25 en 26 Juli - Reisverslag uit Narvik, Noorwegen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 25 en 26 Juli - Reisverslag uit Narvik, Noorwegen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

25 en 26 Juli

Door: Rina

26 Juli 2017 | Noorwegen, Narvik

25 en 26 Juli.
Wat een rust was het op de camperplaats van camping Ripan in Kiruna. We stonden er met 4 andere campers. Het plan was om eerst wat rond te kijken in Kiruna en om de ijzererts mijn in te gaan. Maar na van alles op internet gelezen te hebben over die mijn, vond Rinus het niet interessant meer om er in te gaan. Je gaat daar met een bus de mijn in en dan rond de 300 meter naar beneden, dat op zich zou wel leuk zijn, maar daar beneden ga je naar een informatiecentrum, waar je van alles verteld wordt in het engels en daar staan dan ook wat gebruikwerpen die ze gebruiken in de mijn, maar verder van het werken en zo zie je niets. De zin van Rinus was er toen niet meer. Dus besloten niet de mijn in te gaan. Het is wel een knoepert hoor, de grootste ijzerertsmijn van Europa. Nu is de diepte van ontwinning rond de 1000 meter en de plannen zijn er om nog dieper te gaan. Er is al schade aan de stad Kiruna en er zijn zelfs plannen om driekwart van de stad te verplaats inclusief de mooie kerk, die we bezocht hebben. Het is een kerk uit 1912 en die heeft vormen van de Noorse staafkerken en Samische hutten. Hij is helemaal van hout en echt heel mooi, binnen is alles ook van hout en vrij sober, eenvoudig. Dat is naar mijn idee het mooie van de kerk. Heb wel wat foto`s gemaakt, maar zoals het voelde, dat zie je jammer genoeg niet. Het kaarsje, wat wij altijd willen branden, dat kon hier jammer genoeg niet. Aan de voor en achterkant staan ieder 5 bronzen beelden, dat was ook de enige opsmuk van de kerk. Eenvoud doet het toch goed hè. Rond de kerk was een mooi park, met genoeg paadjes om te wandelen. Er was een plek met stenen die in het rond neergezet waren en in het midden een beeld van de stichter van de stad Kiruna. Daarna zijn we naar de berg Luossavara gereden, dat is ook een ijzerertsberg, daar mag je nu op. Je kan met de camper naar boven rijden, maar dat vond ik niet zo erg leuk, bijna tot op de top hebben we gereden. dat nou het uitzicht op de grote mijn en de stad mooier was dan een heel stuk naar beneden, vonden we geen van beiden. Dus halverwege op de terugweg hebben we nog een stukje gelopen en gekeken. Het volgende punt van de planning was een kabelbaan in Abisko. Op weg daarheen hebben we weer verschillende rendieren voor en naast de camper gehad. Blijft leuk en mooi om te zien. Op hun gemakkie bleven ze lopen, keken af en toe om en gingen gewoon verder. Was niet makkelijk om die kabelbaan te vinden en al helemaal niet om de camper daar te kunnen parkeren. Het bleek daar vol te staan met gewone auto`s, poosje blijven wachten, maar er ging niemand weg.Jammer dat we het uitzicht boven niet gezien hebben. Stukje naar beneden ging de rivier Abiskojäkka door een nauw gat. Was geweldig en wat een herrie maakt dat. Hoop dat het goed te zien op de foto. Beneden kon de camper wel staan en daar zagen we op een bord dat er een Sami nederzetting was. Stuk lopen over een pad van rotsen en boven waren er verschillende hutten te zien. Het Sami volk was een volk wat zomer en winter verhuisden. Ze gebruikten die nederzettingen om hun voorraad en persoonlijk dingen op te slaan. Dat rot pad weer naar beneden gelopen en de bedoeling was een stadscamping in Narvik. Die bestond niet meer. Dat fjord rond weer terug gereden en nu staan we in Öjord op camping Öjord. Die puntjes op de O moet een streep schuin door de O zijn. Een kleine camping, die later op de avond vol was. Dan staan er een stuk of 15. Gerund en verzorgd door 1 man en het sanitair ziet er verschrikkelijk schoon en netjes uit. Er staat een wasautomaat en droger............................................................... 26 Juli.
Vanmorgen besloten om nog een dag te blijven staan hier om te wassen. Bedden verschonen en de wasmand leegmaken. Dat is allemaal gebeurd. Het was mooi weer en zo`n dag staan is best wel fijn.Vanmorgen liep de camping leeg en nu staat hij weer vol. Straks nog even douchen en dan in een schoon bedje.Rinus heeft zijn buik vol van Narvik, dus dat zal het niet meer worden. Morgen weer een dag..................
Foto`s erbij zetten duurt even...

• 27 Juli 2017 - 11:01

Majke:

Wat een schitterende natuurfoto's, ik krijg gewoon zin om ook weer op stap te gaan.
    De kerk vind ik ook mooi, eenvoud is kracht.
    Heerlijk, weer alles fris en schoon, op naar het noorden, succes en veel plezier.

• 27 Juli 2017 - 17:54

Pytsje:

Hele mooie kerk. Het heeft inderdaad niets extra's nodig. De eenvoud is genoeg.
    Als je kerken zo mooi vind, moet je ook eens op zoek gaan naar een staafkerk, ook van hout en bijzonder.