15 en 16 Augustus - Reisverslag uit Kongsvinger, Noorwegen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 15 en 16 Augustus - Reisverslag uit Kongsvinger, Noorwegen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

15 en 16 Augustus

Door: Rina

16 Augustus 2017 | Noorwegen, Kongsvinger

15 en 16 Augustus
Vertrokken uit Vang van de camping Boflaten. Het heeft afgelopen nacht veel geregend en vanmorgen was het ook niet droog. We gaan maar rijden, moeten toch wel een beetje afzakken richting Nederland. Wilden wel even rondrijden in Lillehammer, kijken of er daar veel te zien zou zijn. Van alle wedstrijden die daar toch geweest zijn en of we daar nog wat konden wandelen. Moet ons wel interesseren, anders hoeft het niet. We hadden geen van beide het gevoel om daar wat rond te lopen. Alleen wat van Lillehammer gezien vanuit de camper. We zijn doorgereden naar Brumunddal naar camping Mjosa. Toen we aan kwamen rijden, vonden we er niet veel aan, groot, vol en alles schots en scheef door elkaar. Toen we wat dichterbij kwamen zagen we een nieuw veld met camperplaatsen. Heel netjes, stroom aanwezig en een beetje internet. Wat willen we meer! We stonden daar fijn en het bleef maar regenen. Gelukkig stonden we op een stuk verhard terrein, met naast ons een stuk gras om buiten te zitten. Dat buiten zitten werd het niet. Dat verharde stuk waar we stonden was wel fijn, kunnen we hopelijk morgenochtend goed wegkomen. Morgen weer een dag............................
------------------------------------------------------------------------------------- 16 Augustus.
Toen we wakker werden, was het gelukkig droog, wel bewolkt maar het zag er toch beter uit dan gisteren. Toen we goed en wel op pad waren, kwam de zon en die hebben we de hele dag gezien. Heerlijk!!! We zijn naar Hamar gereden, ook zo`n plaats als Lillehammer. We hebben op internet gezocht of en wat er te doen was in Hamar. Op nr 1 staat het Historisch Museum Domkirkeodden. De beschrijving gelezen en de reacties......lang leve TripAdvisor.....besloten daar heen te gaan. Daar hebben we goed aangedaan. Om 10 uur ging het open, het was heerlijk weer geworden. Parkeerplaats groot genoeg....entree 160 Nokken voor ons samen, dat viel ook mee. Het was een heel groot terrein, waar je vrij kon wandelen en alle andere oude huizen en gebouwen van buiten kon bekijken. Alleen de Burchtruine.....krijg die twee puntjes op de i niet voor elkaar...en de resten van domkerk, die in een bouwwerk van glas was, daar moest je een kaartje voor hebben. Er was ook een kruiden en bloementuin. Daar stonden veel medicinale kruiden en ook een veldje met bloemen en planten, die ook al in de middeleeuwen daar groeiden en bloeiden. Ook een stuk met giftige planten en bloemen. De mevrouw die daar aan het snoeien was, wist ons dit te vertellen. Het was het bisdom Hamar....Rond 1200 was de dom klaar. ergens in 1500 waren ze in oorlog met Zweden en toen werd de kerk erg beschadigd. Wat er nu van over is staat in een soort dome over de restanten die zijn blijven staan zoals ze stonden. Als je er rond loopt, kan je je het goed voorstellen hoe het was. Er schijnen ook trouwerijen te worden gehouden, er was een stelletje alles aan het bespreken voor hun bruiloft. Rond en op de burchtruine is een gebouw gebouwd en daar is ook nog veel van te zien, ook een heleboel dingen liggen en hangen in glazen vitrines. Een enorm ding om sterke drank te brouwen stond er onder andere. Er waren ook veel oude stukken muur, maar om daar nu iets bij voor te stellen hoe of wat het was, vonden we moeilijk. Wat er te lezen was, was bijna allemaal in het Noors. Het was echt de moeite waard om dat allemaal te zien. Toen we weer in de camper kwamen heb ik mijn korte broek weer aangetrokken. Onderweg hebben we de gekochte broodjes gegeten en zijn naar een camping gereden, weer zo`n vreselijk grote camping, met alleen internet bij de receptie, de staanplaatsen waren er een heel eind vandaan. Onze Wifi versterker had dat nooit gered. Het was nog vroeg, op naar de volgende camping. Blij dat we dat gedaan hebben, deze camping is mooi, rustig en netjes en het internet werkt redelijk. We staan in Granli op camping Sigernessjon. Eindelijk hebben we de BBQ kunnen gebruiken. Ga proberen om dit weer op het net te krijgen inclusief de foto`s. Het was een mooie zonnige dag.
Ris en Gillis, ik zag gisteren jullie reacties pas. Ik krijg wel een mailtje als er iemand reageert, maar de ontvangst van de mail is niet zo best. Leuk om de reacties te lezen ook van de anderen die reageren natuurlijk. Morgen weer een dag..................

• 19 Augustus 2017 - 10:58

Pytsje:

Ik dacht toch echt even jullie te herkennen...maar zag ineens, dat Rinus wel heel groot was, vergeleken met jou....toen ging er een lampje branden. Nee, dat konden jullie niet zijn. haha.
    Lijkt mij ook geen echt lekkere dracht... krijg er al jeuk van en zo stijf.
    De korte broek toch weer even aan. Hopelijk kan dat straks vaker. Veel plezier nog!

• 27 Augustus 2017 - 21:48

Gillis En Ria:

De resten van de domkerk, worden die onder een glazen kap bewaard?