4,5 en 6 Juli - Reisverslag uit Vichy, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 4,5 en 6 Juli - Reisverslag uit Vichy, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

4,5 en 6 Juli

Door: rina

07 Juli 2019 | Frankrijk, Vichy

4, 5 en 6 Juli.
4 Juli.
Nog steeds op dezelfde camping. Vandaag naar Les Cabanas du Breuil. De coördinaten in tommetje gezet. We begrijpen nog steeds niet waarom tommetje ons heel vaak kleine straatjes en wegen laat rijden. Dat bleek nu ook. We waren al dichtbij, na echt een rot weg door de bergen, moesten we links af en dat pad, want dat was het, was niet breder dan onze camper. Je kon nog geen muis tegenkomen. Dat hebben we maar niet gedaan. Een stukje verder stond de weg aangegeven voor bussen. Dat leek ons toch verstandiger om die weg te nemen. Was best een stuk rondrijden, maar we zijn daar heelhuids gekomen. Die Cabanas staan op een boerderij, waar nog steeds gewerkt wordt als boer. Die familie heeft die Cabanas in 1949 geerfd en ze zijn er permanent gaan wonen in 1955 en dat is nog steeds zo. Cabanas zijn ronde huisjes gemaakt door het opeenstapelen van stenen, zonder cement of wat dan ook ertussen, ook het dak op dezelfde manier. De muren waren bijna 1 meter dik. Er liepen hoofdzakelijk ganzen rond, denk dan dat het voor de ganzenlever is. Bijna bij iedere boerderij in die streek stonden bordjes dat ze dat verkochten daar. Maar bij de Cabanas hebben we dat niet gezien. Ze restaureren daar nog wat van die Cabanas. We wilden ook nog naar Sarlat. Het was niet ver. De stad ingereden, de camperplaats was een heel eind van de oude stad vandaan en het was vreselijk warm. Beiden niet zo veel zin om in die zon de tippel aan te gaan. Dus gelijk rechtsomkeer en terug naar de camping. De rest van de dag rustig aan gedaan.
5 Juli
Nu dan echt vertrokken van de camping in Montignac. Zal 1 ding echt niet vergeten van deze camping, iedere avond het kikker concert in de vijver die net achter onze camper was. Heerlijk om daar in bed naar te luisteren. Echt waar!! Rinus had een camping uitgezocht in de buurt van Clermont Ferrand. Was een aardig stukje rijden, niets uitgezocht om onderweg naar toe gaan. Onderweg een plekje waar we in de schaduw konden staan om ons stokbroodje te eten. Aan de andere kant van de weg was een tractor bezig op het land. Enorme zwarte rookwolken als hij gas gaf....milieu vervuiling ten top.. Verder gereden, nog even gestopt bij een uitzichtpunt om de stad van bovenaf te zien. Tommetje stuurde ons verdorie dwars door de stad. Toch nog rond 3 uur in Dallet op camping Les Ombrages aangekomen. Nederlandse eigenaars en het was een echte bomencamping. Een beetje schaduw opgezocht en waar we tv konden kijken. Moest toch echt de cliffhanger van GTST zien!
6 Juli
Met regen van de camping vertrokken.
In deze streek is de breuk van Limagne en over 32 kilometer van het noorden naar het zuiden zijn 80!! vulkanen. Bij Puy de Dome kan je met een tandradbaan naar boven. Maar voor we er waren.....natuurlijk tommetje gevolgd, we zaten op een gegeven moment helemaal klem. Rinus heeft tig..keer moeten steken voor we omgekeerd waren. Als Tom ons een klein straat straatje instuurde, zijn we gewoon dat straatje voorbij gereden en op een gegeven moment zaten we op een fatsoenlijke weg. Zo bereikten we een heel grote parkeerplaats. Voor de gewone auto zat plek, maar voor campers was het nog een rot stuk lopen om bij die tandradbaan te komen. We zijn naar boven gegaan, het uitzicht was heel mooi, jammer dat je daar vandaan niet veel van de andere vulkanen kon zien. Wel vanuit die tandradbaan, heb geprobeerd een foto te maken, straks kijken of het gelukt is. Rinus is nog verder naar boven gelopen en ik heb lekker op een bankje van het uitzicht genoten. Boven waren nog gerestaureerde resten van een Gallo-Romeinse bergtempel uit de 2e eeuw na Christus. Gelukkig hebben we dit vanmorgen gedaan, want het werd weer heel warm. Daarna op weg naar een andere camping. We kwamen halverwege de middag langs een KFC, jammer hoor was nog te vroeg om te gaan eten. Je ziet ze niet veel in Frankrijk..We staan nu in Vichy op camping Beau Rivage.

• 07 Juli 2019 - 05:20

Margriet:

Wat is een KFC? Om maar met de deur in huis te vallen. Mooi stuk Frankrijk waar jullie nu zijn. Hebben jullie niet per ongeluk de fietsroute in Tommie gezet?

• 07 Juli 2019 - 05:22

Margriet:

Mailtje kwam niet helemaal over. Gaan jullie nog naar de tour kijken? Geniet van jullie trip! Liefs Margriet.

• 07 Juli 2019 - 05:48

Dicky:

Mooie reis weer, ik denk echt dat je de instellingen van je Tom moet veranderen, dan moet het beter gaan, succes.

• 07 Juli 2019 - 13:22

Pytsje:

Mooi toch, een kikkerconcert. Hebben wij hier heel vaak. Een sloot naast het huis en vaak krijgen wij een gratis concert. Kan er ook van genieten.
    Hebben jullie je tom tommetje wel goed ingesteld? Staat deze misschien nog ingesteld op auto?
    Zou deze eventueel instellen op auto met caravan of anders vrachtwagen, dan worden jullie niet door die nauwe straatjes gestuurd.
    Succes!
    Helaas moeten wij nog even wachten voordat wij vakantie hebben.... dus maar van jullie vakantie genieten.