9 en 10 Mei - Reisverslag uit Lübeck, Duitsland van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 9 en 10 Mei - Reisverslag uit Lübeck, Duitsland van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

9 en 10 Mei

10 Mei 2018 | Duitsland, Lübeck

9 Mei.
We hebben heerlijk gestaan daar in Westerstede. Toch vanmorgen vertrokken daar. We willen naar Rügen. De snelwegen weer ingeschakeld op tommetje. Veel kilometers wilden we maken. Dat viel hartstikke tegen. Op die 1 richting Hamburg kregen we de ene file na de andere. Onderweg zagen we een subway, daar een broodje gekocht en gelijk opgegeten. Dat was het enige lichtpuntje van deze dag. Een camping gevonden bij Lübeck, mooie en nette camping. Lübeck-Schönböcken, zo heet het. We waren er nog bijtijds en hebben lekker in de schaduw gezeten met een borreltje en wat hapjes. `s avonds gewoon in de camper gegeten, dat doen we eigenlijk elke dag. Kijken hoe het gaat op moederdag!! Voor morgen de grote wegen weer uitgeschakeld, denk niet dat we Rügen halen, hoop onderweg nog wat te zien.....
10 Mei.
Vanmorgen besloten nog een dag hier in Lübeck te blijven staan. We gaan de stad bezoeken, bus net buiten de camping, die bracht ons naar de stad. Bij de Holstentor. Toen we uitstapten kreeg ik gelijk het idee, dat ik daar al een keer geweest ben. Ik herkende de Holstentor en een modezaak daar in de buurt. Was wel spitten, we moeten daar met de auto rondgereden hebben. De oude stad hadden we niet bezocht. Falco bedankt, door jouw reactie op iets wat ik op FB zette. De Holstentor is 1 van de twee toegangspoorten van de Hanzestad Lübeck. Het was prachtig weer. Je kan helemaal rond de oude stad langs de rivier de Tave lopen. Dat hebben we een heel stuk gedaan en bij de Dom.....een vreselijk grote kerk.....zijn we de stad ingelopen. Heel jammer dat daar een dienst bezig was en we er niet in mochten. Het was gezellig druk, gelukkig niet over de koppen moeten lopen. Heel jammer dat alle winkel dicht waren. Rinus had een andere mening, die vond het lekker goedkoop!!! Op de markt stonden tentjes, leek net de kerstmarkt! Bij een Turk wat gegeten, mijn portie was zo groot, dat ik de helft niet op kon. Rinus ook niet. Verder gelopen naar de St.Marien kerk, daar mochten we wel in. Deze kerk en nog veel andere oude gebouwen zijn in 1942 door een bombardement van de Britse Luchtmacht aangevallen en beschadigd of uitgebrand. Er was een een ruimte, waar de brokken van het klokkenspel lagen. Ook was er een astronomische klok, veel begrijpen we er nog niet van, we hebben een folder meegenomen en bekijken dat dan nog wel op ons gemakkie. Op een soort bankje voor de kerk zat een beeld van de duivel. Volgens de overlevering zat het zo.....de duivel dacht dat er een wijnhuis gebouwd zou worden en hij werkte mee, zodat alles sneller klaar zou zijn. Toen hij er achter kwam dat het een kerk werd, werd hij boos en wilde het vernietigen met een enorme stuk steen, Het stuk steen waar hij nu op zit, moet de bewuste steen zijn. Geloof het, of niet!! Er lagen in de rivier de nodige rondvaartboten en ja, we hebben gevaren op de rivier de Trave rond de oude stad. In de boot hadden we een zitplaats in het midden en hebben daardoor niet zo veel kunnen zien. Na die rondvaart, besloten om de bus weer op te zoeken, terwijl we zaten te wachten, begon het te regenen, niet zo maar regenen....maar plensen. Die bus rijdt op feestdagen eens per uur en die was net 5 minuten daarvoor vertrokken. We zaten onder een overkapping, maar helemaal droog hebben we het niet gered. Kan de oude stad van Lübeck aan iedereen die hier in de buurt komt aanraden. Dit was onze eerste dag, dat we een eind gelopen hebben....... foto`s duren wel even!!!!

• 10 Mei 2018 - 22:28

Margriet:

Nu ik jouw verhaal lees weet ik ineens weer dat ik ooit ook in Lubeck was. Vooral door die duivel kwam er iets in mijn geheugen omhoog. Gek dat je zoiets vergeten kunt... Dat van die klok ga ik opzoeken. Ik heb het geweten...
    Veel plezier en geen plensbuien meer . Groetjes Margriet.

• 11 Mei 2018 - 07:57

Anneke:

Hallo daar! Eindelijk de tijd (genomen) om jullie even "op te zoeken". Niet dat het hier zo'n storm heeft gelopen hoor maar er zijn nog zoveel kleine klusjes te doen.... Maar je kijkt even niet en dan zitten jullie al weer in Lubeck! Lieverds, een hele fijne leuke interessante maar vooral veilige trip! Kus