6 Juni - Reisverslag uit Tholen, Nederland van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 6 Juni - Reisverslag uit Tholen, Nederland van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

6 Juni

Door: rina

06 Juni 2019 | Nederland, Tholen

6 Juni.
Het heeft een tijdje geduurd, maar ik ben er weer. Er is niet veel gebeurd en het internet was niet je van het. Misschien dat het vandaag goed gaat.
Zaterdag 1 Juni zijn we rond 9 uur vertrokken van huis. Eerst de tank maar even vullen en dan bij Appie de laatste verse dingen gekocht. Kijken of Rinus met de nieuwe tomtom om kan gaan. Is allemaal toch heel anders als met de oude. 5 Jaar oud was dat ding en toch konden we hem niet meer opgraden.......verouderd!!! Via de Liefkenshoektunnel richting Antwerpen en dan richting Calais. We zijn geland in Autingues op camping Saint Louis. Echt een leuke, heel nette en schone camping.
Zondag 2 Juni, hebben een nacht bij geboekt. Het bevalt ons wel hier. Heerlijke rustige dag gehad.
Maandag 3 Juni
Nog een nacht bijgeboekt, maar we zijn wel met de camper op pad geweest. We wilden naar Fortresse de Mimoyecques....wat een naam he.... daar zijn de restanten van een heel groot tunnelcomplex waar de V3 is gebouwd, het zijn lange kanonnen 130 meter. die waren bedoeld om Londen te bombarderen. 50 moesten er komen, die 600 granaten per uur kunnen vuren. Ze zijn alleen niet verder gekomen als een testfase. Door de geallieerden die wisten dat dat spul er was, werd er gebombardeerd. Dat was als ik het goed heb in 1944. Later hebben de geallieerden het spulletje opgeblazen. De lengte die er we konden bezichtigen was nog maar 600 meter, wel met verschillende zijtunneltjes waar je ook door heen kon lopen. Daarna naar Cap Gris Nez gereden, eerst maar eens een broodje gegeten op de parkeerplaats en toen naar de zee gelopen, was een kaap in de zee. Half middag waren we weer op de camping......borreltijd!
Dinsdag 4 Juni.
Eerst de huishoudelijke plichten gedaan en toen vertrokken naar Batterie Todt gegaan, halverwege kreeg ik het idee dat we daar gisteren geweest waren, een museum en een groot spoorwegkanon, maar Rinus was niet te overtuigen. Toen we aankwamen bleek het gewoon bij Cap Gris Nez te zijn. Een museum, waar Rinus gisteren geen zin in had om naar toe te gaan. Nu hadden we de pech dat het museum nog niet open was en vanaf de straat hadden we geen zicht op het kanon...Dus op richting Honfleur. Was best een aardig eind, maar we moeten toch verder. Camping La Briquerie in Honfleur Equemauville, 3 kilometer vanaf de stad Honfleur. Vorig jaar stonden we op dezelfde camping en zijn toen de stad in geweest. Bus bij de camping. Dat nu niet gedaan. We waren om half vier op de camping.
5 Juni.
Rond half tien vertrokken. De bedoeling vandaag is een camping te zoeken dichtbij 1 van de stranden waar een herdenking is voor D Day. 75 jaar geleden. Hoe dichter we bij kwamen des te drukker het werd. Veel wegen afgesloten, omleidingen....We kwamen ook heel veel militaire voertuigen tegen uit verschillende landen.We zijn bij 5 campings geweest en die waren allemaal hartstikke vol. Bij allemaal kregen we te horen, dat ze vol zaten tot de 10e. Er waren vorig jaar al reserveringen gedaan....Vonden het heel jammer dat het niet lukte om een camping te vinden. Hadden het heel graag een keertje meegemaakt. Dan maar verder het land ingereden en bij camping nr. 6 konden we 1 nacht staan. Etang des Haizes in Saint La Haye du Puits. We kregen daar een paarse *Arjan Verburg* boodschappentas met documentatie over de omgeving enz.
6 Juni.
Al weer rond half tien vertrokken. De bedoeling was naar een zoutwinningsgebied te gaan, wat niet gelukt is. We konden het niet vinden. Het tweede wat op het programma stond, was een oude klokkengieterij in Villedieu Les Poeles. Sinds 1865 maken ze daar hele grote, kleine en heel kleine klokken. Ze hebben hier vroeger ook klokken gemaakt voor de Notre Dame. Ze leveren over de hele wereld. We hebben een rondleiding gehad, van een heel aardige mevouw, die op zijn Frans Engels sprak. Voor ons niet zo best te verstaan. Was een prive rondleiding, we waren maar samen. Wat mensen aan het werk gezien. Voor een grote klok duurt het ruim 4 maanden voor dat ding klaar is. Op de parkeerplaats vlakbij, waar ook speciale plaatsen voor campers waren ons verse stokbroodje gegeten. Daarna weer naar de uitgezochte camping gereden Des Chevrets in Saint Coulomb gereden, de camping ligt aan zee, is vlakbij St.Malo.
Ik zet dit zo online en hoe het met de foto,s gaat moet ik even afwachten.

• 06 Juni 2019 - 17:32

Pytsje:

Het was te verwachten, dat het druk was. Het is 75 jaar geleden, dat de D-day plaats vond. Een hele happening. Was mooi geweest, als jullie daarbij hadden kunnen zijn.
    Het zijn weer prachtige foto's, geeft toch weer een goed beeld bij het verhaal.
    Op naar de volgende!

• 06 Juni 2019 - 18:03

Leo Verburg:

Geinige scheepsklokken maken ze daar :)

• 06 Juni 2019 - 18:25

Margriet:

Fijne reis, globetrotters! Liefs Margriet

• 07 Juni 2019 - 09:47

Arjan:

Paars is aan een opmars bezig!

• 11 Juni 2019 - 14:02

Gillis En Ria:

Knap, dat je alles weer op een rijtje krijgt... plus de namen van die onuitsprekelijke stadjes en dorpjes onthoudt...