken van de camping die we toch niet wilden kopen en richting Bellinzona....Ik had het niet zo erg naar mijn zin in Zwitserland, vind Zwitsers niet zo aardig en vriendelijk, is nog van vroeger toen we daar met het schip wel eens kwamen. De douaniers waren onbeschoft, snauwerig.....en zoiets van....wat ik zeg heb je maar te doen over en uit! Onderweg moesten we inkopen doen, want de koelkast was bijna leeg, een Lidl zagen we. De parkeerplaats op en ik begrijp dat we een beetje groot zijn, maar er stond een auto met caravan en wij hebben netjes gewacht tot die vertrok en toen op die plaats gaan staan. We hadden de boodschappentas nog niet voor de dag gehaald of er kwam een man aangelopen, met net zo´n gezicht als die douaniers van jaaaaaaaaren geleden. Het enige wat hij zei dat we moesten verdwijnen van de parkeerplaats en niets hielp verder, verdwijnen!!!!!! Ik was best pissig en had gelijk mijn buik vol. Terug naar Oostenrijk, dat wilde ik graag en dat hebben we gedaan.....eerst weer die route door de kleine dorpjes en daarna een prachtige weg over een pas, daar hebben we bij een Imbiss een hamburger en curryworst gegeten, want het werd wel laat en dan hoefde ik niet meer te koken die avond, gezond niet, maar wel lekker. Onderweg een beetje regen gehad en zijn naar camping Dreiländereck in Ried in Oberinntal gereden.
-------------------------------------------------------------------------
6 September.
Vertrokken uit Ried. Rinus had iets gevonden de *Zammer Lochputz* Een waterval met weer trappen er naast, maar volgens het foldertje op de camping was er beneden een soort hangbrug en we begrepen allebei dat je daar de trappen niet voor ophoefde. Het was niet ver rijden. Waar je de kaartjes moest kopen gevraagd of die hangbrug ver lopen of klimmen was. Het antwoord was...er is geen hangbrug, het is gewoon een laufsteg die wat uitsteekt. Ik vroeg moet je daar veel trappen voor lopen, ja hoor was het antwoord 250 treden, dat begrepen we beiden. Dat zag ik niet zitten, 250 treden naar nummertje 1 dat zouden er dan veel meer worden voor je boven was. Dus ik met de sleutels van de camper terug en Rinus inclusief helm op zijn hoofd begon aan de klim.
Vond dat hij redelijk snel terug was blazend en wel..........wat bleek.....het waren in totaal 250 treden en dan een pad naar beneden. Verdorie dat had ik ook willen proberen. Het was best mooi volgens Rinus. Hij heeft wel foto´s gemaakt.
We besloten weer richting Insbruck te gaan en dan onderweg Ötzi op te zoeken. Ik neem aan dat jullie wel weten wie Ötzi was\is. Dat is in Ötzidorf. Nou dat was leuk voor kinderen en een klein beetje voor ons. De expositie over Ötzi was heel interessant. Foto´s en beschrijvingen over zijn vindplaats, door wie en de onderzoeken die ze gedaan hebben. Ze hebben DNA gevonden en hebben verder gezocht het DNA van moeders kant liep dood, maar het DNA van vader, daar zouden nu nog nazaten van zijn. Het was een kleine man, rond de 1,60 meter en rond de 50 jaar oud. Hij is gestorven door een pijl in zijn schouder. Verder was hij niet erg gezond, hij had hoog cholesterol, slecht gebit, rokerslongen, hersenbloeding, reuma, slecht knie en een cyste aan zijn voet, verder weet ik het niet meer. je vraagt je af hoe die man nog 50 jaar geworden is. Er was een ruzie tussen Italie en Oostenrijk, waar de goede man thuis hoorde. Zijn vindplaats was net over de grens in Italie. Na alle onderzoeken in Oostenrijk hebben ze hem naar een museum in Bolzano....Italie.....gebracht en daar moet hij te zien zijn door een klein glazen raampje.
Verder gereden naar de camping Völs in Völs gereden, daar hebben we al een keer twee nachten gestaan en het bevalt hier wel goed, vandaar................de camping is achter een pizzeria en raad eens wat wij vanavond gegeten hebben!!!!

Ik ga er nu foto´s bijzetten, kan wel even duren!!!

• 06 September 2016 - 20:56

Tinek:

Wat een prachtige verhalen weer, en prachtige fotoos, jullie genieten met volle teugen.Heb weer heerlijk zitten genieten van jullie reisverslag.Wat een informatie geven jullie toch allemaal,geweldig!! Heel veel plezier nog ,en genietse

• 07 September 2016 - 07:25

Majke:

Jodelahitie!!!!
    Jouw Rinus draait werkelijk nergens zijn hand voor om hè.
    Het is een echte watervallenvakantie aan het worden. Nooit aan gedacht dat de valsnelheid van het water zoveel kan verschillen....interessant.
    Weer in Oostenrijk, dat betekent dat jullie weer deze richting uitkomen? Of maken jullie nog een flinke omweg? Zit je ook al te fantaseren over een overwinterplekje met de camper?
    Hartelijke groeten vanuit de polder van Scherpenisse.

• 07 September 2016 - 09:17

Margriet:

Heerlijk, die foto's op de vroege morgen! Ik ruik gewoon de berglucht. Doet het jouw longen goed Rina?
    Geniet ze! Margriet.

• 07 September 2016 - 13:13

Wilma:

hoi rina en rinus.
    wat een beleving in zwitserland. hier gaat alles zijn gangetje.
    heb wel erg bijzonder nieuws.ik wordt OMA. "kleine" stefan wordt pappa.
    zaterdag hebben ze de taart aangesneden......
    de kleur binnenkant taart geeft aan of het een jongen of meisje wordt.
    dus dat weet ik ook al.....
    nu wachten tot begin maart..
    gr wilma en arie

• 07 September 2016 - 21:28

Pytsje:

Gelukkig, wij zijn dus niet de enigen, die niet zo dol zijn op Zwitserland en de Zwitsers. Duur en de mensen niet echt vriendelijk. Geef ons dan Oostenrijk ook maar. Had eigenlijk verwacht, dat jullie door zouden reizen naar het Italiaanse gedeelte van Tirol. Spreken ze ook Duits, ondanks dat het in Italië ligt. Zij noemen zich ook niet Italianen, maar Sud Tirolers. Ook een heel mooi stuk om te rijden. De Reschenpass is heel mooi en rustig. Daar vlakbij is de bekende Stelvio, heel stijl en heel veel haarspeldbochten. Komen veel motorrijders.
    Jammer, dat jullie wat regen hadden. Hier is het nog steeds mooi weer. Zondag lijkt het een beetje minder warm te worden. (al hebben ze het ook nog over 21 graden, nu nog 26) Wel mooi weer op de motor weer even van stal te halen.
    Nog veel plezier en de volgende keer toch maar met Rinus mee te wandelen.

• 07 September 2016 - 23:36

Marita:

Wat een mooie foto's. Ik kan me voorstellen dat je weer gauw uit Zwitserland vertrekt. Het is onbetaalbaar! Coby en Peter zitten op dit moment ook in Oostenrijk, in Tirol, maar ik ben de plaats vergeten.

Vandaag waren Frans en Ingrid met de camper ook even bij ons, echt gezellig.

Vrijdagochtend vertrekken wij ook, dan krijgen we je mails helaas niet meer. Wij wensen jullie nog veel reisgenot en wees voorzichtig. Als wij zaterdag aangekomen zijn sturen we wel een app.

gr. rens en marita