5, 6 en 7 Juli - Reisverslag uit Nysted, Denemarken van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 5, 6 en 7 Juli - Reisverslag uit Nysted, Denemarken van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

5, 6 en 7 Juli

Door: Rina

07 Juli 2017 | Denemarken, Nysted

5, 6 en 7 Juli.
Woensdagmorgen hebben we echt de laatste rommeltjes in de camper gebracht. Vind het toch iedere keer weer een soort volksverhuizing. Daarna vertrokken naar de visboer in St. Maartensdijk, wilde de haring en Rinus zijn kibbeling niet missen voor op de boterham. Toen nog naar de kersenboer in Poortvliet, die kersen wilden we ook niet missen. Nu helemaal gepakt en gezakt!! Hoop dat we weer niet te zwaar zijn , want de toezegging dat we zwaarder mogen laden duurt nog een week of drie, zien dat we de weegbruggen mis kunnen rijden. We hebben onze nederlandse boterhammen in Duitsland gegeten en daar voor het eerst een camping uitgezocht. Dat werd het Knaus Camping Park in Oyten dat is in de buurt van Bremen. We waren er niet laat, konden nog toasten dat we weer heelhuids op een camping staan.
De hoeveelheid crackers is aardig geslonken hoor, wat we nu bij ons hebben is voor noodgevallen....ik eet een halve koolhydraatarme boterham en Rinus eet een bakje vetvrije kwark, met lijnzaad en wat fruit er in als ontbijt. Dus.....als we geen verse broodjes kunnen kopen en de voorraad voorgebakken broodjes op is dan komen ze van pas.........Denk dat we dan weer thuis zullen zijn.
Donderdag..........we hebben keurig geslapen....zou het toch aan de camper liggen. Gisteravond hoorden we op de tv de plaats Neuengamme noemen. Opgezocht en het ligt aardig op de route. Als concentratiekamp hadden we er nog nooit van gehoord. Nieuwsgierig als we zijn, wilden we daar naar toe. Het bleek een heel groot documentatie centrum te zijn, wat veel bezocht door jongeren, die voor school daarover moeten schrijven. Originele barakken waren er niet meer, waar ze stonden waren nu grote plekken waren gevuld met stenen. De grote gebouwen daar waren informatiecentra, met foto´s en originele verhalen van overlevenden. Het was geen vernietigings kamp, maar toch zijn er 55.000 mensen van allerlei nationaliteiten gestorven. Door straffen, slaan, uithongeren enz. In opdracht van de stad Hamburg is er een kanaal en haven aangelegd om de aan- en afvoer mogelijk te maken voor materialen voor de klinkerfabriek, waar de mensen moesten werken. Er was ook een `Gedenkhal` daar stonden een heleboel namen. Niet alle namen, want die hebben ze tot nu toe nog steeds niet gevonden. Veel Nederlanders ook........Na ons kaiserbrötchen zijn we vertrokken verder richting Lübeck. We reden door een gebied waar ik op borden zag staan..........Hertogdom Lauenburg. Nooit geweten dat daar een voormalig Hertogdom was. We hadden een camping in Plön uitgezocht. Grote wegen op tommetje uitgeschakeld, daar hadden we beter nog een poosje mee kunnen wachten, want we werden dwars door de stad gestuurd, het was verschrikkelijk druk. Half 6 stonden we op Camping Park Augstfelde. Daar was de wifi enorm slecht. Ons borreltje heb ik staande gedronken, we moesten ook nog warm eten.

Vrijdag.........Nu weer de grote wegen uitgesloten en dat was keurig. Wat een mooi gebied waar we door gereden zijn. Zou daar best op vakantie willen...Veel mensen met rugzakken en wandelschoenen gezien. Echt, geen gekheid, het was een prachtig gebied. We moesten naar Puttgarden om daar op de veerboor te gaan naar Denemarken. Rinus had op internet gezien een haven dichtbij Puttgarden, vond hij wel leuk om daar ons kaiserbrötchen te eten. Net de tafel gedekt en daar kwam al een meneer ons vertellen dat waar wij stonden geen parkeerplaats was voor campers. Vooruit een half uurtje mochten we blijven staan. Het was een jachthaven en geen vissershaven wat Rinus verwachtte en laat het een roteind van Puttgarden vandaan zijn. Dezelfde weg weer terug. Kwartier voor vertrek van de veerboot waren we in Puttgarden. Kaartje kopen.....124 Euro kostte dat geintje. Kan je een weekend voor in een hotel zitten en dan ook nog het diner erbij. Die boot deed er welgeteld 45 minuten over om in Rodbyhavn aan te komen in Denemarken. Vanmiddag wilden we vroeg staan. Naar Nysted gereden, daar staan we op de Nysted Strand Camping. Wel zwemkleding meegenomen, naar het is te koud. Och zo is er iedere keer wel wat...Nu even nieuws kijken en dan de foto´s proberen er bij te zetten.
Het ergste nieuws was voor mij dat Tijn dat manneke van 6 jaar gestorven is.
Morgen weer een dag.

• 07 Juli 2017 - 21:39

Jannie.:

Jullie zijn al weer een eindjje onderweg en al veel gezien.
    Leuk dat we weer mee morgen genieten van jullie belevenissen.
    Ja, erg triest, het overlijden van Tijn. Zo Jong nog, waarom!!
    Gr, Jannie.

• 07 Juli 2017 - 22:00

Margriet:

Dat wordt weer genieten van jullie avonturen. Ja, Tijn heeft heel wat losgemaakt. Triest toch.
    Blijf gezond en goedgehumeurd zoals op de foto.....Liefs Margriet.

• 08 Juli 2017 - 10:13

Marita:

Leuk om jullie weer te volgen. Geniet er maar van. Wij genieten hier van het heerlijke weer en Domburg was een heerlijk verzetje en het was ook erg gezellig. Wilde nog een dag langer blijven en hadden geboekt, maar met Rens ging het ineens wat minder en zijn we toch volgens schema naar huis gereden, z o n d e r bij jullie langs te kunnen gaan. M a a r we hebben het bordje Tholen gezien. Liefs van ons, Marita

• 09 Juli 2017 - 18:07

Pytsje:

Het mooie gebied in Duitsland kunnen jullie altijd nog even op de terugweg meepakken. Had ook nog nooit van dat kamp gehoord. Ook weer wat nieuws geleerd. Jammer, dat er niets meer van de gebouwen over was. Maakt meestal meer indruk. Op naar Scandinavië. Ben benieuwd wat jullie allemaal weer meemaken en staat te verwachten.... Fijne vakantie!