Sandromierz camping Browarny - Reisverslag uit Sandomierz, Polen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu Sandromierz camping Browarny - Reisverslag uit Sandomierz, Polen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

Sandromierz camping Browarny

Door: Rina

27 Augustus 2015 | Polen, Sandomierz

27 augustus Sandomierz Camping Browarny

Donderdag vandaag, er zijn weer 2 dagen voorbij, morgen al weer 2 weken op pad!

Gisteren...woensdag....vertrokken van de camping in Bialowieza, uitgezwaaid door de vriendelijke mevrouw, die het jammer vond dat we maar 1 nachtje bleven. Ze had verteld over het reservaat Zubrow, waar bizons zouden leven, het was een stukje terug wees ze aan op de kaart en ook waar de kerk was en daar was een brievenbus....Rinus met zijn ipad een foto gemaakt van die kaart en die wist de kerk te vinden, nou niet dus...geen kerk te vinden!! Dan maar naar het reservaat, een mooi parkeerterrein en een eind lopen naar de ingang voor het lieve sommetje van 10 Zloty....2,50 Euro voor samen, mochten we naar binnen. Lang hebben we er niet rondgelopen, de bizons liepen rond op stukken land, waar rondom hekken waren. Wat wij gelezen hadden zouden die dieren in een natuurlijke habitat leven. Het waren niet zulke grote stukken land waar ze liepen. Dus de dieren hadden we snel gezien. een stuk verder lopen was het oerbos waar bomen zouden staan van 400 jaar oud. Waar we doorreden en liepen naar de bizons was in onze ogen al een oerbos!! We zijn daarna naar Grabarka gereden, dat bleek een pelgrimsplaats te zijn, met een heuvel met allemaal kruizen. We dachten aan zoiets wat we gezien hebben in de Baltische Staten, met Rens en Marita... Dit zag er mooier uit, het was een flinke heuvel.....105 treden omhoog en boven waren al die kruizen. Nu had ik gelezen dat op 19 Augustus de pelgrims in grote getale daar naar toe gingen...wel 19.000 zouden er komen...Ik vroeg me af waar ze al die mensen zouden laten. Jammer dat we te laat waren!!!
Onderaan de heuvel was een klein beekje, daar stonden een paar emmers waar doeken op hingen, die doeken werden door mensen nat gemaakt en die gebruikten ze om hun gezicht te wassen, meer heb ik niet gezien...Er was ook een kraan, waar ze flessen en jerrycans vulden en die meenamen.
Weer verder gerden richting Sobibor, we hebben op een camping gestaan die maar 9 kilometer van Sobibor was. Het was al een beetje laat, dus zouden we de andere morgen naar Sobibor gaan. Dat van dat drielanden punt.....Polen-Oekraïne-Belarus is niet gelukt, Voor Belarus heb je een visum nodig en Oekraïne zag ik toch niet zo zitten.

Het was toch ook weer bijtijds dat we wakker werden vanmorgen, wat gegeten en een bakkie koffie gedronken, een glaasje appelsap uit onze saptap,gekocht bij de kersenboer in Poortvliet, kan ik iedereen aanraden!!!! en vertrokken naar Sobibor. Het kamp reden we gewoon voorbij, want tommetje.....waar Rinus de coördinaten inzette.......stuurde ons verder, we moesten de spoorlijn over en dan linksaf een klein weggetje in...niet gedaan, maar terug gegaan, konden we het nog niet vinden, want volgens tommetje moesten we toch echt die spoorweg over, daar waren twee mannen de stoep aan het vegen en geprobeerd het te vragen, geen Duits en geen Engels, maar kamp Sobibor begrepen ze en ze stuurden ons terug, jawel voor de vierde keer de spoorweg over....toen zag ik ineens allerlei borden staan en daar was het..aan de kant van de weg de camper neergezet en we kregen al gauw bezoek van een Pool die een klein beetje engels sprak en van alles van ons wilden weten. We hebben vanaf het station Sobibor, net als de Joodse mensen, de weg gelopen naar de gaskamers. Aan het begin van die weg waren allemaal foto`s die we bekenen hebben. De weg verder en daar lagen aan weerskanten van de weg stenen, met daarop bordjes met namen. De weg heette en heet nog steeds "Himmelfahrtstrasse". Aan het einde staat een monument, daar staat helemaal niets op, maar het staat op de plek waar vroeger de gaskamers waren. Wij hebben jaren geleden de film "Escape from Sobibor" gezien. Die gaat over de opstand van de Joden daar. Na die opstand besloten ze het kamp te sluiten en te vernietigen, maar toen de Russen kwamen vonden die nog een aantal mensen levend en wel in de bossen.
Het is een plek om heel stil te zijn en alles in je op te nemen..de griebels liepen over de grabbels!!
Ik heb wat foto`s gemaakt en weet eigenlijk niet goed of ik ze er bij moet zetten. Weet niet wat er van gevonden wordt.
We hebben er de hele ochtend rond gelopen en gekeken naar alles, daarna vertrokken naar Sandomierz, het was een heel eind rijden, de campings in deze streek zijn niet dik gezaaid.....

• 27 Augustus 2015 - 22:26

Tineke Blaauw:

Wat een belevenissen weer......Rina en Rinus,heel indrukwekkend die fotoos,waarom zou je dat niet laten zien,? Eens mens mag toch zien wat er allemaal aan de hand was,vreselijk ,geen woorden voor, de beelden die erbij opgeroepen worden,zo heftig en indrukwekkend,ook zo mooi dat jullie de weg belopen hebben die de joden hebben moeten lopen,zo komt het denk ik nog meer aan,que gevoel,op dit moment even geen woorden,heb de fotoos al 10 keer zitten bekijken.Kippevel hier.Heel mooi, hoe vreselijk ook dat het geweest moet zijn.
    Heb de verhalen wel van Chantal gehoord,die hebben ook die kampen toen bezocht,dat vertelde ik al.
    Zij heeft er toen geen fotoos van willen,durven,kunnen maken, (ze was 17 toen) Dit gaat jullie heel lang bijblijven, en de andere kampen volgen nog,vind het echt heel dapper dat jullie dit doen.

Even als afsluiter.....die Bizon....beetje zielig bizontje?? toch?

Lieve Rina en Rinus, weer genoten van jullie verhalen

• 28 Augustus 2015 - 09:07

Leo:

Hmmm........Bizon is best lekker.

• 28 Augustus 2015 - 15:24

Jannie.:

Dit blijft jullie wel even bij, heel indrukwekkend. Zelfs het bekijken van de foto's maakt je triest.
    Verder geniet ik van jullie reisverslagen, fijn dat jullie mooi weer hebben.

• 28 Augustus 2015 - 20:19

Majke:

Aangrijpend hoor! Al veel gelezen en films/documentaires gezien, maar nu jullie er daadwerkelijk rondlopen......je had dit al zó lang in gedachten....ik vind het stoer dat jullie deze reis maken. Ik waardeer het enorm dat we via dit verslag op de hoogte worden gehouden van jullie wederwaardigheden. Goeie reis verder en hartelijke groeten maar weer!

• 29 Augustus 2015 - 11:38

Alie:

Even bijgelezen, indrukwekkend hoor, blijft nog even hangen, hadden wij ook.

• 30 Augustus 2015 - 13:06

Marita:

Nou luitjes, ik denk dat het een enorm interessante reis is met een hoop emoties. Ik krijg er steeds meer spijt van, dat onze polenreis geen doorgang kon vinden.
    Het is hier op het moment 32 gr. Ik hoop dat het bij jullie iets koeler is. Geniet ervan , groetjes van ons beiden.