13 en 14 Juli - Reisverslag uit Tivedstorp, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 13 en 14 Juli - Reisverslag uit Tivedstorp, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

13 en 14 Juli

Door: Rina

14 Juli 2017 | Zweden, Tivedstorp

13 Juli
Iedere morgen hetzelfde, wordt eentonig hè. Maar alles moet gedaan worden. Alle spullen van het eten bewaren tot de avond, wordt ook een beetje veel. Hier hebben we geen -Truus- moet het toch met de hand in een teiltje gedaan worden. Bedden opmaken en stofzuigen..... We vonden het jammer dat de camping te ver van het slot van Kalmar was. Blijkt dat we 3 jaar geleden daar ook waren. IK had afgelopen dagen al een paar keer het idee dat ik er al geweest was, zei het tegen Rinus, maar volgens hem kon dat niet, want deze kant van Zweden.......nee daar waren we niet geweest was steevast het antwoord. Nu had hij een glasblazerij opgezocht, altijd leuk om zoiets iets te zien. Coördinaten ingevoerd bij tommetje en op pad. Onderweg kwam de glasblazerij ter sprake, dat we 3 jaar geleden ook bij een glasblazerij geweest waren en daar toen die leuke wijnglazen gekocht hadden. Goh, zei ik stel dat we bij dezelfde uitkomen. Nee, dat kon niet. Hoe dichter we bij Kosta kwamen.......Ja hoor, dezelfde glasblazerij!!! Toch gaan kijken bij het blazen, weer leuk om te zien wat ze er van maakten. Er was een outlet van kleding bijgekomen, daar een korte strakke jeans broek voor Rinus gekocht. En natuurlijk bij het glas gekeken. Wat gekocht dat ik krijg voor mijn verjaardag. We stonden ergens bij te kijken en er over te praten, toen we aangesproken werden door een Nederlands echtpaar, die kwamen uit Goor en hadden daar in de buurt een huisje, waar ze veel verbleven. Zouden we nog voor mijn verjaardag in Kautokeine bij Juhl komen??? Denk dat jullie dat niet meer weten, misschien Willy, we kregen drie jaar geleden de raad van haar nicht?? Trinet om daar eens te gaan kijken. Het was prachtig daar...We hebben een beetje lang daar rond gehangen, werd tijd om naar de camping te gaan, die uitgezocht was. Frigstad camping Hagens, die moest het worden. Nederlandse eigenaar. We waren vroeg genoeg op de camping voor ons borreltje en daarna zijn we gaan kijken naar het parkje waar elanden rondlopen en een paar rendieren. Dat hoort bij de camping. Was wel leuk, er waren twee jonge elanden. Ze kwam die voeren toen we daar bij stonden te kijken. Het is een kleine camping, 11 plaatsen voor campers of caravans en 5 huisjes die ze verhuren. Het is heel groen hier, eigenlijk staan we op een open plek in het bos. De schotel ontvangt wel het signaal, tv kijken voor het nieuws............Morgen weer een dag.....
14 Juli. Het was heel rustig afgelopen nacht op de camping. Stil ook!! Moet vandaag wat boodschappen doen, de verse groente is op. Koop als we op pad zijn altijd ijsbergsla, die kan je lekker lang bewaren in de koelkast, maar ook die is op nu. Had graag een Lidl gehad, maar die is niet dik gezaaid hier, vertelde de mevrouw van de camping en de enige die ze wist en waar ze zelf ook haar boodschappen deed, was voor ons de verkeerde kant uit. Dus maar hopen op een supermarkt. Op tommetje heeft Rinus de grote wegen uitgeschakeld, zo hopen we meer te zien, het rijdt niet zo saai als altijd op de snelwegen. Ons doel vandaag is de vesting in Karlsborg. Gelukkig zagen we een netto supermarkt, was gelukkig nog voor broodjestijd. Wat een akelige winkel was het, en verse groente hadden ze niet veel, snap er geen snars van wat de mensen hier eten, of ze hebben allemaal een moestuintje. De sla en komkommer gelukkig wel, ook een zak peen van een kilo. Ach je moet wat hè. Ze hadden wel lekkere broodjes, dat dan weer wel! Vandaag gaan ook de laatste krieltjes die ik in Nederland kocht op. Ver na broodjestijd kwamen bij die vesting in Karlsborg. Niet lachen hoor.....Ze begonnen in 1819 met de bouw, dachten 10 jaar werk te hebben, maar het duurde 90 !! jaar voor ze klaar waren, intussen was het toch mooi 1928... en toen was alles al verouderd. De muren van de vesting hielden de moderne artillerie niet eens meer tegen. Het fort was bedoelt om in geval van oorlog de koninklijke familie, de regering en de goudreserves van Zweden te herbergen. Het was een grote oppervlakte, met mooie parken en gebouwen waar je niet in mocht, wel een bordje met alleen zweedse tekst. Een museum en een kerk, waar we wel in mochten en zelfs een kaarsje mochten branden, wat we dan ook gedaan hebben. een tijd daar rond gelopen. We hadden ook een vliegtuig zien staan, toen we naar de vesting liepen. Daar ook rondgekeken en gelopen. Dat vliegtuig was een DC 3, het was in bezit van de Amerikaanse luchtmacht, heeft meegedaan in de tweede wereldoorlog, o.a. D day...de invasie bij Normandie. Later heeft hij in een museum gestaan en in 2008 in Karlsborg terecht gekomen. In stukken op een ponton daarheen gebracht. Dat was een opleidingdcentrum voor parachutisten. Nu nog de camping, eentje uitgezocht in Tived, weer nederlands, maar de camping stond vol. De mevrouw vertelde dat we een eindje terug moesten rijden en daar was een camping die vast plek had. Rinus vroeg......is die zo slecht dan....nee zei ze, veel groter! Nu staan we in Tiveden op camping Stenkällegärden. Plexat !!! Rustig en stil en hoera internet. Een nadeel, er staan veel bomen en daardoor hebben we geen televisie. wel dvd`s bij ons. Morgen weer een dag.........

• 14 Juli 2017 - 22:00

Pytsje:

Nog even de foto's van het vorige verslag gekeken. Wat een prachtige foto's. Volgende keer maar de foto's, die bij dit verslag horen, zien?
    Toch maar snel naar Noorwegen, daar hebben we wel meer groente in de winkels, tenminste....de keer dat wij er waren. Snap wel, dat die mensen zelf groente verbouwen, alles is duurder daar door de hoge vervoerskosten. Dan maar zelf verbouwen.
    Dus toch nog wel diverse Nederlanders, die daar een camping hebben. Zoon en schoondochter van kennissen van ons ook, maar hebben een paar jaar geleden de boel daar verkocht. Zijn, volgens mij. later een bed & breakfast begonnen. Patrick en Marian Zwier, ooit een buurjongetje van ons. Waren in 2007 te zien op tv bij Geen weg terug...

• 15 Juli 2017 - 08:23

Majke:

Rina, Rinus, altijd weer indrukwekkend dat glasblazen. Ik vind het een prachtig ambacht en wonderlijk wat een goede blazer steeds weer voor elkaar krijgt. Bijzonder dat je er drie bjaar geleden ook was en wat duurde het lang eer Rinus toegaf dat jullie al in die contreien hadden rondgereden. Leuk dat je je verjaardagscadeau al weer binnen hebt....wel een weekje wachten met uitpakken hè.
    Veel plezier verder, ik lees het wel, groetjes

• 15 Juli 2017 - 08:56

Rijke:

Bedankt Rina...ik heb weer genoten van je verslag

• 15 Juli 2017 - 19:24

Willemijn:

Weer genoten van jullie reisverslag. Geen Lidl in de buurt maar gelukkig wel sla en peentjes.

Hebben jullie nog iets moois gekocht in de glasblazerij?

Liefs

• 06 Augustus 2017 - 14:26

Gillis En Ria:

Verse groente is toch het lekkerst.... en hoe zit het et het fruit? Is dat volop te koop?