25 en 26 Juli - Reisverslag uit Barfleur, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 25 en 26 Juli - Reisverslag uit Barfleur, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

25 en 26 Juli

Door: Rina

26 Juli 2018 | Frankrijk, Barfleur

25 Juli. Vanmorgen besloten om vandaag te blijven staan. We stonden vroeg naast bed en we hadden geen van beide zin om te gaan rijden. We besloten rond elf uur te gaan wandelen richting zee. We staan recht voor een hek, met een aardig uitzicht. Dus wilden we daar naar toe lopen en dan rond de middag in het dorp wat te eten. Na op ons gemakkie de huishoudelijke taken gedaan te hebben en nog een bakkie koffie, zijn we vertrokken om naar het schiereiland La Hougue te lopen. daar is een oude vesting, staat op de werelderfgoed lijst. Ben toch vergeten wanneer dat ding gebouwd is. In ieder geval heeeeeeeeeel lang geleden. We konden er niet op, dat was wel jammer. Daarna richting haven van Saint Vaas La Hougue gelopen, was een pad langs de zee en dat liep wel lekker hoor met een zeewindje. In het dorp een restaurantje gezocht en daar lekker mosselen gegeten en per ongeluk een fles wijn besteld. De mosselen werden op 2 manieren gekookt....met gewoon aanhangend water en met een soort vreemde crème er over. Rinus nam die op de ouderwetse manier en ik die met crème. Met die crème smaakte echt lekker, ik kon mijn pannetje niet leegeten, de rest aan Rinus gegeven..Laten we nu na het eten merken dat we die fles wijn toch bijna soldaat gemaakt hadden. Naar de camping gelopen en daar nog steeds een lekker zeewindje. `s avonds koelde het lekker af. Heb afbakbroodjes in de airfryer gedaan. Was een makkie, hoefde niet met die warmte te koken. We hebben het dekbed uit de hoes gehaald en alleen de hoes over ons heen. Het plan om morgenochtend weer te gaan rijden richting Cherbourg.
26 Juli. De plannen zijn weer gewijzigd. We willen naar Sainte Mère Eglise. Zijn daar vroeger al eens met Leo en Arjan geweest. Ook met een camper! In het boekje wat we hebben over Normandie staat dat er tegen over de kerk een nieuw stuk museum is gebouwd. Denk dat iedereen wel weet dat er aan de kerk van Sante Mère Eglise een parachutist heeft gehangen in Juni 1944. John Steele heette die man. Nu hangt er een pop en een parachute aan de kerk. De camper op een parkeerplaats gezet en het was weer niet ver lopen naar het museum. We zagen dat er ook markt was....Eerst maar het museum in, heremetijd wat een bende mensen waren er. Zelfs bij de ingang stonden we in de rij. Je kon een soort ipad meenemen en dan bij iedere vitrine en alles trouwens wat er stond, inloggen en dan een verklaring zien op die pad. Die hebben we niet meegenomen, want we zagen dat al die mensen op een kluitje stonden bij de vitrines. Het lukte ons om toch iedere keer aardig vooraan te staan en konden op ons gemak kijken en lezen wat er bij stond. Ons engels is wel op een peil, dat we dat konden lezen. Het was er heel mooi.....vreemd woord eigenlijk voor zoiets....Heel veel persoonlijke spullen waren er in overvloed, met beschrijving en hoe en wanneer het aan het museum geschonken is. Het waren een aantal..ja hoe noem ik ze..hallen denk ik. In zo`n hal stond een zweefvliegtuig, moeilijk om er een foto van te maken. je kon er in het midden doorheen lopen en zien hoe de mannen zaten. In een andere hal stond nog een vliegtuig, als je daar door een deur ging hoorde je de geluiden van de oorlog, de orders die de mannen kregen en iets verder was een glazen vloer en daar was nagebootst het geluid van beschietingen, heel indrukwekkend allemaal. Onderweg waren er twee filmzalen...die films hebben we ook gezien. We hebben toch wel een paar uur daar doorgebracht. Eenmaal buiten, geen markt, ze waren aan het opruimen. Dus naar de camper gelopen en ons broodje gegeten. Toen hadden we allebei toch wel de piep uut, met die warmte. Zijn daarom lekker terug gegaan naar de camping. Daar eerst maar eens de boel open gedaan en zelfs de airco maar aangezet, scheelde toch wel wat, ondanks de open ramen. De luifel uit en buiten gezeten in de schaduw met een zeewindje. Morgen is het toch echt de bedoeling wat we naar Cherbourg rijden. Nu nog de foto`s er bij zetten....duurt wel een uurtje!

• 26 Juli 2018 - 19:45

Pytsje:

Hoera! De eerste foto in zicht. Net even die van gisteren bekeken. Jullie gaan er bijna een gewoonte van maken om ergens eens langer te staan dan één nacht. Goed zo! Vaak is er in de omgeving nog genoeg te bekijken om een paar dagen te blijven.
    Daarnaast ook niet echt aantrekkelijk, met die warmte, om elke dag de boel weer op te pakken.

• 27 Juli 2018 - 13:13

Margriet.:

Goh Rina, die condooms! Vlak na de oorlog lagen er nog veel Canadese of Amerikaanse soldaten in Steyl. Die gooiden nog al eens de gebruikte dingen uit de auto. Wij, kinderen, namen ze mee naar huis! Wisten totaal niet wat het was natuurlijk. Wie weet hadden onze katholieke ouders in een durpke in Limburg ook nog nooit zo'n ding gezien.....
    Maar ze verboden ons onmiddellijk die dingen op te rapen. Zeiden dat er zwaar vergif in zat enz..enz.
    Veel later pas leerde ik het echte doel van die "ballonnetjes".
    Groetjes Margriet.