22 November - Reisverslag uit Qawra, Malta van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 22 November - Reisverslag uit Qawra, Malta van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

22 November

22 November 2016 | Malta, Qawra

22 November
De laatste dag van onze vakantie op Malta.
Het ontbijt deden we weer om 8 uur, want om 9 uur kwam de bus weer. Het is een hele dag vandaag geweest. Rens was er ook bij, heeft het volgehouden, nu hebben we allevier toch wel de piep uut.....We gingen eerst naar Mosta, daar hebben we de grote koepelkerk bezocht. Dat was eerst een normale grootte, maar zoals dikwijls gebeurd, hij moest groter. Ze hebben er een grotere omheen gebouwd en toen de kleine afgebroken. Dat was tussen 1820 en 1860. Een enorm gebouw, terwijl de bevolking toen maar 700 mensen bedroeg. Ze hebben er daarom zo lang over gedaan, want anders kregen ze het geld niet bij elkaar..In die kerk ligt een replica van een bom uit 1942.....Die was bedoeld voor het militaire vliegveld, maar mikken konden ze niet, dus viel hij op de kerk. Hij ontplofte niet! Er zaten toen 350 mensen in de kerk, die hebben allemaal geluk gehad .Wisten jullie dat er meer kerken op Malta zijn dan dagen van een jaar!!!!Daarna hebben we door Rabat gereden op weg naar de kliffen van Dingli. Die kliffen zijn 200 meter hoog. Daar stond een man met een busje waaruit hij van alles verkocht. We hebben bij hem cactusvijg gekocht en die smaakte heel lekker, een beetje watermeloen achtig ook kleine pitjes erin. Proeven mochten we van een likeur van cactusvijgen en ook dat smaakte. Marita en ik allebei een flesje gekocht, wel bewaren voor als we weer thuis zijn!
De bus vertrok natuurlijk weer veel te snel...naar Wied Iz Zurrieq, daar is de blauwe grot. De reisleidster vertelde dat we een stuk naar beneden moesten lopen, maar er zou een electrisch wagentje zijn die je voor een euro weer boven bracht. Toen durfden Marita Rinus en ik het wel aan. Rens bleef boven, die heeft daar een beetje rondgewandeld...We gingen met een klein bootje naar buiten, het ene bootje na het andere....heel leuk was dat, een beetje wind stond er..slingeren en stampen. Maar wat was het mooi!! Allerlei grotten ingevaren en er weer uit natuurlijk . De kleuren die je zag van het water en de kleuren van het koraal aan de kanten. Adembenemend vonden we het....
Heb geen idee of het op de fofo´s ook zo te zien is.
En ja hoor.....het electrische wagentje reed niet. Dat werd dus lopen naar boven. We hebben het gehaald en onderweg kwamen we Rens nog tegen. Bus vertrok weer naar Marsaxlokk, een vissersplaatsje, gezellig en kleurrijk. Daar konden we wat eten. Voor Rinus en mij geen punt, ze hadden ook mosselen en Rens nam 3 soorten vis, Marita hield het bij een burger.Gezellig was het aan tafel......We hebben allebei daar een soort koeken gekocht om komende nacht te eten. Nog 1 bezienswaardigheid te gaan..de tuinen van San Anton. Daar hebben we keurig op een betonnen bank gezeten en genoten van de lucht, het rook er best lekker. Toen de meute terug kwam, naar de bus gelopen en naar het hotel gereden. Als ik dit klaar heb, gaan we nog even gebruik maken van happy hour voor de laatste keer.
Daarna wat eten en vroeg naar bed!!!

• 22 November 2016 - 18:14

Majke:

Rina en Rinus,
    Mooie foto's! Ik snap nu wat Ria bedoelde met de oogjes op de bootjes....leuk!
    Happy hour is nu achter de rug, dus een gezonde maaltijd, goede nachtrust en veilige thuisreis toegewenst.
    Zet je petje maar op tegen dat je hier aankomst, voor de tijd van het jaar is het zacht, maar na Malta zal het toch een overgang zijn voor jullie. Groeten voor Rens en Marita en voor jullie beitjes: tot zeer binnenkort!

• 22 November 2016 - 18:17

Wilma:

hallo rina en rinus.
    een goede terug reis, en als je thuis komt........
    ligt de koek van anton op de keukentafel op jullie te wachten. eet smakelijk.
    gr wilma en arie

• 22 November 2016 - 19:10

Had zo het water wel even in kunnen duiken, zo mooi blauw. Verwacht, dat jullie vroeg vertrekken, als je nog een koek meeneemt voor de nacht. In ieder geval een mooie, goede en veilige terugreis.

• 22 November 2016 - 19:15

Rose-Mary:

Ik geniet van jouw verslag Rina.
    En eet lekker mee.
    dag dag Rose-Mary

• 22 November 2016 - 19:17

Rose-mary:

alweer ik geniet van jullie verslag Rina.
    ik eet ook steeds lekker mee. dag dag geniet ervan

• 23 November 2016 - 16:20

Margriet:

Wat een wondere wereld. En die kerken! Het hele dorp kon er in wonen.......