17 en 18 Augustus - Reisverslag uit Hogsaters, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 17 en 18 Augustus - Reisverslag uit Hogsaters, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

17 en 18 Augustus

18 Augustus 2017 | Zweden, Hogsaters

17 en 18 Augustus
Vertrokken uit Granli van camping Sigernessjon. Richting Zweden gereden. We waren goed en wel de grens over, toen ik een bordje zag, dat er na een aantal km een Lidl was. Heerlijk een vers donkerbruin stokbroodje, daar verheugde ik me op. Ja hoor ze verkochten het daar ook, nog wat vlees, groente en fruit gekocht. Er was ook een One Dollar Store. Snorverdikkeme, wat was die goedkoop. Allemaal dingen die we niet hard nodig hebben en het gewicht van de camper neemt nog steeds toe. Wat we wel wilden, was een nieuwe placemats voor op de glasplaatjes op de kookpitten. Hij beschermt het glas tegen krassen. Rinus had vorige week de verkeerde pit aangedaan en dat ding lag er nog op. Hij begon al een beetje te smelten. Gelukkig geen schade aan het glas. Maar de placemat kon de vuilniszak in. We hebben ze daar in die One Dollar Store gevonden. In 1 pakje vier van die dingen voor 50 Zweedse Kronen, dat is iets meer dan 5 Euro. Hij kan er weer tegen. Placemats zat!!!! We wilden naar het Dalslandkanaal, maar Rinus kon geen camping vinden daar in de buurt. We zijn doorgereden en naar camping Ragnerudssjöns in Hägsäter gereden. Later op de avond begon het weer te regenen. Morgen weer een dag.................................................................................... ______________________________________________________ 18 Augustus.
Afgelopen nacht heeft het weer regelmatig geregend. Vanmorgen was de lucht helemaal grijs. Maar..............het begon op te knappen. Af en toe kwam de zon door. Rond half tien zijn we vertrokken, het was een uurtje rijden naar Häverud. Daar moesten de sluizen, een aquaduct, een spoorbrug en een verkeersbrug zijn in en boven het Dalslandkanaal. Het was werkelijk de moeite waard en we hadden stik veel geluk dat er net een passagiersbootje aan kwam. Dat passagiersbootje komt daar in deze tijd maar twee keer langs. Was ook nog wel een beetje klauteren over de rotsen, maar alles ging goed. Voor dat bootje door al die dingen is, is het een uur later...Het zijn eigenlijk vier sluisjes, heb alleen foto`s van drie sluisjes en het aquaduct. Dat aquaduct is 32 meter lang. Het hele kanaal is 250 kilometer lang en verbind meren met elkaar. Van die 250 km is maar 12 km gegraven en de rest was een rivier.... Het kanaal is in 1868 ingewijd. Wat waren de mensen vroeger toch knap en handig. Als je dit complex ziet, begrijp je niet hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben. We gaan zo de foto`s uitzoeken en proberen ze op volgorde hierbij te krijgen. Om te laten zien hoe het daar aan toe gaat. We besloten terug te gaan naar dezelfde camping als afgelopen nacht. Op de terugweg zag ik een enorm bord, waarop staat dat er een slagerij was met elandvlees. Een stuk van de weg af was er iets, een winkelachtig gebouwtje. Wist niet zo goed wat ik nemen moest, heb maar een paar verpakte worsten gekocht, dat zag er het veiligst uit. We hebben nu een plekje aan het water op de camping. We zijn er nog niet over uit, of we morgen naar Göteborg gaan of niet. Morgen weer een dag................................

• 19 Augustus 2017 - 10:52

Wat een prachtig gezicht, hoe de boot door de sluis gaat. En hele mooie foto's.
    Kon jullie vinden hoor...volgens mij, de enige met een schotel.
    Redelijk druk daar.
    Ben benieuwd of het vlees is bevallen.... een worstje gaat er altijd wel in, maar of het lekker of goed is...?
    Dat horen wij vanzelf.
    Zal nu nog het vorige verslag even lezen. Was een beetje achterop geraakt door de terugreis. Laatste camping had geen wifi.
    Wij zijn in ieder geval veilig thuis gekomen. Heb andere dingen onderweg gezien, waarbij zeker één dode is gevallen. Verschrikkelijk, als je dat ziet. Dan ben je altijd blij, als je het weer goed thuis bent. Dan is die dikke tak door de tent een klein ding.... alhoewel, hij had niet dertig centimeter opzij moeten vallen, want dan had één van ons hem op de kop gekregen.
    En...alle dingen komen in drieën? Ik hoop het niet, nummer 1 en 2 hebben we al. De tv heeft het gisteravond begeven. Zo wordt het toch nog een dure vakantie, vooral als er nog een nummer 3 komt....

• 19 Augustus 2017 - 22:33

Margriet:

Vroeger ging ik in Belfeld vaker kijken naar het sluizen. Je mocht daar eigenlijk niet komen, maar ach ja....
    Geniet maar van alles wat jullie zien en meemaken. Nu kan het nog. Ik ben ook blij dat ik enkele grote reizen gemaakt heb. Zou het nu niet meer kunnen.
    Wat mensen toch kunnen verzinnen he? Knap werk, zo'n sluis, en bruggen. Heb altijd bewondering voor die knappe bollen.
    Het ga jullie goed! Liefs Margriet.