24 Juli - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 24 Juli - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

24 Juli

24 Juli 2017 | Zweden, Kiruna

24 Juli.
Vanmorgen was het een vroegertje. De eerste vertrokken al vroeg, vandaar. Het dagelijkse was snel gedaan en het ontbijt neemt ook niet veel tijd in beslag. Nog een poosje van het internet gebruik gemaakt en toen vertrokken. Richting Kiruna. Veel stond er niet op het programma, kijken wat we onderweg tegenkomen. Wel het IJshotel stond op het lijstje. En broodjes, die verkochten ze niet op de camping. Nu zijn de wegen daar eindeloos lang en af en toe zie je een aantal huizen, maar winkels nee, die zijn niet dik gezaaid. Twee hebben we er gezien vanochtend en laten die allebei geen broodjes hebben, alleen hele broden en dan verpakt. Weet niet of dat nu zo lekker is. Maar niet getreurd....heb een lading afbak broodjes gekocht in Nederland. Dus vanmiddag lekkere warme broodjes uit eigen oven, met koude gerookte zalm gekruid met Cajun kruiden. Heerlijk gegeten. Onderweg hebben we veel rendieren gezien, die liepen op hun gemakkie over de weg. Je moest heel goed oppassen, want ze liepen zo voor je auto naar de andere kant. Was heel leuk om te zien. De eerst twee, een donkere en een witte.........zou je ook albino rendieren hebben......die donkere had maar rare trekjes, net of hij of zij zenuwtrekjes had, deed raar met zijn poten en zijn kop. Gelukkig kwamen ze samen toch naast de weg terecht, ongeschonden. Zo hebben we een aantal keren moeten stoppen. Genoten er van. Zo kwamen we toch bij het IJshotel in Jukkasjärvi. Eerst in het winkeltje gekeken, naar de mooie dingen, veel van glas. Daar kaartjes gekocht om het hotel in te mogen. Dat we senioren zijn heeft hier 100 Zweedse Kronen opgeleverd. De prijs die overbleef was nog best aan de hoge kant. Maar als we het niet zouden doen, zouden we er achteraf spijt van hebben. Het was een hele belevenis...echt waar. Hadden met kleding al een beetje voorbereid, lange broek aan en een zomerjasje mee. De ingang had ik me een beetje anders voorgesteld.....meer een soort iglo. Ze zijn 365 dagen per jaar open, dus moeten ze maatregelen treffen om het hotel zo te houden. Van buiten ziet het er niet uit. waar de kamers zijn is net of alles ingepakt is. De ingangsdeur ging open en een meneer wees dat we die enorme geisoleerde jassen/capes aan moesten trekken. Was echt geen overbodige luxe. Het was er min 5 graden, nu hebben we dat op wintersport ook wel meegemaakt, maar dit was echt andere koek. Je loopt daar op ijs en kamer in en uit, allemaal ijs. De 20 kamers waren heel mooi. In iedere kamer andere sculpturen, die zijn gemaakt door artiesten uit allerlei landen, we lazen zelfs Nederlandse namen. Foto`s gemaakt, ben zelf benieuwd hoe die zijn. Dat viel echt niet mee, met mijn huis, tuin en keuken toestelletje. Op een gegeven moment vond ik het welletjes, het was of mijn tenen bevroren waren. Van te voren hadden we gedacht daar een nachtje te blijven, maar toen we er waren niet meer....De mooiste kamer kostte rond de 120 Euro per persoon per nacht, wel inclusief ontbijt. Dat vonden we toch te duur en je slaapt op ijs hè... Rinus had toch nog iets in het boek gevonden. Mattarahkka, dat is een kunstnijverheidscentrum, waar jonge sami vrouwen, de kunst van de sami`s maken. Leek ons heel interessant. Daar aangekomen stonden er een aantal auto`s bij een parkeerterrein, waar ook een helicopter stond en het bord dat er een lodge was......We zijn nog naar boven gelopen, het was inderdaad een lodge geworden waar mensen logeerden die helicoptervluchten maken en avontuurlijke dingen op de rivier Torne. Dus niks Sami kunst. Het boek, wat Rinus kocht in Juni bij de ANWB was van 2012....zo hebben we achteraf ook naar dingen gezocht, die daarin stonden en wij niet konden vinden. We zijn naar Kiruna stad gereden daar is camping Ripan en bij de camping is een camperplaats met stroom en daar staan we. Het was een mooie zonnige dag met heel veel indrukken. Morgen weer een dag.......................

• 25 Juli 2017 - 09:33

Marita:

Eindelijk weer bijgelezen, na zo'n drukke week. Leuk hoor dat jullie zo veel zien. Het is in ieder geval spannender als de peelvierdaagse. Nog veel plezier en wees voorzichtig!!! We moeten nog naar Portugal!!
    Liefs van ons

• 25 Juli 2017 - 12:15

Oei, krijgen jullie nu ook al vreemde Engelse mailtjes via dit gebeuren? Zou het maar niet openen.....
    Indien mogelijk maar verwijderen.
    Mooie foto's van het ijspaleis/hotel. Van de buitenkant zie je het er niet af. Misschien wel heel speciaal om daar te slapen, maar inderdaad aan de prijs en nog koud ook....
    Rinus, even voor jou.... tijd voor een nieuw boek!

• 25 Juli 2017 - 18:13

Margriet:

Hallo weer. Nee, ik zou voor geen goud in dat ijshotel blijven slapen. Waren er wel gasten?
    Ze zullen dat ding wel steeds moeten " äanvriezen". want mensen stralen toch warmte uit.
    Enfin, jullie zagen het ook niet zitten.
    Wel mooie natuur daar. Prachtig. Leuk he, op de Poolcirkel?
    Lopen die rendieren daar los rond? Ik dacht dat ze in een kudde bij boeren leefden.
    Nog een hele fijne reis. Margriet.

• 06 Augustus 2017 - 13:48

Gillis En Ria:

Wel prettig dat je in dit hotel geen airco aan hoeft!!!!