29 April - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 29 April - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

29 April

29 April 2017 | Verenigde Staten, New York

29 April
Eentonig, maar weer eerst naar het ontbijt gebeuren. Oh, we hebben natuurlijk eerst gedoucht en ons aangekleed. Druk programma hadden we voor vandaag. Eerste dag zonder de Bigbus, alles zelf uitzoeken welke metro en waar en waar eruit. Als wij alles begrijpen moeten we weg...... hoewel die blokken is redelijk makkelijk. Toch hebben we het gepresteerd om vandaag 2 keer de verkeerde kant op te gaan. Maar goed ons ontbijt achter de kiezen en op pad. Het eerste subway station was makkelijk, gewoon schuin tegenover ons hotel Penn Station....kon niet missen, maar dan......het nummer van de lijn gevonden dan uptown of downtown nog maar eens vragen voor de zekerheid en ja we zaten in de goede, naar het eindpunt Battery Park, daar vandaan gaan de boten naar Liberty Island en Ellis Island. Het vervoeren van ons was net veevervoer...je werd opgejaagd om zo snel mogelijk op die boot te komen, terwijl je van te voren ik weet niet hoever heb moeten lopen en alles weer gecontroleerd werd, schoenen mocht je aanhouden, maar riemen moesten af en ook je horloge...Goed toch heelhuids op de boot gekomen. Moet je eens proberen om met die massa mensen naar het bovendek te gaan......dat lukte ons. De boot loste zijn lading op Liberty Island, daar werden we losgelaten weer hetzelfde ritueel als toen we er op gingen, de zwepen ontbraken...Maar lady Liberty maakte een heleboel goed. Wat een machtig ding, we hadden graag naar de crown gewild, maar dat was moeilijk.......de nodige foto`s gemaakt, Rinus zijn rondje gelopen en ik de kortere versie. Ben er daar achter gekomen hoe ze aan die groene kleur komt....Ze is van koper en het heeft ongeveer dertig jaar geduurd en toen was ze groen. Dan weten jullie dat ook weer. Dachten daar eerst een ijsje te eten *het was weer erg warm geworden* maar de rij voor de boot was niet zo erg lang, dus eerst maar naar Ellis Island. Ik had eerlijk gezegd geen idee , dat dat eiland er was en waarvoor het diende. Het werd gebruikt om vluchtelingen en emigranten op te vangen, die werden daar nageken of ze iets mankeerden en ook werden ze registreerd. Ze moesten daar blijven en wachten of ze naar de vaste wal mochten. We hebben daar het museum bezocht en een groot stuk van de vluchteling/emigranten gelezen. Welk jaar en hoeveel mensen, het had allemaal te maken met oorlog of geloof. In 1954 is Ellis Island gesloten..........Boot opgezocht, gelukkig konden we met de eerstvolgende mee..weer hetzelfde, je zou denken je went er aan, maar ik had toch een beetje het gevoel hoe die mensen vroeger naar dat eiland vervoerd werden.....voor mij was het net veevervoer. Vaste wal onder de voetjes voelde toch weer lekker, eerst maar eens ergens iets eten en daarna naar de Starbucks, goh we worden echt al een beetje Amerikaans......Rinus wilde heel graag naar de Brooklyn Bridge, die moet je gezien en op gelopen hebben. Op de kaart gekeken, welke subway, welk station en belangrijk waar moesten we eruit om niet te veel te lopen, die subway ging goed, maar het lopen niet....een rot eind gelopen en in de verte zagen we water, alleen geen brug. Dat hele roteind weer terug en toen bleek dat we het verschil tussen Oost en West niet wisten. De goede weg gevonden en daar kort bij die brug heb ik een lekker bankje opgezocht en Rinus denkt nog steeds dat hij 20 is, die moest en zou op die brug lopen, versleten kwam hij terug , maar hij had wel een praatje gemaakt en van elkaar een foto met een hele mooie Oosterse. Dat maakt alles goed. Er was nog 1 ding wat we vandaag nog wilden doen...het Empire State Building op. Na ook weer heen en weer gelopen te hebben, was er toch het Empire State Building, zorg maar dat je goede wandelschoenen aan hebt, want in dat gebouw, zijn allemaal van die mooie dingen neer gezet waar je tussen door moest lopen. En ja eindelijk waren ze er dan.....de liften. Eerst naar de 80ste verdieping, daar was het eerste overdekte platform waar je op kom. Met een andere lift naar de 86 verdieping en dat is toch wel hoog hoor. Dat was in de open lucht en het waaide lekker daar. Naar het hotel moesten we alleen van de 5e ave naar de 7e en dan nog twee blokken dat was ons hotel. Rinus ging wat te eten halen en ik naar boven....laat ik nu verdorie die kamerdeur niet open krijgen, moest ik nog op Rinus wachten....kwart voor acht waren we thuis. Was een lange, vermoeiende, maar een heel mooie dag.....morgen weer een dag.

• 30 April 2017 - 10:59

Dicky Weidema:

Jullie lopen wat af. Je ziet veel, wij namen altijd taxi's, kost geen drol en je komt overal en stapt uit waar je wil. Dan nog genoeg energie om ruim rond te lopen. ☺️​Ook wij waren versleten 's avonds hoor. Nog veel plezier vandaag en morgen op naar de volgende bestemming. Goede reis.

• 30 April 2017 - 17:04

Margriet:

Die reis hoef ik dus niet meer te maken. Al dat lopen...! Maar zo kan ik ook genieten. Hebben jullie ook de Trumptower gezien? mag je daar in?
    Geniet en blijf gezond. Liefs Margriet.

• 30 April 2017 - 19:55

Majke:

Rina, Rinus, goed bezig....als je die American breakfasts wil verwerken is het prima om te lopen. Hoef je thuis niet meer op dieet....en slaap je waarschijnlijk heel goed. Wat een schitterende foto van de Brooklyn bridge, daar wil ik wel een afdrukje van.....
    Groetjes maar weer en geniet vooral veel,
    liefs uit Scherpenisse.

• 01 Mei 2017 - 01:05

Leo Verburg:

Dat beeldje is dus gewoon groen van de koperuitslag. Ik dacht altijd groen van ellende ....
    En voor zo'n wandelingetje over die brug daar draait een beetje Verburg natuurlijk zijn wandelschoenen niet voor om :)