16 en 17 Juni - Reisverslag uit Quiberon, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 16 en 17 Juni - Reisverslag uit Quiberon, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

16 en 17 Juni

Door: rina

17 Juni 2019 | Frankrijk, Quiberon

16 Juni.
We zijn vertrokken van de camping op Quiberon. Het beviel daar best. Nog door de stad gereden, natuurlijk op zoek naar een haventje. Zo kwamen we toevallig terecht op de weg langs de kust....de Cote Sauvage......moet een dakje op de o......hele mooie kust. Geen foto´s gemaakt...blijft wel een mooi gezicht. Maar we hebben er al zo veel van kusten. We zijn op weg naar Carnac. Daar is de mooiste neolithsche locatie van de wereld. Dat zeggen ze daar! Menhirs, Dolmens en grafheuvels. Honderden zijn er op verschillende locaties. Het is onvoorstelbaar. Ze zijn ruim 7000 jaar oud. Ze zijn er nog steeds niet achter, waarom die er zijn. Ze hebben wel bij opgravingen veel dingen gevonden, maar het hoe en waarom, dat weten ze niet. Ze moeten uit rotsen gehakt zijn, plat gelegd, behandeld en toen rechtop gezet zijn. Er zijn velden, waarin ze in mooie rechte lijnen neergezet zijn. In het rond ook en dan in de midden een hoge Menhir. Ik blijf me erover verbazen. Met een treintje rondgereden, langs stranden en door het stadje Trinité sur Mer, een heel druk toeristisch plekje. Was een rondrit van 45 minuten. Er was daar een keurige camperplaats en daar hebben we ons zondagse soepje gegeten. We staan nu in Arradon op camping L´Allee. Best wel een mooie camping, maar morgenochtend trekken we toch verder richting St.Nazaire.
17 Juni.
Vanmorgen vertrokken. Naar La Turballe, wat zou daar nou zijn......yes een vissershaventje! Was wel leuk daar. Ze hebben er een mooie wandelroute gemaakt langs het water. Aan de andere kant kwam je langs een havenplateau waar vissersbootjes en andere bootjes hoog en droog lagen, die werden gerepareerd of geverfd. Gek hè, vind dat daar toch een leuk sfeertje hangt. Daar aan het water hebben we ons broodje gegeten. Je blijft naar buiten kijken. Na het eten naar Terre de Sel gereden. Ze zeggen dat het daar na de Camarque, het grootste zoutwinningsgebied van Frankrijk is. Het was ook groot, kilometers lang. Het gebied heet Guérande. Rinus heeft een zakje met dat zout gevuld. Lekker met de voetjes in water met dat zout. In Pradel was een groot bedrijf dat het zout verwerkte. Er lag genoeg, vonden alleen vreemd waarom dat buiten allemaal onder plastic lag. Ook was er een winkel bij, daar kon je veel zout kopen met verschillende toevoegingen. Hebben daar best een tijdje rond gelopen en natuurlijk een aantal potjes zout gekocht. Ook verkochten ze allerlei producten van de streek. Heerlijk om daar rond te lopen. Verder richting St.Nazaire gereden en geland op camping L´Eve in Saint Marc sur Mer.

• 17 Juni 2019 - 18:23

Leo Verburg:

Daar in Carnac en Quiberon zijn we vroeger toch met die camper ook geweest. Ook bij die megagrindsteen ...

• 17 Juni 2019 - 18:23

Dicky:

Wat leuk, heel lang geleden zijn we met de kinderen ook op een camping in Trinitè sur mer geweest. Goede reis verder

• 19 Juni 2019 - 16:58

Pytsje:

Inderdaad heel apart, de hunebedden en de menhirs. Misschien zullen wij de reden wel nooit te weten komen.
    Zou maar uitkijken....straks een aanhoudingsbericht voor jullie, zoutdieven...haha.
    Ook nog potjes/zakjes zout met geurtjes gekocht?