14, 15 en 16 September - Reisverslag uit Wertach, Duitsland van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 14, 15 en 16 September - Reisverslag uit Wertach, Duitsland van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

14, 15 en 16 September

Door: Rina

16 September 2016 | Duitsland, Wertach

14 September.
Met de rode vlekken gaat het beter, we gaan nog niet gelijk naar huis!!
Vertrokken uit Stein. Op internet wat dingen opgezocht.....De Duitse Alpenstrasse, dat moest het worden. Ook iets gelezen over de Echelsbacher Brücke. Die ligt aan de Alpenstrasse. Makkelijk zat dus! Onderweg nog wat etenswaren ingeslagen en op een leuk plekje ons boterhammetje gegeten. De natuur waar we door heen reden was prachtig, maar iets zien is leuker!!
En dat kwamen we niet tegen. De coördinaten van die brug stonden in tommetje, Maar wat we zagen....geen brug! we reden wel over een brug, ik zei tegen Rinus, deze zal het toch niet zijn.....nee zei hij! Tot we erover heen waren en een parkeerplaats zagen, waar een aantal auto´s en een bus stonden en wat mensen met wandelkleding en wandelschoenen aan rondliepen. Het was hem!!!!!
Niets van te zien, zoals op die foto op internet. Wel diep onder die brug. Een van de eerste foto´s is het uitzicht vanaf die brug. Je kon met een aantal treden naar beneden aan weerszijden, maar veel zag je niet. Alleen een beetje van de bogen. Toch moet dit de langste spanbetonbrug van de wereld zijn.....Hij is 183 meter lang, de spanwijdte van de bogen is 130 meter, toch best enorm!!! De rijweg ligt 76 meter boven de Ammer rivier.... We hadden het gauw gezien daar, een camping was snel gevonden, alleen even een eindje terugrijden. We staan op Camping Brugger am Riegsee en wel in Spatzenhausen/Hofheim. Ook weer een mooie camping aan een meer, waar je kon zwemmen.
Morgen weer een dag..............................
---------------------------------------------------------------------------------------15 September.
Na een goede nachtrust en wat laat wakker worden, hebben we ontbeten, alles opgeruimd en weer wat stof verplaatst, str....tank geleegd, water geladen, broodjes gekocht bij de kiosk naast de camping....konden we vertrekken. Eerst dat stuk naar die brug rijden en daar gingen we richting de Wieskirche, was niet op de Alpenstrasse, maar op de Romantische strasse..........Rinus voelde het direct!!! Zal een vreemd gevoel geweest zijn voor hem, want romantiek.................nee!! De Wieskirche of te wel de Bedevaartskerk van Wies is een prachtige kerk, niet zozeer van buiten, maar van binnen daar gaat je mond van open. De kerk is gebouwd in 1740.....We hebben een kaarsje gebrand voor de mensen die het nodig hebben en dat zijn er best veel in de familie en vriendenkring en daar buiten nog veel meer!
Heb ook foto´s gemaakt, ik hoop dat het een beetje te zien is op de foto`s.
Na de kerk een klein stukje gereden en op een mooie parkeerplaats ons kaiser broodje gegeten en op weg naar Schloss Linderhof. Parkeerplaats op en zelfs aparte plaatsen voor campers...heel netjes. Eind lopen naar de kassa van het schloss, de mevrouw vertelde dat het 5 minuten lopen was en we de rondleiding van 5 over twee makkelijk konden halen. Niet dus...die 5 minuten lopen klopte van geen meter....mooi te laat voor die rondleiding, maar we konden gelijk met een groep duitsers mee. In de hal was aan het plafond een grote zon met tekst te zien. Dat is ook de enige foto die ik heb van binnen. Je mocht geen foto´s maken en niet filmen.. De reisgroep met duitsers was best groot, eerst naar de eerste verdieping, een kleine kamer, ineens hartstikke vol met mensen, het was verschrikkelijk benauwd, maar doorzetten misschien was de tweede kamer wel beter.........niet dus! Rinus vond het ook benauwd, we zijn er uit gegaan. Wel buiten alles bekeken en het was heel mooi.
Koning Ludwig II........ook de grondlegger van Neuschwanstein....ontwikkelde in 1868 de eerste plannen voor de Linderhof. Het ligt in een groot park, waar je in kan/mag wandelen.
Terug in de camper besloten richting Füssen te rijden.....de toeristische route....we kwamen nog in Oostenrijk terecht en reden langs de Plansee. De natuur daar was heel anders als die we de laatste weken hebben gezien. Hele brede rivierbedding die voor 90 % droog stond, soort grind en stenen. Heb ook nog met de blote voetjes even in dat enorme koude water gestaan.
Het werd wel een beetje laat, maar als we een mooi plekje zagen en konden stoppen gingen we er toch iedere keer weer uit. De camping gevonden....de Hopfensee in Füssen, 5 sterren dat wel....de prijs is er ook naar. Toen Rinus terug kwam van de receptie, zei hij......het is dat het al vrij laat is anders had ik terug gegaan.
Morgen willen we nog 1 keertje proberen om in Neuschwanstein te komen.
Maar dat is morgen...
16 September
Neuschwanstein staat op het programma. Geprobeerd een beetje vroeg weg te gaan, want vorige keer was het er al vreselijk druk.
Het was maar 15 kilometer van de camping vandaan. Op hetzelfde plekje de camper neergezet en Rinus is vast vooruit gelopen om de kaartjes te kopen, die loopt een beetje harder dan ik tegen de berg op! Hij stond al in de rij, toen ik daar boven kwam, nu is dat * boven* niet zo erg ver hoor, maar was toch blij dat ik er was en er zelfs een mevrouw voor me opstond, zodat ik op het bankje kon zitten. Rinus had eindelijk de kaartjes en wij mochten het slot om tien voor half twaalf in. Verder gelopen om met de bus naar boven te gaan. Laat ik nu altijd gedacht hebben dat die bus je boven bracht. Hij bracht ons en de anderen natuurlijk wel boven, zelfs hoger dan het slot, want we moesten daar weer een eind naar beneden lopen, naar beneden lopen gaat gelukkig goed. Bij het slot mochten we nog niet naar binnen, we waren te vroeg. Het is een goed geoliede machine hoor. Op een beeldscherm werd aangegeven welk nummer naar binnen mocht. Wat een enorme mensenmassa was er. Ja hoor ons nummer 440......door een poortje en daar moesten we weer een poosje wachten....verschillende keren werd verteld...geen foto´s en geen film....tas voor je buik...raak niets, maar dan ook niets aan, leun nergens tegen...groep 440 bestond toch wel uit een man/vrouw van 50 mensen. Wat een enorm hoge verdiepingen zijn er......het waren enorme trappen, en wel 4 hoog moesten we. Kleine kamers, stik vol met meubelen en zo en zet daar een poosje 50 mensen in, dan begrijp je wel hoe benauwd het was. We waren blij, dat het niet zo warm meer was. We kregen zo´n audio ding mee. Als je een vertrek in ging, ging de deur achter je dicht en de andere deur was ook dicht, als de vorige groep uit dat vertrek was, ging onze deur open en mochten we een kamertje verder.
Wat een enorme massa toeristen..... Op een gegeven moment moesten we dat audio ding inleveren en op eigen gelegenheid naar beneden. Aan het einde natuurlijk door een winkel en nog een winkel en dan door de originele keuken, met allemaal koperen potten en pannen. Ik vond het slot van buiten mooier dan van binnen...we besloten niet met de bus naar beneden te gaan, maar te gaan lopen en dat is goed bevallen, een klein half uur hebben we er over gedaan. Naar de camper en daar had ik, zoals Margriet altijd zegt....de piep uut!!!
In de boeken een camping gezocht en daar staan we nu.....in Wertach op camping Waldesruh....Het is net begonnen met regenen, het weersvoorspelling is niet zo best, dus bekijken we het morgen wat we gaan doen.

Er moeten nog 22 foto`s bij....ik begin er nu aan..

• 16 September 2016 - 18:57

Tineke:

Prachtige fotoos weer!! Eerst even zitten bekijken...wat zien jullie toch ontzettend veel,en maken jullie veel mee. Elke keer genieten van jullie reisverslag!! Dus nog niet naar huis, dat is mooi, ja toch,ervaart nog zoveel te zien , Veel plezier nog,en genietse

• 16 September 2016 - 19:10

Pytsje:

Ha ha, een camping waar je kunt zwemmen. Zie jou nog niet skinny dippen, oftewel in je blote niksje zwemmen, want die bikini/zwempak is er nog steeds niet. Volgens Rinus niet te vinden... je zult het dus alleen met je voetjes in het water moeten doen. De Romantische route moet heel mooi zijn, je zou deze eigenlijk helemaal moeten rijden. Ook ooit eens een stukje van gedaan. Was toen mooi. Of het bepaalde gevoelens boven brengt...? Denk dat de prikkels die Rinus voelde, de kriebels waren, van het krabben van jou. Zou het anders niet kunnen omschrijven....
    Prachtige foto's weer. Die beelden, waren die van echt (blad)goud of gewoon zo geel van kleur. Maar goed, dat ze mij niet binnen hebben gelaten met die grote groep....ik had stiekem foto's gemaakt met het de telefoon. Kan het helaas niet laten. Jullie hebben je weer netjes aan de regels gehouden. Prachtige foto met jullie tweeën hand in hand, zouden die prikkels dan toch wel door die route komen...? Veel plezier nog!

• 17 September 2016 - 15:14

Willemijn:

Lieve Rina en Rinus,

Eindelijk even tijd gehad om jullie reisverslagen te lezen. Ik heb zo'n bewondering voor Rina dat zij zo uitgebreid vertelt over hetgeen jullie meemaken.

Het verslag over Neischwanstein vond ik heftig als ik lees dat jullie zo hoog moesten klimmen. Was dat geen probleem voor jou Rina? Als ik eraan denk krijg ik het Spaanse benauwd.

Voo ons gaat de tijd opschieten. Donderdag ben ik jarig dan krijgen wij een kleine invasie met kinderen en kleinkinderen. Zaterdag vier ik mijn verjaardag met alle kinderen en neven en nichten. Tja dan en paar dagen later op 27 september richting Spanje.

Ik wens jullie nog veel plezier.

• 17 September 2016 - 19:35

Margriet:

Prachtig allemaal. Of ik die rondleiding kamer voor kamer had volgehouden weet ik niet. Dappere Dodo's!
    Groetjes Margriet.