27 en 28 Juli - Reisverslag uit Leknes, Noorwegen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 27 en 28 Juli - Reisverslag uit Leknes, Noorwegen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

27 en 28 Juli

Door: Rina

28 Juli 2017 | Noorwegen, Leknes

27 en 28 Juli
Nadat alle jullie welbekende dingen....Arjan........klaar waren zijn we vertrokken uit Oyjord en richting Lofoten. Het was mistig in de bergen en ook op veel plekken op het water. In Bjerkvik hebben we wat boodschappen gedaan en de eerste Nokken uit de muur getrokken. We moeten in Noorwegen toch ook iets cash kunnen kopen. We hebben een rondweg gereden, waar we achteraf niet zo veel aan hadden i.v.m. de mist, die tot in de middag aanhield. We zijn toen de E10 gaan volgen....dat E10 is niet zo`n snelweg als bij ons de E wegen zijn....toen we de Tjeldsundbrug over waren, kwamen we in de Vasterdalen, dat zijn de eilanden die ten noorden van de Lofoten liggen. We kwamen bij Stora en daar begonnen ze, de Lofoten. De vorige in Noorwegen, hebben we de Lofoten links laten liggen en daar hadden we achteraf spijt van. In de middag zijn we toch wel op verschillende punten gestopt en wat foto`s gemaakt. De eerste indruk van de Lofoten....heel mooi!!. We zijn naar Kabelväg gereden, net voorbij Svolvaer. Besloten om morgenochtend dat stukje terug te rijden. Laat nou de camping hetzelfde heten als het plaatsje...Kabelvag. Het plekje zoeken was een beetje moeilijk, althans de mensen die achter ons stonden met auto en caravan, vonden dat wij te dichtbij stonden, zij konden er dan niet meer tussen en wij als brave Nederlanders hebben geluisterd en zijn een eind verder gaan staan.....Rust!!
28 Juli
De rust duurde echt de hele nacht, we werden om kwart voor acht pas wakker, wilden toch dat stukje terugrijden naar Svolvaer en alles zal niet zo vroeg open zijn, dachten we. Tijd zat! We hebben eerst verse broodjes gekocht in Svolvaer bij de Rema1000, een grote en mooie supermarkt, die schijnbaar alleen in Noorwegen is. Soms zeg ik tegen Rinus haal jij de broodjes maar anders komen we met meer terug dan nodig is. Daarna een parkeerplek gevonden, waar je 2 uur gratis mocht parkeren en tijd van ja en amen stonden er meer campers. Zijn toen de stad ingelopen en op de heenweg waren de winkels nog gesloten en het marktje aan de haven was aan het opbouwen. De kraam met van die gedroogde worsten was wel klaar, we konden daar van de meesten worsten een piepklein stukje proeven, besloten om twee elandworsten te kopen. Naar de haven gelopen en ik denk dat het in de middag daar een stuk drukker wordt, allemaal restaurantjes en een enorm aantal terrassen, op dit moment zal er nog niet veel. Ons rondje gelopen en foto`s gemaakt en gefilmd. Op ons gemakkie terug naar de camper en naar Kabelväg gereden daar naar de Vagan Kirke ook wel de Lofoten Cathedraal genoemd bezocht. Weer een houten kerk die in 1895 gebouwd is. er is plek voor 1200 mensen. We hebben een kaarsje kunnen branden. Verder de Lofoten op, we zijn naar Henningsvaer gereden, helemaal langs het water, prachtig om daar te rijden en te kijken. De weg was niet breed, maar er waren heel veel plekken waar de lette M stond en daar was een kleine uitwijk moglijkheid en daar kon er dan gepasseerd worden. Wat die M betekend, is ons nog steeds een raadsel. We reden ook over een aantal bruggen, weer een ander eiland. Aan het eind van die weg was het plaatsje gevonden Henningsvaer. Een leuk plekje vol met toeristen. Wat winkeltjes..... heb nog steeds geen lepeltje kunnen kopen.......Galerijtjes en natuurlijk restaurantjes. In 1 van die winkeltjes verkochten ze dun gesneden stokvis, luchtdicht verparkt, dat wordt gegeten als snack. De kleinste verpakking gekocht en we zijn stik benieuwd hoe het smaakt. Voorlopig ligt het nog in de kast. Bij datzelfde winkeltje kon je ook wat eten. Fish en Chips oftewel vis en patat. Het was nog lekker ook!!! Jammer, maar je moet dezelfde weg terug. Verder de E10 weer op en dan de afslag naar Eggum genomen, ook naar het eind gereden. Was niet zo indrukwekkend als naar Henningsvaer. Op de terugweg, zag Rinus een bedrijf en reed zomaar het terrein op. Brutaal gewoon gaan lopen naar het bedrijf, er werd niets van gezegd, zelfs niet toen we aankwamen bij het verpakken in enorme jute zakken van...............gedroogde viskoppen. Ja hoor die gaan naar Afrika. Weten jullie...Rens en Marita........nog op IJsland, daar was hetzelfde. Stinken dat het deed. Jammer dat er nog geen geurfoto`s zijn. Bij Leknes hebben we gekeken voor een camping, daar een zijweg ingereden en na een paar kilometer de Brustranda Camping gevonden. Daar staan we nu. Het is volgens ons een rondweg, die gaan we proberen te volgens, maar morgen weer een dag.......................

18 foto`s moeten er bij. Lukt dat nu niet dan misschien morgen.

• 28 Juli 2017 - 22:19

Margriet:

Hallo. Eten ze die vissenkoppen echt in Afrika? Als die daar al stinken.....
    Je hebt vast ook aan de amigas gedacht toen je dat kaarsje opstak. Leuk, een lichtje op de Lofoten. Die naam herinner ik me van school. Hoe smaakte de stokvis?
    Dag dag weer. Groetjes van Margriet.

• 29 Juli 2017 - 10:52

Pytsje:

De letter M staat voor Moteplass (door de o moet het bekende streepje, maar kan het niet zo snel vinden). Het betekent uitwijkplaats. Zo, weer een raadsel minder.
    Wat is het plaatsje Henningsvaer mooi. Zo zie ik het het liefst.
    Geen hoogbouw en niet te modern. De houten huizen....
    Nou, ik hoef die vissenkoppen ook niet te ruiken hoor.... bah, kan zo wel raden, dat het flink zal stinken.

• 30 Juli 2017 - 12:46

Marita:

zo weer een beetje bijgelezen. Wat ziet het er mooi uit! en wat een blauwe luchten! En die viskoppen verschrikkelijk he.
    Ja ik kan het me nog goed herinneren in IJsland. Genieten jullie maar lekker en maar hopen dat het weer meespeelt. Hier is het op het ogenblik lekker en niet te warm. Liefs van ons

• 31 Juli 2017 - 19:26

Willemijn:

Begrijp dat jullie wel gesneden stokvis konden kopen maar geen lepeltje. Spaar jij lepeltjes?

Eerlijk gezegd lees is ik niet alle verslagen. Beetje druk met de kinderen en mijn staaroperatie en vandaag heeft Ruud een kleine ingreep gehad om een knobbeltje van zijn voorhoofd te laten verwijderen.

Nu ik weer goed kan zien wil ik er ook op uit! Dat begrijpen jullie wel.

Helaas zijn wij nooit in Noorwegen of Zweden geweest. Voor mij us geen herkenbaren momenten.

Maar jullie genieten en dat telt.

Liefs plus dikke kus

• 06 Augustus 2017 - 13:39

Gillis En Ria:

Wat me wel opgevallen is in Noorwegen,? Dat de huizen zo dicht aan het water staan. Net of het water nooit hoger komt dan de oever. Ze zijn daar niet bang voor natte voeten of overstroming!!