23 augustus Mragowo - Reisverslag uit Mrągowo, Polen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 23 augustus Mragowo - Reisverslag uit Mrągowo, Polen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

23 augustus Mragowo

Door: rina

23 Augustus 2015 | Polen, Mrągowo

23 Augustus....Mragowo op campagro Lorsby.

Na de mooie dag gisteren is het `s avonds gaan regenen en onweren, vannacht heeft het ook nog geplensd en vanmorgen om kwart over 7 toen we opstonden was het mistig, maar voor we ons ochtend ritueel gedaan hadden scheen de zon al weer, we treffen het tot nu toe hartstikke goed met het weer, overdag rond de 25 graden en `s avonds koelt het lekker af...
Rond negen uur zijn we vertrokken uit Malbork om naar een oud kanaal te zoeken, ja al weer een oud kanaal....het is half negentiende eeuw gegraven en verbindt diverse meren met elkaar. Het loopt van Ostroda naar Elblag en heet het Elblaski kanaal. De coördinaten ingegeven van de plaats Burzyniec, daar moest het in de buurt zijn, we kwamen bij een wel heel smalle weg, dus dat was verkeerd, Rinus had ook gelezen over een camperplaats in de buurt van het kanaal, dus dat ingegeven en toen bracht tommetje ons naar de juiste plaats, een mooie camperplaats die heel dichtbij het kanaal lag, we konden het uit de camper zien, alleen niet het water, maar de "kooien" wel. Ik probeer er foto`bij te zetten hoe het werkt. Beneden of boven varen er scheepjes in een soort kooi en dat past maar net, dan wordt die kooi naar boven getrokken en aan de andere kant gaat er gelijk eentje naar beneden, snel gaat het niet, je kan er op je gemakkie naast naar boven of beneden wandelen.Volgens het boek over Polen wat we hebben zou het werken van half één tot twee uur en we waren daar om half twaalf, gelijk maar een soepje klaar gemaakt, is tenslotte zondag, dan eten wij altijd een soepje, dan waren we klaar als het schouwspel begon. kwartiertje later zagen we de eerste bootjes naar boven gaan, even aan snelwandelen gedaan en het nog gezien, de man die het spulletje bediende vertelde dat er nog iets zou komen...dat was een rondvaart boot en dat hebben we op ons gemak kunnen bekijken. We hadden gelezen dat je met zo`n boot mee kon, maar er bestaan daar 5 van die sleep kooien van een tochtje met zo`n rondvaart boot zou 5 uur duren en daar hadden we beiden geen zin in. vertrokken van die camperplaats richting de volgende plaats waar we naar toe willen,hebben we nog zo`n spul gezien en daar was een station met een enorm groot waterrad, wat gebruikt wordt voor de aandrijving van de sleeplift, omdat we daar nog een poos gekeken hebben, zijn we te laat om onze bestemming voor morgen te halen,daarom staan we nu enorm rustig aan een meer in Mragowo, morgen verder!! Trouwens onze wifi versterker doet het hartstikke goed!!!

Misschien wil iemand wel weten hoe veel het hoogte verschil is......op een lengte van 9,6 kilometer is het hoogteverschil 99,5 meter en daar zijn dan die 5 sleepliften voor.

• 23 Augustus 2015 - 22:10

Pytsje:

Dat ziet er gek uit. Zo de boot, of moet ik zeggen schip, vervoeren. Die meters hoogte verschil, dat is toch enorm. Heel uniek. Had het nog nooit eerder gezien.
    Hier, volgens de weersvoorspellingen, morgen ook slechter weer. Vandaag in ieder geval nog genoten, echt mooi weer, al nam de wind wel flink toe. Was op zich niet een probleem, want de temperatuur was wel goed.
    Zijn vandaag even te motorrijden geweest met de buren, elk jaar doen we dat. Zet ééntje een tocht uit en dan stoppen we onderweg diverse malen. Soms bij een picknick plaats, want drinken en broodjes gaan altijd mee. Soms pikken we ook een terrasje mee. Aan het einde van de middag gaan we dan met zijn allen uit eten. Was weer een gezellige boel vandaag.
    Hopelijk hebben jullie je net zo vermaakt als ons, al denk ik, dat dat jullie wel lukt.
    Echte avonturiers zijn jullie. Kijk uit naar het volgende verslag en de foto's.

• 24 Augustus 2015 - 09:27

Tineke Blaauw:

Wat een geweldig trip is dit toch weer, en wat een ervaring,helemaal voor jullie als doorgewinterde schippers, is dit toch een heel bijzonder iets!!
    Zo fantastisch om te lezen wat jullie allemaal mogen zien en beleven!! Heerlijk.
    Blijven genieten he!!! en blijven schrijven,

• 24 Augustus 2015 - 11:19

Marita:

Eindelijk weer bijgelezen. Het is hartstikke leuk om jullie zo te volgen. Ik vind het wel stoer hoor. Gisteren hebben we samen een fietstocht gemaakt over de brunssumse heide. Was wel mooi maar erg vermoeiend met erg steile heuvels. Rens moet vandaag echt daarvan bijkomen.
    Dit verslag stuur ik door naar beneden. Ik weet zeker dat Rens dit leuk vindt.

Ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Wees voorzichtig en geniet!!!!

• 24 Augustus 2015 - 17:09

Leo:

Avond,
    Ik had van Mario al gehoord dat dat daar erg mooi was. Dat kanaal schijnt in achtienhonderdenheellanggeleden gegraven te zijn door de Duitsers, het lag toen op Duits grondgebied.
    Ziet er idd mooi uit :)

• 24 Augustus 2015 - 22:03

Majke:

Rinus en Rina,
    Wat een leerzaam verslag! Ik lees allemaal over zaken, waarvan ik nog nooit gehoord heb.
    Blij te lezen dat het jullie weer goed vergaat, geniet ervan, kijk weer uit naar de rest van jullie reisverslag, hartelijke groeten vanuit een storm- en regenachtig Scherpenisse