23 Juli - Reisverslag uit Pajala, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 23 Juli - Reisverslag uit Pajala, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

23 Juli

Door: Rina

23 Juli 2017 | Zweden, Pajala

23 Juli.
Vanmorgen hebben we best lang geslapen, half acht werden we wakker. Wat een luxe hè. Nog een poosje genoten van het uitzicht op de Kukkolaforsen, de stroomversnelling.. Maar we moeten toch een stukje verder. Na het bed, de stofzuiger en de afwas vertrokken van de camping met diezelfde mooie naam Kukkolaforsen!! Luppioberget, dat was het eerste wat er op het lijstje stond. Dat werd het niet, het bleek een mooi uitzichtpunt te zijn, maar het was boven op een berg. Te hoog om te lopen en de weg te slecht om te rijden. Nog een heel klein beetje in tweestrijd gestaan om het te proberen. Echt een heel klein beetje....Richting Övertorneä, daar zou een mooie kerk zijn. Van buiten was hij best mooi en ook oud, maar van binnen.......we konden er niet in. Op een bordje stond dat er om 11 uur een dienst was, wij waren er tegen half twaalf, niemand te zien en ook niets te horen. Wij beginnen een beetje te twijfelen of we al die tijd de verkeerde tijd aanhouden. Heeft Zweden ook de zomertijd???? Hahaha, geen tijdsverschil met Nederland. Dus waar die dienst gehouden werd, heb geen idee. Daar in de buurt was een supermarkt eens een andere de COOP, nette winkel en een groot aanbod. We moesten water hebben, het nederlandse water is bijna op. We kunnen geen zweeds lezen, of het met of zonder prik was. goed gegokt!! Een vriendelijke jongeman die aardig engels sprak, geen zweed, denk uit Syriê. beaamde dat we goed gegokt hadden. Bij de kassa zat hij er achter en begon een praatje. Met dat aardige engels van hem en ons begrepen we elkaar wel. Tussen Zweden en Finland, was er alleen een brug. We besloten even Finland in te gaan, met de hoop dat er dichtbij de grens wel een zaak zou zijn die drank verkocht. Niets!!! Onderweg zagen we dat we in Poolcirkel gebied reden. En ja hoor de Poolcirkel. In Niskanpää gingen we de poolcirkel over en waren we in zweeds Lapland. Gestopt foto`s gemaakt en verder was er niet veel. Op naar Svanstein......naam doet me denken aan dat kasteel in Oostenrijk.........daar was iets met kunst, houtsnijwerk en Loppis. Bij de Loppis spullen niet lang gekeken, stel dat er leuke dingen bij zouden zijn, we hebben zelf nog zoveel Loppis. De kunst zei ons ook niet zo veel, kunstkenners van de koude grond zijn we...Soms kan ik er de lol van inzien. Buiten stond een grote steen, met daarin een enorme naald en garen. Zoiets trekt me dan weer wel. Rinus ziet daar niets in. Het houtsnijwerk binnen was heel mooi. Nergens stonden er prijzen bij, of het te koop was of alleen ter bezichtiging daar stond, was voor ons een raadsel. Hier hebben we allebei best van genoten. Nog 1 ding op het lijstje...Kengis Bruk en Kengisforsen. Bruk was een oude gieterij, daar was niets meer van over, alleen een bord waarin een plattegrond zat wat er in vroegere tijden allemaal was. Daar waren de Kengisforsen. Heel grote stroomversnellingen, nog meer als we de afgelopen dag gezien hebben. Alleen we konden er niet bij komen. Dat was verschrikkelijk jammer. Langzaam terug gereden en tussen de bomen door konden we er iets van zien. Camping opgezocht en dat werd in Pajala en de camping heet heel origineel Camping Pajala. Een oude camping, maar verschrikkelijk mooi gelegen in een natuurgebied ook aan de rivier Torne. Die hebben we trouwens de hele dag gevolgd. Morgen weer een dag..........................

• 24 Juli 2017 - 08:10

Majke:

Wat een schitterende natuurfoto's!
    En wat heerlijk dat je zulke lange nachten maakt! Je zou gewoon altijd op doorreis willen zijn!
    Groetjes maar weer.

• 24 Juli 2017 - 09:22

Dicky:

leuk om weer te lezen hoor, vandaag regen aan een stuk, er is hier in Vlissingen vannacht al 23 mm gevallen. Als je water koopt is het volgens mij zo dat met blauwe dop zonder prik is en met rode dop met prik, dat is hier met alle merken zo, of dat internationaal ook zo is? Goede reis verder.