21 en 22 Juli - Reisverslag uit Haparanda, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 21 en 22 Juli - Reisverslag uit Haparanda, Zweden van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

21 en 22 Juli

Door: Rina

22 Juli 2017 | Zweden, Haparanda

21 Juli
Laat op vanmorgen, zonnetje scheen dus hoopvol voor de dag. We hadden een heel mooi uitzicht vanuit onze husbil op de Botnische golf. Husbil is zweeds voor camper, vind het zo`n leuk woord. Broodjes op de camping gekocht, dus verder geen winkel nodig. Wel even naar de haven van Örnsköldsvisk wezen kijken, maar weer geen coasters te zien. Geen vaste plannen voor vandaag, alleen naar het noorden, dat staat vast. We gaan Finland niet in. We zijn onderweg geen leuke dingen tegengekomen die we wilden bezoeken. Het enige was een lange oude houten brug...de enige nog in Zweden, ze moeten toch iets verzinnen om er ruchtbaarheid aan te geven. Dat was bij of in Skellefteä. Het was ook niet de moeite waard. We mochten er niet overheen. Vrij snel weer verder gegaan en zijn naar Byske gereden en staan nu op Byske Harsbad. Een 5 sterren camping met alles wat mensen met kinderen verwachten...een waterparadijs en ook nog een zwmbad, een strand aan de Botnische Golf.
Wat wel weer fijn is, om Nederlands en Belgisch op de tv te zien en te horen, zij alles een dag later dan jullie. We kijken naar BVN. De tour de France laten ze toch een hele tijd zien, alleen jammer genoeg niets van de vierdaagse. Canal Digitaal heeft het ontvangstgebied van de schotel drastisch verkleind. Drie jaar geleden konden we bijna op de Noordkaap nog kijken en nu was het wat noordelijk van Stockholm al afgelopen. 22Juli.........ben vandaag 72 geworden.
Wat een fijne camperplaats was het waar we gestaan hebben. Heel netjes, mooie plaatsen, bij iedere camper een evengroot stuk gras, alles wat je met een camper moet doen was er en toiletten. Douchen kon op de camping. Zo`n camperplaats zou ik iedere dag wel willen. Het was weer een saaie dag, niets voor ons te bezichtigen. Deze kust heeft wel wat, mooie natuur, veel water, waarin veel kleine eilandjes, maar na drie dagen dat gezien te hebben, vinden we het wel zat. We zijn naar Haparanda gereden, dat is het eind van de Botnische Golf en de grens tussen Finland en Zweden. De grens van Finland is ook dichtbij. We gaan Finland niet in, jammer hoor! Geen Fins brood en nog meer dingen. We gaan het binnenland van Zweden in en dan naar Noorwegen. Rinus heeft een mooie camping uitgezocht en daar waren we vanmiddag al vroeg, rond twee uur. Heerlijk. Stoelen buiten en we hebben nog een hele tijd buiten gezeten. Ons uitzicht is op de snelstromende rivier Torne. Echt mooi om te zien. Wat ook op de camping is.....een museum waar je kan zien hoe er hier vroeger en nu ook nog nog gevist wordt. De vis zwemt hier tegen de stroom in , heb altijd gedacht dat alleen de zalm dat doet, maar hier zwemt de witvis ook tegen de stroom in om een plekje te zoeken waar ze hun kuit en hom kwijt kunnen. Heb nog niet kunnen achterhalen wat de nederlandse naam is van die witvis. Ze visten hier met een lange hengel waar een schepnet aan vastzit, dat gooien ze dat stroomopwaarts in het water en trekken het dan langzaam stroomafwaarts en dan maar hopen dat er een vis in zit. Verder stonden er een aantal oude vissershutjes, waar ze vroeger de vis in bewaarden die ze op de dag vingen. Ook nog twee oude molens en een zagerij. Mooi te zien hoe ze het in orde houden hier van de camping.,,,,,,,, Ik had vanmiddag al vlees uit de diepvries gehaald, beetje zonde, hier is een restaurant...Een volgende keer dan maar. Hier wordt het al vrij laat donker, kan niet zeggen hoe laat de zon hier ondergaat. Gisteravond nog een foto van die mooie lucht gemaakt en toen was het toch al half elf en nog niet donker. Het verblijf hier maakt de dag toch weer mooi!!!! Morgen weer een dag....................Morgen weer een dag.........................

• 23 Juli 2017 - 08:55

Majke:

Haha, voorlopig ben je op een hele prettige manier 72 jaar geworden! Vakantie vierend in Scandinavië ....leuke foto van Rinus in dat gammele bootje en de avondluchten zijn schitterend...bijna net zo mooi als op Tholen. Fijne zondag en goeie reis verder, groetjes

• 06 Augustus 2017 - 13:58

Gillis En Ria:

In zo'n bootje moet je roeien met de riemen die je hebt!!! En dat in zo'n onstuimige rivier... hoe je roer dan maar eens recht..
    En nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Rina!!!