1 en 2 Augustus - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 1 en 2 Augustus - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

1 en 2 Augustus

Door: Rina

02 Augustus 2017 | Zweden, Jokkmokk

1, 2 Augustus.
Het heeft afgelopen nacht veel geregend. Aan de lucht te zien verwachtten we niet dat het snel droog zou worden. Vertrokken van Öyjord. Jokkmokk, daar wilden we naar toe, was best een aardig eind rijden, maar het regende toch. We gaan dan Noorwegen weer uit en Zweden weer in. De vele regen en laaghangende bewolking leverde toch wel mooie plaatjes op. We kwamen ook veel werk aan de weg tegen. Daar moet je op een auto wachten, die voor je gaat rijden en die je dan moet volgen. Veel valt er niet meer te vertellen. We hebben Jokkmokk niet gehaald en zijn naar camping Gällivare in Gällivare gereden. Toen we daar aankwamen naar de receptie gereden en het begon te plenzen niet normaal meer. Het werd een echte binnenzee voor de deur. Die hevige buien duren meestal kort en dat was nu ook het geval. Wat waren we blij, dat we wel een grasveldje aan weerszijden van de camper hadden, maar de plek waar de camper moest staan, was verhard. Morgen weer een dag........................... 2 Augustus..
Wauw, we werden wakker met een stralend zonnetje. Het enige wat echt nodig was, was water laden. Vertrokken naar Jokkmokk. Eerst de berg Drundet opgereden. Boven was het echt een wintersport gebeuren, waar ze nog veel aan het werken waren. Wat van het uitzicht op Gälllivare genoten. Onderweg zagen we een bordje waarop stond `Kunstwerk` . Die weg ingereden, het bleek een waterdoorlaat te zijn en op de schuiven waren die kunstwerken geverfd. Het was aan de beneden kant hartstikke droog, dus weinig energie. Dat was bijna bij Jokkmokk en daar eerst maar verse broodjes en nog wat kleine dingen gekocht en wat verder hebben we de broodjes gegeten. Sodeju, wat waren die lekker!! Het Laponia museum. Dat heet het Ajtte museum, daar wilden we naar toe. Het gaat daar over Laponia, dat is een heel groot gebied waar de Samen woonden en werkten. Ook de dieren die in dat grote gebied voor kwamen. Het was heel interessant en mooi. De nieuwe kerk van Jokkmokk bezocht en later bleek dat de oude kerk ook nog bestond, maar toen waren we al weer onderweg naar Arctic Camp Jokkmokk en daar staan we nu. Keurig om te zien en niet druk. We zijn vandaag veel rendieren op de weg tegen gekomen, blijft leuk en mooi om dat te zien. Heb vanavond niet gekookt, er is een restaurant hier en daar stonden veel verschillende pizza`s op de kaart. Rinus neemt altijd de vertrouwde pizza Hawai en ik wilde de Laplandspizza, met renskav, lingonsäs en lök. wat dat allemaal precies is weet ik niet, maar hij was heerlijk. op ons gemakkie in de camper gegeten. Vanavond nog wat naar BVN kijken en ik denk dat we niet te laat naar bed gaan. Morgen weer een dag............

• 03 Augustus 2017 - 09:57

Pytsje:

Weer in Zweden dus en met beter weer. Je mag wel wat van onze warmte hebben. Hier is het 36 graden.
    Een witte kerk, zie je niet vaak (volgens mij). Heel mooi.
    Verbaas mij er altijd over, dat die mensen het konden uithouden in zo'n tent, in de winter.
    Natuurlijk dikke vachten om hun heen, maar dan nog.... En die rendieren, blijft mooi.