11, 12, 13 en 14 Augustus - Reisverslag uit Fagernes, Noorwegen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 11, 12, 13 en 14 Augustus - Reisverslag uit Fagernes, Noorwegen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

11, 12, 13 en 14 Augustus

Door: Rina

14 Augustus 2017 | Noorwegen, Fagernes

11, 12, 13 en 14 Augustus
Vertrokken na van alles en nog wat van de camping in Stordal. Kwamen geen winkel tegen, lang leve de afbakbroodjes die we uit Nederland meegenomen hebben. We hebben best veel buitjes gehad vandaag. Het weer speelt de laatste tijd niet zo mee. We zijn naar Linge gereden, daar moesten we overvaren naar Eisdal. Dat is over het Norddalsfjord. Daarna richting Geiranger. Dat is een heel bochtige weg, met veel haarspeldbochten en wel een vreselijk mooie omgeving om daar te rijden. Was ik maar niet zo`n bangerik, dan zou ik er nog meer van genieten. In Geiranger hebben we twee gebakjes gekocht, het is feest vandaag. We zijn 50 jaar getrouwd!!!. We wilden richting Flam (rondje boven de a). In Stryn zagen we een Rema1000, een fijne supermarkt, daar nog wat dingen voor het weekend gehaald. Daar zagen we ook het bord, dat de weg die wij wilde nemen na 60 km bij Byrkjelo afgesloten was. Dat werd een eind rondrijden. We zijn naar Nes gereden, een kleine camping, 2 campers, 3 caravans en wat huisjes. Dat was het wel. Een mooi plekje, alleen erg dicht langs de rijweg. Het gebakje was heel lekker, de 43 smaakte ook goed en als klap op de vuurpijl nog wat zoutjes!!!! Geen tv en slecht internet. Morgen weer een dag....................................
---------------------------------------------------------------------------------------12 Augustus
Heel slecht geslapen die nacht door het verkeer, heb veel gelezen en Rinus maar slapen, die had nergens last van. Was blij dat het ochtend was. We wilden niet zo laat weg, want we wilden naar Flam ( weer dat rondje op de a) . Dat werd het niet, we konden niet wegkomen. De grond was verzadigd. We hebben heel wat gras van die meneer kapot gereden, iedere keer slipten we. Weer een hele put in het gras. Het zag er werkelijk niet uit. Eindelijk, het was intussen half tien geworden toen de meneer van de camping verscheen. Laat dat nu een echte duitser zijn, fijn om te praten toch makkelijker dan het engels. Hij had nog wat aanwijzigingen hoe we wel weg konden komen. Dus niet.... hij vertrok weer en kwam terug met een eind touw, Rinus kon gelukkig het sleepoog vinden na veel gezoek!! Ja en toen was het een fluitje van een cent. Rinus heeft zijn excuus aangeboden, maar hij kon er niet zo mee zitten, had ik de indruk. Hij zei, dat hij het zou afsluiten dat stuk. Eindelijk weg daar. We reden naar Lote, daar was de veerboot die ons over het Utfjord naar Anda bracht. Veel hebben we niet gedaan, het regende iedere keer. Naar Mannhellerkai gereden en daar over de Ardalsfjord naar Fodneskai gevaren. Toen naar Laerdal, daar was een mooie camping had Pytsje ons verteld. Nou dat was waar. Wel gevraagd hoe de bodem was, dat was geen probleem werd er verteld. We blijven hier toch ook maar weer 1 nachtje. Morgen weer een dag..................................
---------------------------------------------------------------------------------------13 Augustus
Ja, we gaan het weer proberen, we willen naar Flam! Het wegrijden ging prima, geen centje pijn. Vroeg vertrokken. We zijn door een tunnel gereden die is 24,5 kilometer lang. Dat is een eind hoor, blij dat er aan het eind van de tunnel weer licht was. Drie keer onderweg was er een soort feestverlichting, het was helblauw en als je dan naar de kanten keek was het net sneeuw. We hebben gelezen dat het in Flam nogal druk kan zijn, met bussen en ook komen er cruise schepen. Echt we waren er vroeg, vlak bij het station, waar je met een trein naar boven gaat, was een mooie parkeerplaats, waar je met een camper van `s morgens 6 uur tot `s avonds 10 uur gratis mag staan. Camper neergezet en naar het station gelopen om een kaartje te kopen voor die trein. We zouden `s avonds aan de beurt zijn om naar boven te mogen. Dat vonden we te laat, besloten om op de camping Flam te gaan staan en daar vandaan is het ook maar een kleine 10 minuten lopen naar het station. Morgenochtend om vijf over half negen zijn we aan de beurt. We hebben hier toch een hele tijd rondgelopen, best gezellig, druk met mensen uit allerlei landen en je hoorde dan ook veel talen. Er was een bakeri, waar het heerlijk rook, daar hebben we 1 klein kruimeltaartje met donkerblauwe bessen gekocht. Die meneer vond het maar raar....eentje...er werd een plastic lepel bij gedaan, hij had er wel lol in....delen samen?....volgens mij dacht hij dat we dat ding op het terras op zouden eten, want hij zei, dat hij Rinus in de gaten zou houden en deed er nog een lepel bij. We kochten er ook twee hardgebakken broodjes bij, 1 met kip en een heel donkerbruine met zalm voor mij. We zijn niet op het terras gaan zitten, maar terug gelopen naar de camper en daar de broodjes gegeten. Daarna weer naar buiten en nog meer rondgewandeld. Er ligt een cruiseschip, Rinus gevraagd hoe laat hij vertrok, 6 uur was het antwoord. We hadden alles wel een beetje gezien ook de winkeltjes en ja, ze verkochten een lepeltje van Flam, weer eentje bij de verzameling!!! Er was een kraam waar ze weer van die worsten verkochten, er was ook een worst van walvisvlees, gelukkig mocht je proeven en we vonden het lekker. Eentje gekocht. Daarna naar de camper en daar warm gegeten en om half zes weer terug om dat cruiseschip te zien vertrekken. Niks 6 uur, weer vragen nee hij vertrok om 7 uur. Terug gelopen en toen zag ik het toch niet meer zitten. Rinus ook niet, maar toen hij drie keer kort hoorde blazen, dat betekent dat hij achteruit gaat, ging hij toch nog even kijken. Vanavond hebben we het kruimelding in twee gesneden en hoe je dat ding in hemelsnaam met een plastic lepeltje moet eten is me echt een raadsel. Maar het was wel lekker. Morgen weer een dag.............
------------------------------------------------------------------------------------14 Augustus.
kwart voor 7 liep de wekker af. dat was even wennen zo vroeg! Gewoon achter elkaar de dingen doen, geen geleuter opschieten. Tien voor acht waren we klaar, nog even gezeten en toen toch maar gaan lopen. Was nog geen 10 minuten lopen. We moesten volgens de juffrouw, waar we gisteren de kaartjes kochten, zeker 20 minuten van te voren op het perron zijn. Nou vroeg genoeg waren we. Er stond al een aardige rij mensen te wachten. We begrepen er niet veel van. Toen we eindelijk de trein in mochten begrepen we het een beetje. Een plekje voor het raam...niet alle ramen konden open, vooruit rijden is ook wel belangrijk. Niet de eerste wagons gepakt, maar wat doorgelopen. We hadden een plekje voor het raam, vooruit rijden en bovenste stuk van het raam kon open. Precies om 5 over half negen vertrok de trein. Wilma had ons verteld dat er nogal veel tunnels waren. Ja die waren er wel, maar het gedeelte dat je alles kon zien maakte het helemaal goed. Een paar keer stopte de trein en op 1 plek mochten we er allemaal uit. Dat was, waar de Kjosfossen was. Die maakt een vrije val van 93 meter. Er was een platform, je kwam er aardig dichtbij en werd zelfs hartstikke nat van de nevel van het vallen van het water. Op de heenweg gefilmd en ook op de terugweg, kijken welke het beste is. De natuur onderweg had vreselijk mooie plekken, dus veel foto`s gemaakt. Heen en terug was 2 uur. Het was aardig aan de prijs, maar we hebben allebei genoten. Beneden in de Bakeri weer van die lekkere broodjes gekocht en een groot stuk Merinque. Rinus is daar dol op. Heb nieuwe winter toffels gekocht voor mezelf. De trein gaat 864 meter omhoog, de lengte is 20 km en het maximale stijgingspercentage is 55%. Het was toch best een belevenis. Teruggelopen naar de camping, we moesten daar uiterlijk om 12 uur vertrekken, dat kwam mooi uit. In Auerdal moest een schoenenfabriek zijn, jammer niet kunnen vinden. Daarna naar de Staafkerk in Borgund. Wat een mooie kerk om te bekijken. We denken nu te weten wat een staafkerk inhoudt. Het is een kerk helemaal gebouwd van hout. Er zitten geen spijkers, schroeven of andere dingen in. Alleen hout! Na een kaartje gekocht te hebben, mochten we die kerk in. Aan het begin van het pad stond een jonge man, die keek of je een sticker op je borst had, nu zat dat ding van mij op de beschrijving van de kerk. Moest even voor de dag gehaald worden. Hij zei, als we vragen hadden over de kerk hem altijd konden vragen. Als je die kerk in komt, is het net of het hout verbrandt is en zo ruikt het ook. Ondanks het verbod hebben we toch aan het hout gezeten. We wilden voelen wat het was. Het was gewoon hard. Later aan die jongeman gevraagd wat het was. Het was teer, zo deden ze het vanaf het begin, ze verbrandden hout, daar kwam vocht uit en ze deden daar ook as door. Het is zo zelfs brandwerend geworden. Het is en blijft een vreemd gezicht. De klokkentoren stond er naast. Ook was er een andere kerk bijgebouwd, die nu in gebruik is. in 1180 werd de staafkerk gebouwd er waren in die jaren ruim 1000 staafkerken in Noorwegen en nu zijn er nog maar 28. Toen werd het weer tijd om een camping op te zoeken. Het werd Camping Böftaten....streepje door de o.....in Vang i Valdres. Bleek ook een camping van Nederlandse eigenaren te zijn. Broodjes besteld voor morgenochtend..........................Morgen weer een dag.
Ga er maar voor zitten...........er moeten 30 foto`s bij komen, dat zal zeker een hele tijd duren!!!

• 14 Augustus 2017 - 20:53

Majke:

Ha jeluitjes, de foto's bekijk ik later wel.
    Ik wilde jullie eerst en vooral hartelijk feliciteren met het behalen van de 50 jarige echtvereniging, dat is een ieder niet gegeven.
    Verwachtte een ontzettend romantisch verslag van zaterdag de 11e, maar dat viel nogal mee.
    Wat een belevenis moet die trein zijn, ben benieuwd naar de filmpjes.
    Veel succes met het inladen van de foto's en kom nou onderhand maar weer eens naar huis opt aan, ik heb zin in een feestje!

• 15 Augustus 2017 - 09:28

Wilma:

hoi rina en rinus.
    wat een mooie foto,s. prachtig gebied daar.
    geniet er nog maar een poosje van hoor.
    hier is alles rustig.
    gr arie en wilma.

• 15 Augustus 2017 - 10:36

Margriet Poulssen:

Wat is het daar prachtig! En zo rustig. Kennelijk nog geen Chineese toeristen..
    In onze sleurhut-tijd had ik alrijd stukken tapijt bij me om uit de modder te komen.
    Hoop dat jullie nog wat mooi weer krijgen. Hier regent en onweert het.
    Liefs Margriet.

• 15 Augustus 2017 - 12:20

Pytsje:

Jullie hadden geluk met de tunnel.... Wij moesten er toen nog over heen. Ze waren nog bezig met die tunnel. 24 km over de berg, waar je anderhalf uur over deed. Noorwegen heeft veel tunnels, en soms kom je nooit iemand tegen. Jammer, dat jullie niet langs de Jostedalbreen zijn geweest. Misschien dan maar bewaren voor een ander jaar? Bij Laerdal had je ook de berg omhoog kunnen gaan. Sta je midden in de sneeuw. Wij toen nog in ons korte broekje... Hadden toen mooier weer, dan jullie nu hebben. Jammer, dat het weer niet beter is, maar ja, dat kun je daar verwachten.
    Daarom zijn wij dit jaar ook niet naar Noorwegen gegaan, de voorspellingen waren niet super.
    Hopelijk volgend jaar, want als ik die foto's zo weer zie, dan heb ik er wel zin in.
    Nou weet ik nog steeds niet, of die zwarte auto nog in het water ligt bij Flam (denk het rondje er maar bij).
    Haha, echt twee helden hoor, stoere Noormannen...uhm.
    Een nieuwe trein zag ik wel, wij reden toen nog met een oud beestje. Volgens mij die rode, waar jullie bij stonden. Daar leek hij in ieder geval op. Sterk ding, want die kreeg ons wel naar boven, al hadden wij eerst wel onze twijfels.

• 27 Augustus 2017 - 21:51

Gillis En Ria:

We zijn wel laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd met jullie 50 jarig huwelijk... Is het gebak anders dan in Nederland? doei...

• 27 Augustus 2017 - 21:56

Gillis En Ria:

Voor ons een bekend plaatsje Flam... Er zijn meer winkeltjes dan huizen ... haha.. maar wel leuk om er rond te wandelen. Wij namen koffie met gebak!!!! 10 euro per persoon... langzaam gegeten om er zo lang mogelijk van te genieten!!!