10, 11 en 12 Juli - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 10, 11 en 12 Juli - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

10, 11 en 12 Juli

Door: Rina

12 Juli 2017 | Zweden, Kalmar

10, 11 Juli en 12 Juli
Na alle dingen die we iedere morgen moeten doen, zijn we vertrokken. Simrishamn daar moet een vissershaven zijn. We hopen altijd op zo`n echt oud vissershaventje, dat was hier niet zo, er lagen een paar van die grote vissersboten en die hoeven niet zo. Doorgereden naar Kivik, daar moet iets te bekijken zijn. Een Bronstijdmonument. Dat bleek Kungagraven te heten en dat betekent Koningsgraf. Het was een enorme heuvel van stenen....met een diameter van 75 meter. Er was een gang in gemaakt waar je de heuvel in kon lopen. Daar kwam je in een grafkamer met 8 stenen platen, waar vreemde tekens in zijn gegraveerd. Dit graf werd in de 18e eeuw ontdekt. Er moet op die plek al leven zijn geweest...6000 jaar geleden. In de boeken vond Rinus dat er in Deberga een waterval moet zijn van 18 meter. Vond het al vreemd, als je hier zo rond je heen kijkt. Niks bergen en bijna geen hoge kust. Maar goed het zou natuurlijk kunnen. Niet dus!! We zijn via Ahus verder gereden naar Karlskrona, waar we een camperplaats gevonden hebben, al weer aan een jachthaven. De plekken waar stroom was, die stonden allemaal vol, maar we kunnen wel een nachtje zonder stroom en ook zonder internet, dat bleek hier niet te werken. Hier moet een eilandje zijn, Stumholmen, wat vroeger een marinebasis was. Dat wordt iets voor morgenochtend. Geen internet, hoop morgenavond.
Dinsdag 11 Juli.
We hebben goed geslapen, tegen halfacht werden we wakker. We wilden naar dat eiland gaan, dat is aan te lopen. Voor ons ging een camper weg en wij zijn op zijn plekje gaan staan, daar hadden we stroom!. We staan nu tweede rang aan het water. wandelschoenen aan en op naar dat eiland. Dat bleek echt de moeite waard te zijn. De marinegeschiedenis van Zweden. Er lagen vier oude schepen aan een kade. en in het museum waren er nog meer te zien, je mocht in een grote duikboot, die nog niet zo oud was, en daar leefden 22 tot 25 mensen op. Er waren niet zo veel bedden, ze losten elkaar af. Was wel benauwd hoor, zou het daar niet lang uithouden. Er was ook een hal, waar allemaal boegbeelden te zien waren. Het ging ook over de jaren van de koude oorlog. Hoe Zweden zijn kust probeerde te verdedigen tegen de Russen. Op foto`s liep je langs de jaren.......We hebben daar in het restaurant wat gegeten. een buffet....lekkere en minder lekkere dingen. Wat wij niet lekker vonden, namen de zweden met borden vol. ja, smaken verschillen...Terug naar de camper, we mochten tot drie uur hier blijven staan. Na een beetje heen en weer praten.....gewoon hoor.........besloten om hier nog een nachtje te blijven. Wel moesten we dan van de camperplaats een eindje rijden om de str....tank te legen en water te laden. Twee pionnen gepakt, waar -reserverat- op staat en die op ons plekje gezet, ook de kabelrol achtergelaten. Toen we terug kwamen stond alles er nog. Een dag erbij geboekt en de havenmeester had een code voor internet en bij hem in de buurt moest het kunnen. Na onze warme hap, zijn we daar naar toegegaan, maar het internet deed het niet. Jammer....... Morgen weer een dag...............
Woensdag 12 Juli. Vanmorgen na het ontbijt konden we weer met het stofzuigertje door de camper. Het weer zag er goed uit, zonnetje scheen en we hadden gisteravond besloten om de stad nog in te gaan. De beschrijving van de stad Karlskrona was veelbelovend en ik wilde nog graag verse broodjes voor vanmiddag en weer wat verse groente, de broodjes kwam goed, maar de groente ziet er hier niet echt best uit, die werd het niet! Nog een feit om weer die kant op te gaan............Rinus` batterij van zijn filmapparaat was leeg gisteren en nu weer vol, dus hij wilde gewoon nog even rap door het museum waar we gister waren en nog wat te filmen. Eerst maar de stad in gelopen, op het mooi beschreven plein vonden wij een paar kerken in eentje zijn we geweest, wilden toch een kaarsje branden, dat schijnt hier niet zo te zijn, we konden geen kaarsjes vinden. Ook stond er een standbeeld, dat was Karel de IX de stichter van de stad Karlskrona. Wat rondgekeken en verder vonden we niets interessants, wel broodjes!! Karlskrona omvat ook een 30tal eilandjes. Deze archipel is voornamelijk een militaire zone. We zijn weer naar het Maritieme Museum gelopen. We hadden op de folder nog iets gevonden.....er moest daar iets onder water zijn en je moest dan een wrak kunnen zien. Dat eerst maar eens gevraagd, waren we gister toch zo maar voorbij gelopen. Trap af en zo kwam je onder het wateroppervlak, maar van dat wrak was niets te zien, het water was troebel en modderig. Dat museum is gedeeltelijk op palen gebouwd en dat wrak ligt echt onder het museum. Rinus was klaar met zijn filmen en nog even bij de oude sloepen gekeken. Daar stond bij de ingang de Koningssloep. Willem de II van Duitsland heeft er mee gevaren en ook de Koning van Zweden.....vandaar de naam, simpel hè. Heb er.......vind ik zelf........best een leuke foto van gemaakt. Terug gelopen naar de camper en daar de broodjes gegeten en toen vertrokken, het kan niet altijd vakantie zijn hè. We moeten weer een stukje verder. We zijn naar Kalmar gereden, daar moest middenin de stad een camperplaats zijn, 15 plaatsen, dus spannend of er plek was.....niet dus. Gelukkig was er ook een camping 3 kilometer verder. We staan nu op camping Stensö. Het weer is helemaal veranders, vanmorgen lekker zonnetje en toen we hier net stonden begon het te regenen en dat doet het nu nog en nu is het half acht. Morgen weer een dag.................

• 12 Juli 2017 - 20:01

Pytsje:

Weer allemaal bootjes gezien dus. Helaas geen foto's erbij, of die moeten nog komen.... Volgende keer maar even terug kijken. Was er benieuwd naar, want klonk goed. Toch ook maar eens foto's van het eten maken, ben wel benieuwd wat zij wel eten en jullie niet...
    Vandaag is het weer hier ook wat minder. Gelukkig hebben wij het in het noorden getroffen en alleen vanmorgen vroeg wat regenwater gehad. Morgen voorspellen ze weer mooier en droog weer.

• 12 Juli 2017 - 21:10

Rijke Luchtenberg-van Dissel:

Hij gaat weer goed Rina.....een plezier om je verslag te lezen.

• 12 Juli 2017 - 21:25

Margriet:

Wat een grote camperplaats! Echt gezellig ziet het er niet uit, maar die maken jullie binnen wel.
    Mooie foto's. Leuke placemats. Geniet verder, dan doe ik het ook. Liefs Margriet.

• 13 Juli 2017 - 08:01

Majke:

Hoi Rinus, Rina,
    Leuk dat je weer zo veel nieuwe dingen tegenkomt nu je voor de tweede maal die richting uitgaat! Een nachtje zonder stroom.....langer zou écht niet kunnen. Hartelijke groeten, hier heeft het gisteren ook gigantisch geregend, maar nu schijnt de zo'n weer, hopelijk bij jullie ook weer. Goeie reis verder?