Dausenau 29,30 en 31 Mei - Reisverslag uit Ediger-Eller, Duitsland van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu Dausenau 29,30 en 31 Mei - Reisverslag uit Ediger-Eller, Duitsland van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

Dausenau 29,30 en 31 Mei

Door: Rina

31 Mei 2018 | Duitsland, Ediger-Eller

Dausenau 29, 30 en 31 Mei
Vertrokken van campingplatz Ulmbach-Talsperre, we hebben hier twee fijne dagen gestaan, rustig en netjes. We zijn op weg gegaan naar het meest romantische slot van de Oranjeroute......Slot Braunfels. We zijn op een mooie parkeerplaats terecht gekomen, een stuk speciaal voor Campers, voor 2 hele Euro`s kon je daar de hele dag staan. Het was nog wel een stuk lopen naar het Slot, eindelijk boven bleek, dat we ruim een uur te vroeg waren. Het Slot was nog gesloten!! Een beetje rondgelopen daar en toen maar besloten om weg te gaan. Besloten om er een Slotten dag van te maken. Is het nu Sloten of Slotten...Iemand die het weet???. We wilden naar Slot Dillenburg, wisten wel dat er niet veel van over was, maar de Wilhelmsturm, die moest er nog helemaal zijn. Toen we onderweg ons broodje gegeten hadden, hadden we niet zo veel zin meer om dat vandaag te doen. Camping in Dillenburg gezocht en besloten om er morgen naar toe te gaan. We staan nu op camping..Waldcamp Meerbornsheide. Een camping op een mooie plek, heel rustig, een paar caravans die er waarschijnlijk het hele seizoen staan, want er was niemand in. Tegen de avond werd het hartsikke donker en begon het te plensen. onweer en wat bliksem. Er is meer dan genoeg gevallen!!! Morgen weer verder!!!
30 Mei. Vanmorgen hier vertrokken, naar Slot Dillenburg, nog geen twee kilometer rijden. Een plekje gevonden dicht bij het slot, niet ver omhoog lopen, dat was een verademing. Toen we boven kwamen herinnerde ik me ineens dat we daar al een keer geweest waren met Alie en John, we logeerden toen in Hotel Am Fang in Bad Laasphe, weten jullie dat ook nog? Toen was de Wilhelmsturm dicht. Nu was hij gelukkig open, daar in die toren, kon je de geschiedenis van de Oranjes volgen op drie verdiepingen. Het was een wenteltrap, honderd treden op en ook weer af. Wisten jullie dat de naam Oranje oorspronkelijk uit Frankrijk komt. Het was het prinsdom Orange. Willem van Nassau uit Dillenburg erfde het prinsdom en ook de naam. Die Willem werd toen Prins van Orange en dat werd de naam Oranje Nassau. Die Willem werd in Delft vermoord. De Wilhelmstoren is op de ruines van het Slot Dillenburg gebouwd. Het Slot is door de Fransen met goeiende kogels bestookt en afgebrand. De volgende bestemming was Druidenstein. Niet ver van Dillenburg. Het heet hier Westerwald en is prachtig. Je kan hier enorme wandelingen maken. Toen we in de buurt van De Duidenstein kwamen, was er een klein parkeerplekje en moesten we de rest lopen. Heb er nog spierpijn van. We hebben het wel gehaald heen en weer. Het bos wat we door moesten, daar waren drie levende zielen....wij en een kikker. Druidenstein is een basaltkegel die 25 miljoen jaar geleden is ontstaan door een vulkaanuitbarsting, waarom die heilgenbeelden er bij staan, hebben we niet goed begrepen. Er stonden genoeg borden, waar wel iets opstond over het ontstaan, maar niets over die beelden. Er zit in het Westerwald veel basalt in de grond, daar wordt niets meer mee gedaan nu op die plek. Besloten om weer terug te rijden naar Dillenburg, de camping waar we afgelopen nacht ook hebben gestaan.....Morgen zien we verder....
31 Mei, na het ontbijt en alle dingen die gedaan moeten worden......gedaan!! Vertrokken van camping Waldcamp Meerbornsheide. Onderweg zouden we wat boodschappen doen. We waren nog geen 10 minuten onderweg en daar was de Lidl al. Heel stil op de parkeerplaats en we vonden het nogal donker in de winkel. Naast de Lidl was een bakkerij en daar maar eens gevraagd. En ja hoor, het was een feestdag en alles was gesloten...iets van Fronleichnam, tenminste dat verstond ik. Wel verse broodjes bij de bakker gekocht, ook een gebakje, en morgen dan maar kijken of we een supermarkt zien. We wilden naar het Stöffelpark in Enspel. Dat is ook in het Westerwald en heeft ook te maken met de delving van basalt. Een oude afgraving en fabriek, een deel er van daar blazen ze nog regelmating de boel op, daar mocht je niet komen, maar ja een feestdag, dus werd er niet gewerkt. Een heel vriendelijke vrouw aan de kassa, want kaartjes moet je toch kopen hè. Ze probeerde Nederlands te praten, ze was gek op Nederland en half volgende maand zou ze weer op vakantie naar Nederland. Ze is helemaal weg van Callandsoog en daar gaat ze nu ook weer heen. Een aantal Zeelandse eilanden had ze ook bezocht en nee Tholen net niet. We kregen een kaartje mee en konden zo zien hoe we lopen moesten. En ja daar kom ik weer met de miljoenen, 25 miljoen jaar geleden was het daar heel anders, er waren daar vulkanen, het was warm en vochtig, er leefden krokodillen en schildpadden in het Stöffelmeer. Door vulkaanuitbarstingen en lavastromen kwam al het het leven in het meer abrupt tot een einde. En later, veel later hebben ze daar allerlei fossielen gevonden, zelfs krokodillentanden. En nee.....het is geen sprookje!! De oude basaltfabriek was wel leuk om te zien. We hebben jammer genoeg geen rondleiding genomen, zijn zelf op pad gegaan en dan moet je het van de bordjes hebben hè, achteraf hadden we er spijt van. Op de parkeerplek hebben ons broodje gegeten en zijn weer op pad gegaan. We zijn naar Dausenau gereden, naar campingplatz Lahnbeach, je moet er maar opkomen hè, het is wel aan de Lahn en net zo vol als de campings langs de Moezel, we hadden gehoopt op een leuke camping, dan zouden we er een paar dagen blijven staan, maar niet hier. Morgen gaan we een stukje verder, we zien wel waar naar toe........

• 01 Juni 2018 - 15:11

Anneke:

Even gegoogled: meervoud van slot van kasteel is sloten. Maar nu we het toch over taal hebben, wat vind je van de Zeelandse eilanden? ;) Trouwens wel gek ... aan de andere kant van de wereld hebben ze het ook niet over de Nieuw-Zeeuwse eilanden...
    Kus

• 02 Juni 2018 - 09:02

Pytsje:

Prachtige foto's, maar geen gezicht hoor....een mooie camper bij een oud gebouw, of was het de bedoeling, dat de camper beter uit kwam hihi.
    Heel mooi het slot, had nog wel meer foto's willen zien... geen foto's binnen gemaakt, of kon je daar niet verder komen. Die Wilhelmsturm is prachtig, heel statig, maar Rinus op wacht...? Zo ziet hij alleen jou staan, het "gevaar" van buiten ziet hij zo niet.
    Jij bent nog één ding vergeten.... misschien was die kikker wel de prins. Kans gemist haha.

• 04 Juni 2018 - 09:00

Marita:

Even weer bijgelezen. Jullie weten straks alles over Duitsland en het koninklijke huis. Wij zijn vroeger ook regelmatig daar in de buurt geweest. Met een vrij weekend in Hamm gingen we op pad. We zijn ook in Dillenburg geweest.
    Vorig jaar met Rens verjaardag waren we in het Wiedtal, erg mooi. Volgens mij er niet ver vandaan. Frans is er met de Camper onlangs ook geweest en vond het een aanrader.

Geniet nog maar, vooral van het mooie weer.
    Liefs van ons.