21 November - Reisverslag uit Qawra, Malta van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 21 November - Reisverslag uit Qawra, Malta van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

21 November

21 November 2016 | Malta, Qawra

Zondag 20 November
Vanmorgen moesten we vroegop.....ik om 6 uur en Rinus half zeven....om 8 uur zou het busje komen. Toen wij aan de ontbijttafel zaten kwam Marita, zonder Rens. Hij zag het toch niet zitten om de hele dag op pad te zijn. Die twee hebben samen toch ook een leuke dag gehad. Wij zijn wel weggegaan. De bus vertrok richting veerboot die ons naar Gozo zou brengen. Cirkewwa heet het op Malta en op Gozo waar we aankwamen heet het Mgarr. Goed van ons he, wel opgeschreven hoor en ook hebben we een kaart. Die namen kan ik niet onthouden. De overtocht duurde ongeveer 20 minuten en we hadden geen kaartjes nodig, dan moest je pas hebben als je terug ging....vreemde gewoonte!!
Gozo is een mooi eiland een stuk minder groot dan Malta.....Gozo heeft maar 32.000 inwoners. Het heeft 13 dorpen en een hoofdstad die volgens de Maltezers * Rabat* is en officieel *Victoria*. Koningin Victoria schijnt hier geweest te zijn vandaar die naam. Veel hebben twee namen, Gozo heet in het Maltees *Ghawdex* Gozo is 67 vierkante kilometer groot....15 km lang en ongeveer 7 kilometer breed. Gozo is veel rustiger, groener, fleuriger en een heel stuk opgeruimder dan Malta. Toen we daar aankwamen met de veerboot, stond de bus al klaar. We reden naar een plek, waar je met kleine bootjes de zee op kon en dat deden de plaatstelijke vissers. Het rottige met een reis met allerlei excursies is dat je aan tijd gebonden bent. Van onze reisleidster kregen we een uur en een kwartier de tijd. Het was een stuk lopen naar beneden om bij die bootjes te komen en dan 20 minuten varen en een hele klim weer terug, toilet bezoek, zo bleef er niet veel tijd meer over om daar verder rond te kijken, wat ik heel graag gehad had. Het was daar zo mooi!! Maar goed, we hebben het gedaan met het bootje en geen spijt hoor. Wij zaten met 7 mensen op het bootje, we moesten wel zwemvesten aan, maar vastmaken was niet nodig volgens onze visser.....met veel pijn en moeite konden we hem verstaan. Ook hier was de betaling achteraf....We voeren door een grot naar de andere kant en daar was het prachtig, een vrij hoge kust recht omhoog, met vele grotten waar je in kon varen. Onze visser wees ons op het mooie donkerblauwe water en we moest foto´s maken van hem en op de foto was het water hel blauw. Daar was ook de * Azuur Window* wat ik me eigen er bij voor moest stellen wist ik niet en ik weet het nog niet. Maar vond alles wel heel mooi. Met veel fantasie wees hij ons op een gezicht....uitgeholde gaten waren de ogen en een verdikking er onder was de neus volgens hem en we hadden onze fantasie nog een keertje nodig want boven op lag een krokodil........jaja...
De bus vertrok, jammer genoeg MET ons, naar de hoofdstad Vicoria, daar werden we weer losgelaten voor een heel uur en wat we daar moesten doen.....dat ik het niet weet.
Heb wel een winkeltje gevonden waar ze dingen verkochten die speciaal van Gozo kwamen, verschillende soorten zout.....ik weet het, maar ik ben gek op allerlei soorten zout overal vandaan.....ook kaas van Gozo en een potje met iets er in ook van Gozo. Ook hebben we die kaas en dat potje meegebracht voor Marita..Op dat plein nog met 6 Limburgers wat gedronken lekker in het zonnetje.....ja echt waar het was prachtig weer vandaag!!!!!Toen het uur om was, kwam onze reisleidster en moesten we lopen naar het bus station, daar stond onze bus. We reden naar Xlendi een heel vriendelijk en leuk plaatsje aan een baai, daar hebben we gegeten.......op een bord bij een restaurantje stond dat ze verse mosselen hadden..........Rinus en ik hebben genoten van de mosselen. Er was daar een trap uitgehouwen in de berg, speciaal voor de nonnetjes, die konden daar dan ongezien zwemmen!! Ja en toen was de tijd al weer voorbij, dus hup hup naar de bus.
We reden naar Ggantija, daar was een overblijfsel van een tempel, die stamde uit 3500(!!) voor Christus. Als je daar bij staat krijg je toch een enorme bewondering voor de mensen die dat toen voor elkaar gekregen hebben. Ze hebben enorm veel dingen gevonden daar en die waren in het bezoekerscentrum te bewonderen.
Toen werd het tijd om weer naar de haven te rijden en met de boot terug naar Malta te gaan. We kregen een kaartje van de reisleidster en daarmee konden we de boot op. Blijf het een vreemd iets vinden, betalen op de terugreis...Rond 5 uur waren we in het hotel en zijn met z`n viertjes naar de lounge gegaan.....happy hour!!!! 2 voor de prijs van 1.....we blijven toch nederlanders he.....
Heb ook nog een beeldje gekocht..............de fat lady of Malta. dat is een moedergodinbeeldje ook wel Venusbeeldje. Het heeft geen hoofd....
Het was een prachtige dag en zo hebben we twee eilanden gezien...Malta en Gozo. Er is nog een derde eiland Comino...we zijn daar wel langs gevaren....
Bedtijd nu.........

• 21 November 2016 - 16:15

Willemijn:

Zo leuk om jouw reisverslagen te lezen zeker omdat wij ook op Malta zijn geweest.

Ook Gozo bezocht en de boot die ons daarheen bracht was een oude veerboot gebouwd in Vlissingen. Zo oud dat bij de toiletten stond Heeren en Daames. Echt lachen.

De rit met de bus op het eiland vond ik angstig zeker omdat er scherpe bochten waren en de chauffeur regelmatig moest steken. Ik was doodsbang!

Nog altijd bewonder ik jouw inzet om steeds een verhaal te schrijven.

Liefs ook aan Rinus

• 21 November 2016 - 16:30

Ria Verburg:

Leuk je verslag. Heel veel komt mij bekend voor. Annelies en ik zijn daar ca. 18 jaar geleden ook geweest, alleen wij gingen met het lokale openbaar vervoer. Met gevaar voor eigen leven!!!
    Heb je de oogjes op de vissersbootjes gezien?
    Groet,
    Ria

• 21 November 2016 - 18:55

Op zich wel goed bedacht, dat van die kaartjes kopen. Geen drukte op het vaste land en je wilt niet op het eiland blijven, dus moet je wel kopen. Moet je wel een beetje weten, wat de prijzen zijn van zoiets.... betaal je ineens veel meer, tja en dan moet je, want je moet wel terug... Kan ook heel slim zijn.
    Foto's zien er weer prachtig uit. Krijg je toch een beetje een beeld, hoe het er daar uit ziet.
    Fijne vakantie nog!

• 21 November 2016 - 18:58

Margriet:

Mooie, ruige natuur! Achteraf betalen, niet zo veel gevaar voor diefstal van degene die moet innen, denk ik .Je gaat toch niet terug zwemmen.....
    Groetjes weer Margriet.

• 21 November 2016 - 20:52

Dicky:

Toch gelezen Rina, leuk! De link in de mail ontbrak maar rechtstreeks naar de site ging het wel. Hoelang blijven jullie?