18, 19 en 20 Juli - Reisverslag uit Domsjö, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 18, 19 en 20 Juli - Reisverslag uit Domsjö, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

18, 19 en 20 Juli

20 Juli 2017 | Zweden, Domsjö

18 Juli
Het was weer een heel rustige nacht op de camping. Geen auto, niets hoor je. Ja, je hoort wel iets....de stilte. Heerlijk vind ik dat. Weer alles wat moet gedaan en vertrokken. Rinus had weer verschillende dingen opgezocht. Eerst naar een openluchtmuseum in Gagnef, toen we daar kwamen, vonden we het niet zo best er uit zien, beetje heen en weer gepraat en besloten om daar niet naar binnen te gaan. In het zelfde plaatsje was ook een brug. Een Vlotbrug, 1 van de 2 die in Zweden bestaan. We konden er niet overheen, de hoogte was 3 meter en wij zijn 3 meter. De gok vond ik toch wel een beetje groot. Wel wat foto`s gemaakt. Op naar het volgende punt. Dat heet Dalhalla, het is in de buurt van Rättvik. Dat Dalhalla is een kalksteengroeve, die van begin 1940 tot eind 1990 in bedrijf was. Toen was het niet rendabel meer. Volgens onze gids.....trouwens een heel leuke jonge man, die eerst in het Zweeds alles vertelde en toen in het Engels voor ons tweetjes....was er ergens in 1991 een operazangeres die het idee had, dat die groeve dienst kon dien als theater. De akoestiek was hartstikke goed vond zij. Het heeft nog een lange tijd geduurd voor zij mensen die het met haar eens waren en natuurlijk de centjes bij elkaar had. Begin jaren 90 is de eerste voorstelling daar geweest. Nu treden er ook beroemdheden op. In het begin waren het alleen opera`s, maar later ook alle andere soorten muziek. De hele groeve is 400 meter lang, 175 meter braad en 60 meter diep.Er staat ook nog water in. Het podium ligt op het water. Dat water is groen, heb aan de leuke jongeman gevraagd hoe dat kwam en dat komt door de mineralen, ik moest het water goed in de gaten houden, zei hij, want bij de minste zon, verandert het van kleur. Maar die zon kwam niet. Hij vertelde ook, dat de waterstand goed in de gaten gehouden werd, want als er te veel water in kwam, moest het weggepompt worden, de akoestiek zou dan niet zo goed meer zijn. Zulk soort dingen, als die groeve, vinden we interessant, zeker als er veel uitgelegd wordt.Heb trouwens nog aan de gids gevraagd of hij iets kon zingen, om de akoestiek te horen. Dat deed hij jammer genoeg niet. Daarna zijn we richting Boda gereden, daar moesten de Styggforsen zijn. Waterval, goh dat zou onze eerste waterval deze reis worden. Het laatste stuk weg er naar toe was vrij smal, echt bij iedere bocht was ik blij dat er niet nog zo`n gek was die naar die waterval gereden was, stel dat we een camper tegenkwamen, dat kon helemaal niet!! De parkeerplaats was ook klein, maar bij Rinus komt alles altijd goed. Het was eerst nog een eind naar beneden lopen en daarna een zootje trappen op, voor we aan de bovenkant van de waterval kwamen. Nu viel er echt niet veel water, vanwege de droogte de laatste tijd. Maar mooi was het wel. aan de andere kant nog meer trappen naar beneden en ook weer een rot eind naar boven lopen. We hebben het gedaan!!! En met veel heen en weer draaien op die kleine parkeerplaats en niemand tegenkomen op de terugweg, zijn we zonder kleerscheuren weer op de normale weg terechtt gekomen. De uitgezochte camping was nog een eind rijden. Richting Mora, daar in de buurt op het eiland Sollerön ligt de plaats Sollerön en daar is de Sollerö Camping, daar staan we nu. Het is er stik druk. Net op de camping, hebben ze een parkeerplaats waar 8 campers kunnen staan, met stroomaansluiting. Was niet gek, dan hoefden we niet de hele camping over om ergens tussen gezet te worden.
____________________________________________________
Willemijn, als we op een camping staan kijken we altijd of er folders zijn, wat er in de buurt te doen is. Rinus heeft op zijn ipad apps staan van een camperclub, daat staat ook van alles op. Ook van campereizen die andere mensen gemaakt hebben. zo komen we aan de informatie. Als we iets bezoeken is er altijd wel documentatie of we hebben een gids en bijna overal staan er bordjes met tekst, waar ook informatie opstaat, gelukkig meestal ook in het engels.
______________________________________________________
19 Juli.
Over vandaag is niet veel te vertellen. Niets gevonden wat we konden bezichtigen en Rinus wilde een eind rijden....De natuur is mooi, veel borden dat er elanden konden oversteken, nou niet toen wij er langs kwamen. We zijn naar Sundsvall gereden, daar staan we nu op Sundsvalls Camping. Oh ja, mochten jullie nog iets anders willen doen dan rentenieren, leer Zweeds en begin hier een camperplaats, volgens ons rijdt in de zomer heel Zweden rond in een camper en de camperplaatsen staan hartstikke vol. Of ik de foto`s er bij krijg weet ik niet. anders morgen of zo. Morgen weer een dag....................20 Juli.
Daar ben ik weer, hoop het nu toch op internet te krijgen. Na de plichtplegingen zijn we weer op pad. Veel staat er vandaag niet op het programma, kijken of we onderweg nog wat zien. Het zonnetje scheen toen we vertrokken, maar het is heel wisselvallig weer. Dan vallen er een paar druppels en dan is het weer droog en komt de zon weer te voorschijn. Op de camping waren de verse broodjes al op, dus hopen we snel op een winkel. Ja hoor, daar zagen we het bord van de Lidl al in de verte. Moest nog wat meer dingen hebben, dus het kwam heel goed uit. Wat we missen bij de Lidl is de drank. Als ik de planning van Rinus zie, dan komen we voorlopig ook niet in Finland, maar gaan we Noorwegen in en daar is het helemaal niet te betalen. Nu is de toestand nog niet nijpend, maar ik heb graag een voorraadje. We zijn nog naar de haven van Sundsvall gereden, we moesten nog geld uit de muur trekken en daar was zo`n ding. Die haven stelde niet veel voor. Ik had nog twee grote gerookte paling meegenomen, die zaten thuis in de vriezer en die gingen hier ook gelijk de vriezer in. Vanmorgen toen we vertrokken die dingen er uit gehaald en bij broodjestijd waren ze ontdooid en lekker op temperatuur. De zalm die ze bij de Lidl verkopen vinden we heel lekker, dus plek voor zalm! Wat een prietpraat hè......Ergens onderweg gegeten op best een leuk plekje, waar voorgangers van ons, twee van die weggooi BBQ achterlieten en de nodige kartonnen en plastic bekers, flesjes en veel papieren rommel. Schanddalig vind ik dat. Je brengt de zooi mee, dus neem het na gebruik ook weer mee!!! We gingen richting de Oostkust van Zweden, verhalen daarover gelezen dat die kust heel mooi moet zijn. We kwamen over de Höga Kustenbron.......Hoge Kustenbrug....Dat is een lange hangbrug. Het water heet de Angermanälven. Toen we uit de camper gingen om te kijken daar, begon het jammer genoeg te regenen. Dan nog maar een eind rijden. Richting het Noorden....In Domsjö op camping Gullviks Havsbad. We kijken op de Botnische Golf. Niet de moed gehad om het water in te gaan........Morgen weer een dag.

• 20 Juli 2017 - 21:04

Prachtig, het openlucht theater. Heel mooi en slim bedacht van de opera zangeres. Inderdaad mooi groen water. In Texel hebben ze nu roze water, komt ook door de mineralen. Gebeurt niet vaak, maar heeft te maken met het mooie weer en stilstaande zoute water.
    Nog geen Finland dus.
    Noorwegen is wel een beetje duurder, maar ligt er aan wat je koopt. Sommige dingen vielen mij mee, waaronder drinken. Natuurlijk niet de sterke drank!
    De beste stuurlui staan al wal, maar Rinus bewijst maar weer, dat deze in de camper zitten.
    Natuurlijk de nodige ervaring als stuurman....
    Veel plezier nog. Hopelijk wat mooier weer. Hier nu ook regen, vannacht nog onweer.Temperatuur is nog aangenaam. Gisteren was het hier, op een gegeven moment, 34 graden en zeer benauwd. Dat hoeft van mij ook weer niet. Nu rond de 22 graden.

• 21 Juli 2017 - 12:32

Rijke:

Rina...bedankt weer voor je verslag. Ik geniet ervan...groetjes

• 21 Juli 2017 - 19:10

Betty:

Helemaal geen prietpraat!!
    Een gezellig en interessant verslag is het weer!!
    Nog een goeie reis verder hoor!