22 Juni - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 22 Juni - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

22 Juni

Door: rina

22 Juni 2019 | Frankrijk, La Rochelle

22 Juni.
Vanmorgen was het weer vroeg dag. Het belooft een warme dag te worden. Toch willen we de stad in..La Rochelle. Rinus is gisteravond nog wezen kijken waar de bushalte is. Dan weten we het maar zeker. Het is al meer voorgekomen, dat we gewoon een heel eind de verkeerde kant oplopen... Hij had het gevonden, vlakbij, bus 4 moesten we hebben, dat hadden ze bij de receptie gezegd. Toen we bij de bushalte waren, stond er toch GEEn lijn 4 op. Och dat was hem niet opgevallen, het was toch een bushalte!! Er kwamen 2 vrouwen aan, vriendelijke mensen, maar ze spraken geen engels. Zij konden onze vraag wel een beetje begrijpen. We wilden naar het station, dat hadden we van te voren bekeken. Maar dat begrepen ze niet. We keken eens op het plattegrondje wat daar hing, we zeiden toen Place du Verdun en ja dat begrepen ze, we moesten bus 14 hebben. Place du Verdun was zijn eindpunt, dat was makkelijk. Maar toen....ons doel was de oude haven. Er was daar wel een mooie kerk, dus eerst de kerk maar in...daar was een dienst bezig en dan voelen we ons toch niet op ons gemak. Snel er maar weer uit. Je kon en mocht er gewoon foto´s maken. Eglise St. Saveur. Bordje VVV zagen we ineens, die dan maar volgen. Door allerlei smalle straatjes gelopen en zo de VVV gevonden. Op die manier zagen we ook gelijk de haven, dat was ons doel. Bij de haven was nog een mooie kerk, daar zijn we ook binnen geweest. La Cathédrale Saint Louis, daar konden we een kaarsje branden, dat hebben we ook gedaan. Het was heel druk langs de haven. Wel heel gezellig, allemaal restaurantjes en kraampjes. Er zijn drie torens, de hoogste wilden we als eerste gaan bekijken. Tour de Lanterne....Lantaarntoren...kaartjes gekocht. Verschillende verdiepingen natuurlijk, alles bij elkaar ruim 100 treden naar boven en ook weer naar beneden natuurlijk. Iedere verdieping had een vertrek. De toren is heeeeeeeeeeel lang geleden gebouwd als landmerk en vuurtoren. Ergens in de 16e eeuw werd het een gevangenis. In de loop der tijd zijn er door veel gevangenen namen en mooie dingen gekrast in de muren, van eentje heb ik een foto gemaakt, is echt heel mooi. Later is het zelfs een militaire gevangenis geworden. Helemaal boven lang er een grote spiegel en daarin kon je het spitse stuk van het dak zien. Ja en toen weer naar beneden, de wenteltrappen waar zo smal, dat je eigenlijk niemand kon tegenkomen..We zijn over La Rue "Sur les Murs" terug gelopen naar de haven en daar gegeten.....mosselen, ze smaakten wel, maar wat zijn die dingen in Frankrijk toch verschrikkelijk klein. Ja en toen richting bus om terug te gaan naar de camper...Ik heb eerst nog een poosje op een muurtje gezeten. Rinus wilde nog een eindje gaan lopen. Op het muurtje kon ik goed bussen in de gaten houden en verdorie daar zag ik toch bus 4 rijden. De halte vinden was niet moeilijk, lekker dichtbij. Alleen bij de camping moesten we een stukje verder lopen. Was blij dat ik weer bij de camper was. Eerst maar een lekker bakkie koffie, de stoelen en tafel buiten gezet en daar wat hapjes en ons borreltje. Bij de camping nog een stokbroodje gekocht....paar eitjes gekookt en zo aten we ook weer lekker. Wat lekker was.....s`avonds lekker met mijn voetjes in een bak koud water met zout gezeten, daar knapt een mens echt van op.

• 23 Juni 2019 - 09:47

Jannie:

Wat hebben jullie mooie kerken gezien en wat een mooi uitgebouwde tekening in de muur, prachtig! Dit is genieten van de vakantie.