2 April - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 2 April - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

2 April

Door: Rina

04 April 2018 | Palestina, Bethlehem

2 April
Vroeg van Bethlehem vertrokken en eerst in Jeruzalem Ron opgepikt en daarna een eind een weg gereden die we al eerder gereden hebben. Het eerst naar Massada. weer een heel eind door de woestijn van Judea was weer prachtig!! In Massada naar de Citadel die bovenop een rots is. Gelukkig was er een kabelbaan. Die Citadel is in opdracht van Herodus gebouwd, het schijnt dat hij er zelf niet gewoond heeft. Het was er heel mooi. Die beste man had het aardig hoog in de bol...het was heel groot, met verschillende badhuizen en zelfs een paleis van drie verdiepingen, wat voor die tijd heel vooruitstrevend was. De verdiepingen waren niet op elkaar, maar schuin onder elkaar. Om op een andere verdieping te komen, moesten ze aan de buitenkant met een trap naar beneden of naar boven natuurlijk. Ook een vernuftige oplossing voor het water tekort wat ze toch altijd hadden. Daarna naar de oase Van En Gedi......bron van de steenbok.....die we daar ook gezien hebben, gereden. daar was het echt een gekkenhuis, de paasvakantie is begonnen hier en het was warm, 32 graden, dus hordes mensen met kinderen die daar naar boven gingen, daar waren wat watervallen en konden de kinderen in het water spelen. Het was een hele klim zei Ron, dus ik ben niet meegegaan, er was nog een echtpaar bij ons, die het ook niet trokken...ik heb heerlijk gezeten in het zonnetje en naar de mensen gekeken, dat was ook heel leuk, heb mijn ogen uitgekeken naar de kleding die ze droegen en ook naar de kinderen die zich stierlijk verveelden. De rij om een kaartje te kopen, was verschrikkelijk lang. Na dit spektakel, gereden naar Qumran, daar waren ook opgravingen. Er woonde toen een kloosterorde die geschriften herschreven en die toen in potten deden en in grotten verborgen. Door een stom toeval werden die rollen gevonden, toen herders een steen in een grot gooiden en iets hoorden breken. Dat was in 1947. Er waren 11 grotten in de buurt waar ze rollen gevonden hebben, ze zijn nu bekend als de Dode Zee rollen omdat die zee in de buurt was. Eindelijk tijd voor de lunch en dan naar de Dode Zee. De bus heeft ons vrij dicht in de buurt gebracht waar we naar beneden moesten lopen, onderweg kwamen ze verkleedhokken tegen, alle vrouwen in een open ruimte en bij de mannen was dat ook zo. Een aardige tippel verder konden we proberen om in het water te komen. De kant was hartstikke glibberig en de laatste stap was vrij laag, nog een stukje verder lopen in het water wat niet mee viel , toen drijven. Dat waren we allemaal al vrij gauw zat. Maar het was toch een hele belevenis.De Dode zee ligt 400 meter onder de zeespiegel en is het diepste punt op aarde zeggen ze hier en het water bevat rond de 30 gram zout op een liter water, Het was nog een eind rijden naar het hotel in Bethlehem. Al met al een heel drukke dag en vermoeiende dag.

• 05 April 2018 - 19:40

Wilma:

hey rina. jullie zien er inderdaad een beetje warm uit. Maar je kon lekker afkoelen in de dode zee.
    Wat is het kaal , is er nergens een beetje groen (gras of bomen).
    hier alles in orde

• 08 April 2018 - 20:52

Gillis En Ria:

IK had me de Dode Zee totaal anders voorgesteld... een grote vlakte wit van het zout, maar niet deze modder... Het ziet er naar uit, dat er verderop helderder water is... Hier vooraan kon je gelijk een modderbad nemen!!!
    Weet je ook wat ze met die rollen gedaan hebben? Kun je ze ergens in een museum bewonderen?
    Wat hebben ze dat slim verstopt... Bestaat de kloosterorde nog?
    nieuwsgierig hé... groetjes