Zorge - Reisverslag uit Leipzig, Duitsland van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu Zorge - Reisverslag uit Leipzig, Duitsland van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

Zorge

Door: Rina

21 Mei 2018 | Duitsland, Leipzig

Zorge 19 Mei.
Wat was het stil en stikdonker op de camping vannacht. We hebben hartstikke goed geslapen, schoten bij half acht wakker, was voor ons uitslapen!! Echt nog op ons gemak alles gedaan vanmorgen en op naar de Lidl, wat boodschappen halen. Was maar een klein stukje rijden, de verkeerde kant op....We wilden naar Gedenkplaats Concentratiekamp Mittelbau-Dora. Er was een klein museum met foto`s en andere indrukwekkende dingen, zoals stukken van een verhaal van overlevenden. Misschien vreemd dat wij veel van die soort plekken willen bezoeken, waarom dat is kan ik echt niet uitleggen. Veel op terrein was er niet meer, maar ze hebben het zo gemaakt, dat het wel een goede indruk geeft, wat er hier allemaal weer gebeurd is. Na het bombardement op Peenemunde, werd in de berg Kohnstein, de productie van raketten de V2, die eerst in Peenemunde gemaakt werden verplaatst naar deze plaats. Eind 1943 werd het als buitenkamp van Buchenwald opgericht. We staan nu op de camperplaats van de camping Im Waldwinkel in Zorge.
Morgen willen we naar Buchenwald.
20 Mei. Van de camping in Zorge vertrokken rond 9 uur. We zijn naar Buchenwald gereden, de laatste kilometers, heet de weg Blutstrasse, die is gebouwd door gevangenen. Wat moet ik daar over vertellen....Niet alleen in de tweede wereldoorlog is daar enorm veel gebeurd, maar ook daarna nog. De DDR heeft daar ook nog veel mensen dood laten gaan. Het was een enorm terrein, waar niet zo veel meer over was, een enorm veld, waar je wel kon zien waar de barakken gestaan hebben en een groot crematorium, waar ze meer verbrandingsovens hadden dan in Mittelwerk-Dora. We hebben daar weer uren rondgelopen. Wat mij het meest deed, was een verzameling schoenen, waar zelfs een aantal babyschoentjes bij was. Ben terug gelopen om nogmaals daar stil te staan. Foto heb ik er niet van gemaakt, waarom weet ik eigenlijk niet. Die plek heeft veel indruk op me gemaakt. Een paar campings gebeld in de buurt, maar alles zat vol. Zorge gebeld en daar was nog plek, dus teruggereden. Ons oude plekje was nog vrij. Gewoon tv en onze wifiversterker deed het ook!!
21 Mei. Vanmorgen een camperplaats in Erfurt gebeld en die had een plekje, dat was niet groot genoeg voor onze camper. Hij heeft gezegd dat er morgen wel plek is. De pinksterdagen zijn achter de rug. Denk dat het dan rustiger is, hier van de camping is 50 procent vandaag vertrokken. Wij besloten hier te blijven staan en de was eens doen. Was nu droog en ligt weer in de kast. Het was heerlijk weer, lekker buiten gezeten en verder een rustige dag gehad. Morgen zien we wel verder...... Of de foto`s lukken weet ik niet, het kan een tijd duren!

• 22 Mei 2018 - 08:02

Leo:

Blijft gewoon indrukwekkend en te bizar voor woorden die kampen :(

• 22 Mei 2018 - 08:46

Pytsje:

Ik herken dat gevoel. Op één of andere manier trekken die kampen. Als wij de kans hebben, dan bezoeken wij deze ook. Niet te verklaren. Toch blijf ik Birkenau het indrukwekkendst vinden, hier kreeg ik meer rillingen van dan Auschwitz. Voelde en rook daar veel meer.
    Ideaal, dat mooie weer, mag nog wel een lange tijd door gaan. Puur genieten. Hopelijk niet op, als wij op vakantie gaan. Geniet nog maar lekker. Hoe lang blijven jullie eigenlijk weg?

• 22 Mei 2018 - 17:30

Margriet:

Hier zijn onze pastoor en de jonge kapelaan op het einde van de oorlog vermoord.
    Twee mannen kwamen terug. Eentje stierf thuis alsnog..
    Als klein meisje moest ik met kerstmis een presentje brengen. Nooit zal ik de ogen en het mager lijf van die jonge man vergeten! Hij heeft het niet gehaald omdat er toen nog geen geschikte infuzen waren.....