9, 10, 11, 12 en 13 Juli - Reisverslag uit Honfleur, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 9, 10, 11, 12 en 13 Juli - Reisverslag uit Honfleur, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

9, 10, 11, 12 en 13 Juli

Door: Rina

14 Juli 2018 | Frankrijk, Honfleur

Maandag 9 Juli zijn we van huis vertrokken, nog even langs de kersenboer in Poortvliet en verse broodjes bij Appie, zo zijn we van Tholen vertrokken. Richting Reims wilden we, maar onderweg besloten we naar de kust van Frankrijk te gaan, daar zou het minder warm zijn en dat vonden we fijn, na al die warmte in Nederland. Dus een stukkie de verkeerde kant opgegaan, who cares! Dus een nieuwe camping opgezocht. Rond drie uur waren we in Warlincourt les Pas op camping La Killienne. Was niet veel bijzonders daar, wel op tijd voor het borreluurtje. .....het internet moest je met je creditcard kopen...13 Euro maar liefst voor twee apparaten, maar met ons geheime wapen Engenius zou dat geen probleem moeten zijn, was het ook heel even niet....we werden afgesloten, ze zagen dat we het internet deelden met verboden software....weg 13 Euro, geen internet meer!! Verder niets meegemaakt vandaag.....344 kilometer hebben we gereden.
Dinsdag 10 Juli, redelijk goed geslapen. Wordt misschien eentonig, maar na alle huishoudelijke bezigheden zijn we rond 9 uur vertrokken. Richting Berck sur Mer, daar hoopten we op de boulevard een leuk plekje te vinden om ons verse stokbroodje te eten. Ondanks dat er bijna niemand te zien was, stonden de parkeerplaatsen allemaal vol. Zijstraatje ingereden en daar waren plekken zat. Lekker rustig gestaan en het verse stokbroodje gegeten....niet helemaal hoor dat is een beetje veel, iedere dag houden we bijna de helft over en om dat tot de volgenden te bewaren..........dan kan je iemand aardig verwonden aan het hoofd. Netjes gezegd hè...We zijn verder gereden naar Port le Grande, camping Château des Tillens een mooie camping echt een aanrader, zullen ze wel leuk vinden als we reclame maken......we worden er alleen niet voor betaald! 147 km hebben we gereden....
Woensdag 11 Juli. Vanmorgen echt alles op ons gemakkie gedaan, stokbroodje gehaald bij de receptie, wat water bijgevuld en het toilet geleegd en rond 10 uur zijn we vertrokken. Het was net als de vorige dagen hartstikke bewolkt en het dreigde te gaan regenen, dat is niet gebeurd maar de zon hebben we deze dag ook heel weinig gezien. Rinus had iets opgezocht...Cap Homu, dat bleek een weg naar een hotel restaurant te zijn....wel een mooi uitzicht werd er beloofd, maar er mochten geen campers naar toe rijden. De kustweg opgezocht en richting Le Tréport. Onderweg in Cayeux sur Mer daar zag Rinus een haast onbegaanbaar weggetje met van die grote kiezelstenen, we hadden een soort toren gezien en die wilden we wel in werkelijkheid zien.....daar ons stokbrood gegeten en de stoute schoenen aangedaan en naar buiten, het bleek een semafoor te zijn, dat heeft iets met de zeevaart te maken. Jas aangedaan, die had je wel nodig, wat was het koud en veel wind. Ik heb daar een uitgedroogde hondshaai gevonden, die hebben we goed ingepakt en willen we mee naar huis nemen. In Le Tréport konden we nergens fatsoenlijk staan en het weer werkte nog steeds niet mee, verder gereden naar Dieppe daar zou een grote camperplaats zijn aan de haven, met stroom en wifi, dat leek ons wel wat. Groot was hij, stroom voor 1 uur bij maar 12 plekken, wifi werkte niet en daar vonden we het echt te duur voor. Een stukje verder iets beters gevonden in Petit Appeville op camping La Source. Vriendelijke mensen en veel Nederlanders. Vers fruit konden we er kopen en de plekken waren keurig aan een snelstromend riviertje La Scie. Was moeilijk om deze camping te vinden, de coördinaten op tommetje volgend, konden we op een gegeven moment echt niet verder. Achteruit, er zat niets anders op. Zagen we toch opeens een bordje met de naam van de camping, daar heen gereden, de weg werd steeds smaller, gelukkig konden we er zo toch komen. Het weer werd tegen de avond wat beter, toch niet lekker genoeg om buiten te zitten.
Donderdag 12 Juli. Vanmorgen was het weer hartstikke bewolkt en heel fris. Het was gewoon koud in de camper toen we om half zeven naast ons bed stonden. Alles weer op het gemakkie gedaan en een vers stokbroodje gekocht. Rond 10 uur zijn we vertrokken. Via de kustweg richting Fecamp. Leuk, nou ja leuk door allerlei kleine dorpjes gereden....de dorpjes was leuk, maar de weg.....Bij Sainte Marguerite sur Mer even gestopt en een paar foto`s gemaakt, verder gereden naar Veulette sur Mer weer gestopt en wat verder gekeken dan onze neus lang was, zagen we aan de boulevard toch een stalletje, waar je verse vis kon kopen, daar zagen we iets wat volgens ons stukken van krab waren. Mevrouw sprak geen engels en ons frans is niet zo best, gelukkig kwamen er twee dames, waarvan de ene wat engels sprak en daar hoorden we wat we er mee moesten doen. Gewoon in water met zout koken....dat hebben we gelijk maar gedaan in de camper, met het bekende stokbroodje er bij hebben we lekker gegeten. Je had er wel een grote tang bij nodig, Rinus kennende was die aanwezig!! Daar maar gelijk een camping opgezocht op de app. Op naar Yport, weer zo`n onmogelijke weg het laatste stuk en ja hoor, het hek was dicht en het bleek zelfs een naturisten camping te zijn. Gelukkig dat het hek dicht was.....moet er niet aan denken!!! Onmogelijke weggetje weer terug en een paar kilometer verder iets gevonden. Ook in Yport camping Flower La Chênaie. Kindvriendelijke camping met een redelijk groot overdekt zwembad, nu wel mijn zwempak bij me, maar nu ben ik stik verkouden....het is verdorie altijd wat.. Ook vanavond knapte het weer op. 13 Juli. Al weer bewolkt vanmorgen, onderweg hebben we zelfs regen gehad. We wilden naar Etretat, daar waren we jaren geleden ook. Rond 10 uur zijn we vertrokken. Viel tegen, we kwamen in de stad en daar stond het hele zooitje vast. Allerlei feestelijkheden waren er. We zijn er gelukkig heelhuids doorgekomen, niets geraakt...het scheelde maar een haartje. Blij dat we er doorheen waren. Konden dus niet bij de krijtrotsen komen....besloten om maar door te rijden naar Lillebonne, daar zou een Romeins Amphitheater zijn en dat hebben we toch gevonden!!! Verder gereden naar Honfleur. Een grote camperplaats moet daar zijn. We konden op drie manieren naar Honfleur…..tolbrug, pont of omrijden. Rinus wilde varen, dus het werd de pont. De pont bleek later gewoon gratis te zijn, wat een meevaller!!! Het was de pont over de Seine bij Port Jerome. Toen we aankwamen bij de camperplaats bleek het een enorme grote....240 campers konden er staan, waarvan 60 plaatsen met stroom. We zijn er opgereden en er bleken nog een paar plaatsen vrij te zijn, maar zonder stroom. De drukte komt door de 14e Juli, de nationale feestdag in Frankrijk. Quatorze Juillet…..De bestorming van de Bastille in 1789 en dat schijnt een feest te zijn. We hebben toch maar gekozen voor een camping, in ieder geval stroom, kunnen we tenminste kofie zetten en de airfryer gebruiken en internet, dat is toch ook heel belangrijk voor ons. Camping La Briquerie is het geworden. Kost verdorie 37 Euro per nacht. Bus voor de camping om naar Honfleur te gaan. En dat gaan we morgen doen......

• 16 Juli 2018 - 15:40

Wilma:

Het zijn weer mooie foto,s. geniet er weer van.

• 16 Juli 2018 - 15:55

Marita:

Blij weer wat van jullie te horen (lezen) Hier is het snikheet. Al dagen tegen de 30 graden of meer. Maar het was heerlijk fietsweer. Leuke week gehad met Sonja. Geniet er maar van. Ik hoop dat het bij jullie ook wat warmer wordt. Liefs van ons uit het snikhete Limburg.

• 16 Juli 2018 - 16:06

Jannie.:

Leuk, dat we weer mee mogen reizen. Hier is het echt te warm, jullie hebben het lekker koel.

• 16 Juli 2018 - 17:27

Leo:

Dat kan ik me allemaal nog als de dag van gisteren herinneren .... Dieppe , Fecamp .... heerlijke tijd gehad daar vroeger :)

• 17 Juli 2018 - 09:47

Pytsje:

Och, die stokbroden.... ken het gevoel. Net gekocht zijn ze nog te eten, maar een paar uur later kun je ze als knuppel gebruiken. De pain cerèal is heerlijk, al kun je die niet overal krijgen. Na een week heb ik het vaak wel gehad met die stokbroden, amper voeding van binnen en de buitenkant soms te krokant.
    Oei, wat las ik.... illegale praktijken op de computer bij jullie? Boefjes!!!
    Jammer van het weer, snap dat het wat koeler mag, maar in Frankrijk zou ik toch wel de korte broek en geen jas aan willen hebben. Daar ga ik voor heen. Natuurlijk is het ook een mooi land, niet alle inwoners.... bij de toeristische plekken vind ik ze persoonlijk toch soms onbeschoft. Op de mindere toeristische plaatsen zijn ze wel vriendelijk. Je zult ons dus ook niet meer aan de kust vinden.
    Veel plezier nog. Ik zal nu het andere stuk even lezen....