8 September Sonov Tsjechië - Reisverslag uit Šonov, Tsjechische Republiek van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 8 September Sonov Tsjechië - Reisverslag uit Šonov, Tsjechische Republiek van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

8 September Sonov Tsjechië

08 September 2015 | Tsjechische Republiek, Šonov

8 September.....Tsjechië.....Sonov op Camping Sonov.

Maandag de 7e zijn we vertrokken uit Polanica-Zdroj, we wilden naar een goudmijn in Zloty Stok. Onderweg een grote Carrefour gezien en daar een stop gemaakt. In deze supermarkt nog niet geweest in Polen. Normaal vind ik het een keurige supermarkt, maar de ingang was nogal een rommeltje, maar wel een leuk rommeltje! Zag een mooie pan, was wel wat voor in de camper. We konden nergen een prijs vinden en ik vroeg het aan een verkoopster en wat er toen gebeurde........nooit gezien!!! Ze zette hem op een weegschaal en vertelde ons toen de prijs. De prijs was per 100 gram en was ruim 15 Zloty, dat is omgerekend minder dan 4 Euro en de pan is zelfs geschikt voor inductie! Dat was het huishoudelijke praatje...
Aangekomen bij de goudmijn, naar de kassa gelopen. Ik wilde graag weten of je ver naar beneden ging en dan diezelfde treden weer op moet. Heb daar nogal moeite mee is gebleken...Laten ze daar nu totaal geen woordje engels of duits spreken. Winkel ingegaan...ook niet! Die mevrouw heeft echt haar best gedaan, heeft een paar personen gebeld en toen kwam er een jonge man, die dan engels kon spreken, maar het bleek slechts een paar woorden..Ben toen het restaurant binnen gelopen en zag niemand van de bediening, wel zaten er een paar iets te drinken, en die man sprak perfect engels, die heeft voor ons als tolk gefungeerd. Er waren maar een paar kleine trappen. Dus ik kon mee..Er was alleen een rondleiding in het Pools, die hebben we maar gedaan. Dat is wel saai hoor. Tot 1961 hebben ze hier goud uit de grond gehaald. Had graag wat adertjes goud gezien, jammer ze waren er niet. We kwamen een andere poort uit als we er in gegaan waren, we moesten toen een berg oplopen om naar een ander stuk te gaan, ben een heel eind die berg opgelopen samen met Rinus, zag het verder net zitten. Rinus is verder meegegaan en ik terug naar de camper gelopen. Er zou in dat andere stuk een waterval zijn die 8 meter naar beneden viel....zou hè, want hij was er niet na de droge periode van de laatste tijd. Daarna ons broodje gegeten daar op die parkeerplaats en weer vertrokken en gereden naar Swidnica naar een camping met de zelfde naam. Het was er heel stilletjes, er stond nog 1 camper!!

Vanmorgen best vroeg wakker, maar wel lekker geslapen...na het ontbijt nog wat huishoudelijk werk gedaan....en vertrokken uitgezwaaid door de receptioniste. We gaan richting Walbrzych.....gaat er een lichtje branden??? De plaats waar de Nazi trein ergens onder de grond moet staan!! Misschien wel schatgraven vandaag.....Rinus heeft een schep in de camper, die eigenlijk bedoelt is om te gebruiken als hij vastgereden is. In Walbrzych hebben we echt niets gezien, alleen lag op veel plaatsen de weg open, ze waren daar nogal aan het werken aan de weg, heeft natuurlijk niets met de trein te maken. We moesten nog een stukje verder, daar zou weer van alles in een berg zijn, wat gebouwd is tijdens WOII...De plaats heet Osowka. Het is de "Säuferhöhen" Komplex "Riese", die we willen bezoeken. November 1943 zijn ze daar in het "Eulengebirge" begonnen met de bouw van één van de grootste ondergrondse bouwwerken van het derde Rijk. Niet helemaal klaargekomen dat werk, maar geweldig om te zien wat de gevangenen daar voor elkaar gekregen hebben. Ze hebben nooit papieren of tekeningen gevonden, dus ze weten niet wat het werkelijke doel was. Ze vermoeden dat het voor industrieel gebruik zou zijn, een ander vermoeden was dat het een plaats zou worden als Hoofdkwartier van Hitler en zijn staf. De gevangenen die daar werkten waren het meest Joden uit diverse landen. De gehele ruimte in die berg moest zo groot worden dat er 20.000 mensen in konden leven..Het moest dus nog veel groter worden als dat het nu is.....We hebben gehoord dat er in en om Brno in Tsjechië veel grotten zijn en wilden daar naar toe, naar Tsjechië gereden, het reuzengebergte over. Daar staan we nu op een boerencamping van Nederlandse eigenaars. Rob en Marian....niet die uit Venray!!!! Rinus en ik hebben het er nog eens over gehad en we gaan niet naar Brno. we "doen" Tsjechië een andere keer. Marian heeft wel een folder meegegeven van een plek waar we echt naar toe moeten gaan... Het Rotsgebied van Adrspach, dat is niet ver van waar we nu staan, dus dat zijn we wel van plan morgen en dan terug naar Polen en dan naar Duitsland, dat we op tijd op het feest van Peter zijn....

• 09 September 2015 - 09:15

Tineke Blaauw:

Dus toch een hoop opgeklopte onzin(waarschijnlijk) over die trein...zat er wel in.Gelukkig konden jullie gewoon het progamma afwerken,wat jullie al van plan waren.
    Wat zien en beleven jullie toch ontzettend veel,zo geweldig allemaal,om te lezen,en de fotoos te zien.
    Mag ik een killootje pan?? hoe verzinnen ze het,maar heel erg leuk om dit mee te maken,ik denk dat het daar ook nog zo is, als je kip wil eten, ze dan rustig de kop van een kip afslaan en zeggen alstublieft,of zoiets dergelijks.....prachtige fotoos ook weer.
    Mensen nog heel veel plezier!!

• 10 September 2015 - 16:47

Het kasteel wat daar staat, was bedoeld voor Hitler om zich daar te vestigen. Er is inderdaad sprake, dat hij een ondergrondse stad wou maken, compleet met heel veel gangenstelsels. Ergens in die gangenstelsel moet dus ergens een trein zijn, zeggen ze. Ik ben benieuwd of ze deze nog gaan vinden.
    Reuzegebergte en Adrspach zijn heel mooi. Jammer, dat jullie niet langer in Tsjechië blijven. Genoeg te zien daar en goed, en niet duur eten.

• 10 September 2015 - 19:01

Wilma :

hai rina en rinus
    hier alles goed hoor. lekker weer,maar zondag weer veel regen...
    wat jammer dat er zo weinig mensen engels spreken, je mist zo wel de uitleg bij een rondleiding.
    mooie foto,s geniet er nog maar lekker van.
    gr arie en wilma

• 14 September 2015 - 09:57

Marita:

Hoi Rinus en Rina, ben weer bijgelezen. We zijn een midweek met Sonja en Annie( van de overkant) wezen fietsen. Daar hadden we geen internet. Het is leuk om te lezen. Je schrijft ontzettend gezellig.
    Deze week wordt het uitrusten voor Rens, om dan het volgende evenement mee te maken.
    Kom behouden weer thuis, tot volgende week. gr. rens en marita