12 september Amtsberg Waldcamping Erzgebirge - Reisverslag uit Chemnitz, Duitsland van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 12 september Amtsberg Waldcamping Erzgebirge - Reisverslag uit Chemnitz, Duitsland van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

12 september Amtsberg Waldcamping Erzgebirge

Door: Rina

14 September 2015 | Duitsland, Chemnitz

12 September...Amtsberg op Waldcamping Erzgebirge

Ik ben een paar dagen achter...

9 September..woensdag. zijn we vertrokken uit Sonov in Tsjechië. We habben er nog een nachtje over geslapen en zijn toch besloten om niet Tsjechië in te gaan, maar rechtsomkeer naar Polen. Tsjechië willen we later nog een keer naar toe.
We hebben besloten om naar Wroclaw....Breslau te gaan. Camping opgezocht daar op de app, eentje gevonden die nogal slechte reacties kreeg, maar hij was lekker dicht bij het openbaar vervoer. We dachten zo slecht kan het niet zijn!! En het viel alles mee...het sanitair was heel oud en was niet zo schoon, maar daar hoeven we geen gebruik van te maken, hebben alles in de camper...ze hadden er wel wifi en de camping zag er verder wel goed uit. Er stonden een aantal Duitsers, een paar Hollanders, een Zweed en een Oostenrijker. We zagen toch mensen met handdoek naar het sanitair gebouw gaan. Wij hebben het maar allemaal in de camper gedaan. De camping was naast het Olympische stadion en daarom heet de camping "Olimpijski"

10 September donderdag....Na ons ontbijtje zijn we naar de tram gelopen, nog geen 5 minuten, wel lekker hoor. De man op de camping had opgeschreven welke trams we konden nemen en waar we er uit moesten. Simpel hè....niks gezoek en zo. Goede plek er uit gestapt en een eindje gelopen, naar het mooiste plein van Breslau en daar werden we al gauw aangesproken om een rit in en electrokar te maken. 1 uur, 1,5 uur of 3 uur....Het was niet zo warm en we vonden die 1,5 uur in dat open wagentje genoeg. En dat was het ook, we hebben een heleboel gezien en een audio uitleg in het Nederlands was er ook en de jongeman met rasta haar en een jas aan waar Jamaica op stond, maar hij kwam er niet vandaag, was geboren en getogen in Breslau en was gek op de muziek uit Jamaica. Eens wilde hij er graag naar toe, maar had nu verplichtingen in Breslau.
We hoorden dat de werkeloosheid in Breslau 6% is, volgens ons is dat toch wel weinig. We hebben veel mooie gebouwen gezien en een prachtige botanische tuin, waar ook een Japanse tuin was en een groot meer, waar fonteinen spoten als een soort waterorgel, best mooi om te zien. Was trouwens DE plek van onze gids, die heel slecht Engels en nog slechter Duits sprak. Terug op het plein eerst maar eens wat eten.....we hebben echt Grieks in Polen gegeten. Na het eten zijn we naar de kathedraal gegaan...met de tram, want die kost voor ons zeventigers helemaal niets, makkelijk al moet je maar twee haltes mee. De gids had verteld dat je daar met een lift naar boven kon. Dus niet, je moest eerst 100 treden op, dan met de lift en dan nog ongeveer 20 treden. Ik ben er niet aan begonnen, Rinus wel....ik heb in een kerkbank mijn zonden zitten overdenken...nee hoor, hebben genoten van de kathedraal, het was er erg mooi. We hebben daar een echt kaarsje gebrand!! Ik had achter in de kathedraal mensen zien lopen, maar daar mocht je onbetaald niet komen, moest dus op Rinus wachten, we zijn er samen naar toe gegaan, maar waarom je daar nu geld voor moest betalen is me een raadsel. Daarna stukje terug gelopen naar de markthallen en daar naar binnen, was allemaal groente, fruit en bloemen. Trouwens nu ik het over bloemen heb, op dat mooie plein stonden een boel bloemenstalletjes die echt 24/7 open waren, ja echt, je kon daar midden in de nacht ook bloemen kopen..........Na de markhal de tram weer naar het grote winkelcentrum, veel mooie winkels, heb niet veel gekocht, twee blousjes eigenlijk voor de zomer, maar met een mooi vestje kan ik ze nu ook nog wel dragen. Daarna terug naar de camper en daar een pannetje soep gekookt.......

11 september vrijdag...vertrokken uit Breslau, we wilden een eind richting Duitse grens, maar we hadden gelezen dat er onderweg een enorm klooster moest zijn, daar wilden we toch nog even gaan kjken. Dat klooster was in Lubiaz. Het grootste klooster van Europa, groot was het, maar wat zag er vervallen uit, zo zonde!! Het klooster is 223 meter lang, 118 meter breed en het heeft 300 kamers. Ze zijn aan het restaureren, maar dat duurt nog heeeeeeeeel lang voor dat het klaar is, als dat ooit gebeurt..We konden twee zalen bezichtigen, waar tentoonstellingen waren, o.a. over scheepvaart op de Oder, voor de rest moesten we kaartjes kopen en met een gids, die dag alleen een gids die Pools sprak....we hebben het wel gedaan, moesten ruim drie kwartier wachten tot die man begon aan de rondleiding. Nou ja rondleiding....we gingen trappen op naar de eerste verdieping en daar kwamen we in een gang en aan het eind zagen we een enorme deur, die door twee Afrikaanse reuzen wordt gesteund, prachtig en achter die deur lag de gigantische Hertogszaal. Het was er prachtig een mooi geschilderd plafond en heel mooie beelden, de gids noemde namen van die beelden in het Duits, maar we verstonden er niet veel van, ik begreep dat er ook een beeld van een Nederlander was, maar wie??? Wat ook mooi was....was het buffet was er stond en steeds aangevuld werd, jammer het was niet voor ons, er was een bruiloft....bruid en bruidegom liepen in het park rond het klooster. Na die prachtige zaal moesten we weer naar beneden en gingen we naar de kerk, die was nog helemaal in vervallen staat. Heel jammer om dat zo te zien,ik denk dat geld en tijd zal ontbreken om alles te restaureren. Het was echt de moeite waard het bezoek aan dit klooster. Op de app een camping gezocht en die was in Legnickie Pole, daar aangekomen...jammer camping gesloten! Volgende camping die was in Bolkow, een mooie weg in de bergen en bossen, ik zei nog tegen Rinus, hier komt geen sterveling! En wat bleek....pech camping weg..... Ach er staan nog meer campings op de app....op naar Jelenia Gora, een autocamping park,en echt waar weer pech...autocamping weg. Wel stond er een bord dat we 9 kilometer terug moesten en daar zou dan een camping zijn en wat waren we blij dat dat klopte. En daar in Milkow hebben we op camping Wisniowa Polana gestaan. Het was al best laat en we hebben het restje soep van de vorige dag gegeten!!

12 september zaterdag.
Vandaag zouden we dan toch naar Duitsland rijden, richting Chemnitz. Onderweg nog verse broodjes en de laatste boodschappen in Polen gekocht, de laatste zloty`s opgemaakt aan diesel..Door gereden dan zouden we niet laat op de camping zijn, het was prachtig weer en we wilden nog een poosje van het zonnetje genieten. Half drie waren hier op Waldcamping Erzgebirge in Amtsberg. We kregen hier wat folders, waar heel veel dingen op staan die je hier kan bezoeken. We hebben lekker buiten gezeten en wat dingen opgeschreven waar we naar toe willen. We betalen hier op de camping de hoofdprijs weer, het is een enorm verschil met wat we in Polen moesten betalen. Verder hebben we vandaag niets gedaan.
Morgen weer een dag! We hebben er nog een paar.....vrijdagmiddag moeten we in Rothenbuch zijn....hebben daar een feestje!!

moet nog een aantal foto`s hierbij zetten....duurt even denk ik...

• 14 September 2015 - 20:49

Tineke:

Net jullie avonturen gelezen, wat een lang verhaal,maar oh zo mooi om te lezen, en weer blouses rijker en een vest!!! Jullie zijn nu in Duitsland,jaja ,meteen de Hoofdprijs.
    Wat een prachtige fotoos weer!!! mooie gebouwen,beelden,natuur,en een bruidpaar,altijd leuk om dit mee te maken!!
    Hier sinds gisteren snertweer,regenbuien,zon,wind,regen,zon van dat dus,eind van de week gaat het weer opknappen (zeggen ze)
    Lieve mensen ga nog heerlijk genieten van al het moois!!

• 14 September 2015 - 22:21

Betty:

Het is echt een een reis zoals een reis hoort te gaan!! Soms zit het mee en soms zit het tegen..Maar jullie zijn vast al wat gewend inmiddels ! Fantastische reis en je verslag leest als een spannend boek