6/8 April - Reisverslag uit Isla de Lanzarote, Spanje van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 6/8 April - Reisverslag uit Isla de Lanzarote, Spanje van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

6/8 April

Door: rina

08 April 2019 | Spanje, Isla de Lanzarote

zaterdag 6 April.
Vanmorgen bijtijds opgestaan en om 10 uur vertrokken van huis. Hartstikke vroeg op Schiphol. Rinus had een parkeerplaats geboekt op P3. Was best een eind van de vertrekhal, maar er reed een shuttle bus, die ons netjes naar vertrekhal 1 bracht. Ingecheckt, dus de koffers waren we vroeg kwijt. Nog even wat gegeten en naar de gate gegaan. Om half 4 zouden we vertrekken, maar dat werd dus 4 uur. 4 uur vliegen.....Op Lanzarote is het 1 uur vroeger...om 7 uur geland op Arrecife. Auto opgehaald, dat verliep allemaal heel makkelijk, maar toen.....tommetje van Rinus deed het niet, van alles geprobeerd. Kom, we hebben een beschrijving hoe we moeten rijden, maar intussen was het donker geworden. Monica gebeld dat we vetrokken van het vliegveld, zij zou ons opwachten op ons eerste overnachtingsadres. De straat hadden we gevonden, maar het huisje, dat bleek een stuk moeilijker....gestopt bij een grote supermarkt en Monica maar weer gebeld en die was er vrij snel, waar zij naar toe reed, dat hadden wij nooit gevonden in het donker. We bleven daar maar 1 nacht. Wat wel leuk was, als welkom stond er een fles wijn, fles water en een pak melk, dat pak hebben we laten staan.
Zondag 7 April
Best lekker geslapen. Monica kwam ons om 12 uur ophalen en zo konden we achter haar aan naar ons huis waar we de rest van de week blijven. Toen we aankwamen, dachten we allebei waar zijn we nu beland. Aan de straatkant ziet het er niet uit. Maar eenmaal binnen is het verschrikkelijk leuk, heel veel ruimte, allemaal aparte kamers.Ze heeft ons veel verteld, waar we beslist heen moesten en wat over goede restaurantjes. We huizen in het plekje Macher en de straat heet Camino de los Olivos nr 15. Toen Monica weg was, hebben we de koffers opgeruimd en hebben nog wat van de omgeving bekeken. We zijn naar Playa Blanca gereden, daar was wel de supermarkt open, een paar boodschappen gedaan en naar de jachthaven gereden, daar de auto neergezet en wat rondgelopen. We kregen toch wel een beetje trek. Een restaurantje gevonden en daar een hamburger met patat besteld, voor een prijs dat we dachten....dat kan nooit wat zijn. Maar echt het was heel lekker, nog een bakkie koffie allebei en zo hadden we inclusief fooi voor 10 Euro gegeten. Nog even langs de boulevard gelopen en naar huis. Ons buitenplaatsje achter het huis is echt fantastisch. Groot en heel heel gezellig om er te zitten. De avonden zijn jammer genoeg een beetje aan de frisse kant.
Maandag 8 April.
Heel lekker geslapen toch zeker tot 7 uur op bed gelegen.Lekker ontbeten met kwark en verschillende soorten vers fruit er in gedaan. Dat doen we thuis ook. Nog even naar de supermarkt voor vers brood,voor de avond, kijken dan om tussen de middag wat warms te eten. We willen naar het verste puntje in het noorden. Naar Mirador del Rio. De wereld aan je voeten, zo staat het in de beschrijving van Karins Choice. Als je naar boven loopt, kom je in een klein restaurantje, waar je al een mooi uitzicht hebt. Uit dat restaurantje kon je een wenteltrap op, die uitgehouwen is in de rotsen. Eenmaal boven was het uitzicht prachtig, er was zicht op het eiland La Graciosa en nog wat kleinere eilandjes.We hebben daar in ieder geval van genoten. Daar vandaan zijn we nog een eind met de auto langs de kust gereden naar nog een mooi uitzichtpunt, die weg er naar toe was mooi om te rijden. Oh, vergeten te schrijven dat Rinus een navigatie gevonden heeft in de auto, goed dat er een duidelijk scherm is, want je hoort alleen maar spaans. Nu op naar La Cueva de los Verdos. Daar is een enorme grot diie gevormd is tijdens vulkaanuitbarstingen. Je loopt er door lavagangen. Er was een rondleiding, meer dan 50 man per rondleiding, we liepen gelijk een noodeind naar beneden en daar begon ze wat te vertellen. Daar schrok ik eigenlijk en beetje van. Schuin naar beneden, trappen naar beneden, stukje recht en dan weer trappen omhoog en het laatste stuk zou heel schuin omhoog lopen zijn. Ik heb het bij het eerste stuk gehouden en terug gegaan. Rinus heeft alles wel gedaan. Het was best mooi vertelde hij. De rondleiding duurde 3 kwartier en die heb ik zittend op een steen lekker in het zonnetje uitgezeten....Nu op naar Jameos de Agua. Dat is een lavagrot. Dat werd weer een boel trappen naar beneden, maar wat je dan zag is moeilijk te beschrijven, zo indrukwekkend mooi. zal proberen foto`s er bij te zetten. Die lavagrot is deels ingericht door architect Cesar Manriques. Er is een ondergrond maar, waarin je heel veel kleine witte kreeftjes ziet, je mag er niets ingooien want ze zeggen daar, dat het de enige plaats ter wereld is, waar die beestjes leven. Aan de andere kant moesten we weer een boel trappen omhoog. Zo hebben we vandaag best veel gelopen. Tijd om richting huis te gaan.........Het stokbroodje van vanmorgen gegeten. Oh, wat ik nog vragen wil....we hebben vanmorgen en knijter van een papaya gekocht, hoe eet je zo`n ding......
Als ik dit geplaatst heb, probeer ik de foto`s. Het internet is niet zo geweldig.....dus dat kan dan wel even duren. Kijk anders morgen nog een keertje.

• 08 April 2019 - 17:58

Dicky:

Dit is wat er vorige week bekend werd gemaakt Rina:

TomTom stopt kaartondersteuning voor oude navigatiesystemen
    Nieuws|TomTom heeft op 18 januari 2018 de ondersteuning voor veel oude TomTom navigatiesystemen stopgezet. TomTom geeft aan dat dit komt doordat die systemen niet voldoende geheugen hebben om de nieuwste beschikbare kaarten en software te laden.

Dus ik denk dat het probleem is. Geniet van jullie vakantie

• 08 April 2019 - 18:09

Dicky:

Seizoen
    Papaya's zijn het hele jaar de verkrijgen omdat ze het hele jaar ingevoerd worden uit warmere landen.

Op de markt
    Papaya wordt meestal groen geoogst en is op zijn rijpste punt helemaal geel.

Hoe schoonmaken?
    De pitjes die centraal in de vrucht zitten, smaken bitter. Het is dus beter dat je eerst de vrucht doormidden snijdt en de pitjes eruit haalt, vooraleer je het sappige vruchtvlees in stukken snijdt en opeet. De schil wordt meestal niet opgegeten.

Hoe bereiden?
    Je kan papaya uit de hand eten of je kan papaya verwerken in een salade of salsa.

Hoe bewaren?
    Je kan je papaya een kleine week laten narijpen buiten de koelkast. Let wel op dat je je papaya niet onder zeven graden bewaart, want dan beginnen ze snel te rotten.

Lekkere combinaties
    Een papaya gevuld met een rijstbereiding smaakt erg lekker. In combinatie met vlees of vis die pikant bereid is, komt de frisse, milde smaak van papaya goed tot zijn recht.

Tips

Hou er rekening mee dat er net zoals in kiwi's een eiwitsplitsend enzym zit. Dat kan dus problemen geven met gelatine en yoghurt met papaya in.
    Je kan zaadjes van papaya's eventueel drogen. Ze krijgen dan een pittige smaak en kunnen als peper worden gebruikt.
    Als je wilt dat de smaak van papaya nog beter doorkomt, dan kan je wat citroen over het vruchtvlees sprenkelen.

• 09 April 2019 - 07:29

Jannie:

Indrukwekkende foto’s, heel mooi. Lekker genieten samen..

• 09 April 2019 - 10:15

Pytsje:

En... de 'oudjes' staan er weer goed op. Mooie foto's weer.
    Verder hoef ik niet veel te vertellen. Het verhaal van de Tom Tom en de Papaya is al gedaan.
    Tijd voor een nieuw Tommetje dus....
    Hier vandaag ook nog zonnetje, maar wel een beetje frisse wind.
    Jullie nog veel plezier.

• 11 April 2019 - 14:03

Gillis En Ria:

En hoe smaken de papaya's? Ik vind ze lekker, maar ik denk, dat ze het lekkerst in het land van
    herkomst zijn... Ik moest ze echt leren eten...
    De gelei achtigepitjes droog ik en gebruik ze idd om iets pittiger te maken. Smakelijk eten hoor... gr