19 en 20 Augustus - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 19 en 20 Augustus - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

19 en 20 Augustus

20 Augustus 2017 | Zweden, Halmstad

19 Augustus
Wat heeft het geregend afgelopen nacht. We waren al bijtijds wakker. Wassen, aankleden, ontbijten, bakkie koffie, rommel opruimen, afwassen, stofzuigen en niet te vergeten de str.. tank legen. Verdorie als ik het zo lees is het toch een heleboel. Toen kwam het spannende, komen we weg door dat natte spul. Een beetje slippen deed de camper wel, maar dat was gelukkig niet zo veel. Was blij dat we op harde ondergrond waren. We gaan een beetje met een klein omweggetje richting Göteborg. Rinus wilde naar Tollhättan, daar zijn we drie jaar geleden ook geweest en hij wilde graag zien of het zo was als in zijn gedachten. Er waren daar drie sluizen een heel oudje, een iets jongere en de laatste nieuwe. Nu kunnen er 88 meter lange coaster schutten. Toen we aan kwamen rijden, zagen we we dat de parkeerplaats hartstikke vol stond en er stond dat een parkeerplaats voor bussen verder rijden was. Dat was ons ~geluk~, want we kwamen uit bij heel oude sluisjes, die we drie jaar geleden helemaal niet gezien hadden en ook niet wisten dat die dingen daar waren. De oudste zijn van 1800, dat waren 4 sluisjes aaneengesloten, als ze door die 4 geschut waren, hoekje om en daar waren er weer 4 aangesloten. Toen het vervoer op het water meer toenam werd het nogal druk daar en besloten ze naast die eerste 4 sluisjes nieuwe te bouwen, dat werden er drie, die dezelfde hoogte overbrugden. Dus dat schoot een beetje beter op. Er was eigenlijk maar 1 sluis minder, dus begrijpen doe ik het ook niet erg. Het blijft alleen wel leuk om dat te zien. We hebben daar ergens nog een eindje naar beneden gereden en daar hebben we onze eigen afgebakken broodjes gegeten. Daar beneden was een waterkrachtcentrale. Na het eten nog geprobeerd of we daar verder konden lopen.....dus niet. We hadden nu alles wel een beetje bekeken daar en vertrokken richting Götenborg. We zijn er nog steeds niet overuit of we Götenburg in gaan. We zijn wel in de buurt. We staan nu Askim, dat is in de buurt van Götenborg op Lisebergs Camping Askim Strand, een mooie camping pal aan zee, alleen heet het geen zee maar Kattegat. Het weer is de hele dag weer knudde, dan schijnt de zon en is het warm, dan regent het weer en niet zo zuinig. Hier aan zee stormt het af en toe en plenst het en dan komt de zon weer te voorschijn. Om met dit weer de stad in te gaan, zien we eerlijk gezegd niet zo zitten. Ach we kunnen er nog een nachtje over slapen....................Morgen weer een dag............................ 20 Augustus.
Afglopen nacht heeft het voor de verandering weer eens geregend, er is weer zat gevallen. Vanmorgen vroeg wakker, Rinus sliep nog en ik ben gaan lezen. Toen we de gordijnen opendeden zagen we toch een leuke oude auto bij een camper tegenover ons staan. Tijdens het ontbijt hebben we het er nog eens over gehad. Ja Göteborg of nee Göteborg. Weerbericht gekeken en besloten om niet de stad in te gaan. Dan gaan we een stukje rijden en kijken wat we eventueel zien onderweg. In ieder geval staat Varberg op het lijstje. Wat er te lezen valt, spreekt ons wel aan. Onderweg niets gezien, maar de kustweg is mooi om te rijden. En het weer valt nog steeds mee. Tegen 12 uur kwamen we in Varberg, was de bedoeling soep te eten, is tenslotte zondag. Parkeerplaats gezocht en laat daar nou een Thai zitten en dat is best lekker. Rinus twee portie gehaald......niet normaal zo groot. Nu weten we dat de porties in Amerika groot zijn, maar dat hadden we hier niet verwacht. Op die parkeerplaats mochten we 4 uur blijven staan. Eerst gegeten en toen de parkeerschijf voor het raam gelegd. Het was heel dicht bij de haven en bij een gebouw waar een loopbrug voor lag. Dat bleek een badhuis te zijn met koud water baden, volgens het boekje. We zijn wezen kijken, maar wij vonden een restaurantje daar. Misschien dat de baden aan weerskanten van het restaurant waren. Daarna zijn we naar het fort gelopen. Je kon er gewoon inlopen, weliswaar omhoog. Mooie overzichts foto`s kunnen maken en ik denk wel dat we alles gezien hebben. De huizen die er zijn, zijn prive bezit. Helemaal boven is een museum en beneden hebben we een jeugdherberg gezien in de voormalige gevangenis en waar je kan slapen in een cel. Terug in het stadje en bij de parkeerplaats hebben we nog een ijsje gekocht en het dat op een bankje opgegeten. Het stikte er van de mussen. Rinus en ik verloren stukjes chocolade van ons ijsje en de mussen waren zo brutaal dat ze die tussen onze voeten vandaag pakten. Heb geprobeerd om de mussen uit mijn hand te laten eten met het laatste stukje van het hoorntje. Kijk maar op de foto naar het resultaat. Nog even in een klein souvenir winkeltje wezen kijken of ze lepeltjes hadden. Jammer, die verkochten ze niet. De lepeltjes zijn steeds moeilijker te kopen. Paar jaar geleden gingen Rinus en ik altijd op jacht voor koelkastmagneetjes en dat missen we nog steeds, de vriendin waar we ze voor kochten leeft niet meer........We zijn naar Vilshärad gereden en daar staan we nu op Vilshärads Camping. Morgen schijnt het weer hier ook wat te verbeteren. Wat dat weer betreft hebben we het de laatste weken niet getroffen. Morgen weer een dag................................
de foto`s komen er aan...............

• 21 Augustus 2017 - 08:59

Dicky Weidema:

Mooi weer te lezen, ik mis 10 ook nog steeds heel erg

• 21 Augustus 2017 - 09:43

Och jee, lees je het stukje en komt Tien weer even voorbij. Nog steeds zit ze in mijn (en onze) gedachten. Zie je haar weer eens voorbij komen met Facebook, is ze nog ergens vriend van.... Dat wordt nooit weggehaald. Kreeg zelfs met haar verjaardag nog een herinnering.... Dat is wel even wrang.
    Helaas zijn wij nu al meer mensen, om ons heen, aan die rot ziekte verloren. Gelukkig ook een enkeling, die het heeft overleefd. Hopen volgen daar meer van.

Voor de rest weer prachtige foto's. Geen bange mussen.