Krakau Camping Smok - Reisverslag uit Krakau, Polen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu Krakau Camping Smok - Reisverslag uit Krakau, Polen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

Krakau Camping Smok

Door: Rina

30 Augustus 2015 | Polen, Krakau

30 Augustus....Krakau camping Smok.

Vrijdag de 28e zijn we vertrokken uit Sandomierz. Onderweg weer een vreemde supermarkt aangedaan, keurig daar en ook keurige prijzen...wat lekkere en nodige dingen gekocht en weer verder, we wilden naar een camping in Krakau, we dachten dat doen we even, maar het viel toch een beetje tegen. Rond twee uur op de camping Smok, hartstikke mooi weer, dus stoelen buiten en vroeg aan het borreltje. Verder niets ondernomen, was wel lekker voor een keer.

Zaterdag. `s morgens wat dingen met de hand gewassen en opgehangen. Hier op de camping zijn verschillende excursies te bespreken, een excursie besproken naar de zoutmijn in Wielicka. De taxi kwam ons ophalen om drie uur bij de camping....luxe hè....daarna nog twee zwitserse mannen opgehaald in de stad en naar de zoutmijn gereden. Het waren twee heel gezellige mannen, waar we veel mee gepraat hebben. Makkelijk hoor om met een besproken excursie te gaan, de kaartjes worden voor je gehaald en alles is geregeld. We hoorden ook van de chauffeur dat je een entreebewijs voor Auschwitz op internet moet bestellen, dat zouden we dan vragen op de camping. Maar nu eerst de zoutmijn, je begint daar met 380 treden af te lopen, het begint dan al koud te worden...de temperatuur is tussen de 14 en 16 graden. We hadden allebei een jasje meegenomen, wel aangedaan, maar na een tijdje inspannend lopen begin je toch te zweten, dus jasje uit..Na die 380 treden begint het dan, wat ik als eerste zag was de kleur donkergrijs, bijna zwart...ik had gedacht zout is wit....ik kreeg niet het idee dat ik in een zoutmijn was. In het begin, zie je dan allemaal zoutfiguren, waarmee uitgebeeld werd hoe de mensen daar eeuwen geleden werkten en het zout naar boven brachten. Hoe alles gestut was in die tijd en hoe het later gestut werd en ook dat ze toen begonnen met explosieven. Er was ook enorm veel hout gebruikt om te stutten. En door het lopen van al die gangen en "kamers"waren er ook trappen en zo kwamen we toch op 800 treden uit en een diepte van 135 meter onder de grond.... Er was zelfs en grote kapel, ik heb wat foto`s gemaakt maar of er veel van te zien is betwijfel ik. Ik kan alles ook niet zo goed beschrijven, maar geloof me het was heel indrukwekkend. Dieper als die 135 meter, is er zelfs een "spa" gebeuren, mensen met longaandoeningen zouden daar baat bij hebben, ze noemde wel astma, maar geen copd....Het hele gangenstelsel in de mijn is ongeveer 250 kilometer, onwaarschijnlijk hè. Daar hebben wij natuurlijk maar een heel klein stukje van gelopen. Toch bijna 3 uur onder de grond geweest....Er wordt geen zout meer gedolven, alleen nog uit water, er waren daar ook 2 zoutmeren onder de grond, dat zoute water was heel helder en volgens die mevrouw die ons rondleidde, kon dat water geen zout meer opnemen, dus het was verzadigd met zout. Met onze zwitserse mannen nog een 3d filmpje bekenen en naar de lift.........gelukkig wel had er toch niet aan moeten denken om al die trappen op te lopen..........gelopen in kolonne, aan het begin van die weg werden de mensen geteld en mocht je doorlopen, en dat was me toch een rot eind naar die liften, het waren er twee! En toen daglicht.......

Vandaag is het zondag en we wilden naar de stad. De winkels zouden open zijn. Na het ontbijt, zijn we vertrokken. Eerst met de bus en daarna overstappen op een tram. We waren al gewaarschuwd om onze passen mee te nemen, want mensen van 70 en ouder, mogen gratis met openbaar vervoer, of dat alleen in Krakau is weet ik niet, maar het is wel geinig!! Het is ons gelukt om in de oude stad te komen, met toch weer wat hulp van een paar aardige jongens die achter ons zaten in de tram. We hadden al de beroemde rode bussen zien rijden, waar we naar op zoek zouden gaan. Maar we waren koud de tram uit en we werden aangesproken, van de bestuurder van zo`n electrokarretje, we zeiden tegen hem dat we met die rode bus mee wilden omdat we daar uit konden stappen wanneer we wilden en dan weer op de volgende bus konden, maar hij kon goed praten en liet ons zien waar hij allemaal zou rijden en dat we bij hem ook uit konden stappen wanneer we wilden en hij dan op ons zou wachten en dat we uitleg kregen in het nederlands! Het waren drie gebieden waar hij zou rijden...de oude stad, het getto en de joodse wijk, ook de fabriek van Schindler...hij heeft ons 4 uur bezig gehouden, 3 uur gereden en een uur in het museum in de oude fabriek van Schindler. Ik neem aan dat die naam bekend is, ook van de film "Schindlers List". Het museum was heel indrukwekkend, over het getto en het leven en doden van de joodse mensen, 65.000 zijn er gedood. Onvoorstelbaar..Wat ook een enorme indruk op ons gemaakt heeft was een plein in de stad, waar 65 stoelen stonden, een aantal grote en een aantal kleine. Die symboliseerden de kinderen....de kleine stoelen waren drie aan elkaar, het was makkelijker om er dan drie gelijk te doden. Je moet er niet aan denken hè. Onze chauffeur was een aardige kerel, die 10 dagen geleden vader was geworden van zijn eerste kindje, hij liet een foto op zijn telefoon zien. Hij heef ook alles goed uitgelegd en verteld. Hij was enorm trots op zijn stad, waar hij geboren en getogen was en ook gestudeerd had voor ingenieur in de mijnbouw. Ik vroeg wat hij dan deed op zo`n karretje.... Het rijden op die karretjes verdiende meer dan een baan als ingenieur. We hebben totaal geen spijt gehad dat we met hem meegegaan zijn en niet met die rode bus...We wilden dat hij ons op hetzelfde punt waar we opgestapt waren terug bracht. Daarna zijn we samen nog wat gaan wandelen, ook de "laken hallen" bezocht, het was vroeger allemaal stof wat er was, nu niet meer, het waren allemaal winkeltjes met souveniers en hele mooie sieraden, ontzettend veel amber/barnsteen. Heb een zilver draakje op een klein stukje barnsteen gekocht. De draak heeft met de stad Krakau te maken. Het echte winkelen is er echt bij ingeschoten, veel winkels waren open, maar het was verschrikkelijk warm, we hebben de 36 graden gezien.
Terug naar de camping en daar de meeste kleding uitgedaan en met mijn voeten in een emmer koud water. We hadden in de stad al een hapje gegeten en hebben daar een paar broodjes gekocht en die vanavond in de camper gegeten.
ook besloten om morgen naar Auschwitz-Birkenau te gaan met een excursie, waarvoor we morgenochtend om 10 voor 11 worden opgehaald. De weersverwachting voor morgen is nog wat warmer dan vandaag, we nemen paraplu`s mee....en gebruiken die dan als parasol. Het was vandaag een indrukwekkende dag en dat zal het morgen ook worden.....

• 30 Augustus 2015 - 22:30

Tineke Blaauw:

morgen Auschwitz........dapper,heel veel sterkte,nog meer indrukken.
    Maar gelukkig hebben jullie je avonturen,en dat is ook heel wat waard, ja toch,maar indrukwekkend zal het zeker worden,en dat was het al.
    Ik wilde net de pc afsluiten,het gaat heftig weer worden, was vandaag best heel warm, in Zeeland en Limburg al behoorlijk aan het spoken, hier lichtflitsen en een betje gerommel, maar komt wel dichterbij
    Lieve mensen sterkte morgen, toch maar, veel plezier klinkt een beetje raar.
    liefs dan maar

• 31 Augustus 2015 - 09:13

Rose-mary:

Goedemorgen allebei,
    Wat fijn dat ik zo met jullie kan meereizzen.
    Dank Rina voor al je uitleg.
    Liefs van hier, vannacht een erg onweer gehad, met veel regen.
    Rose-Mary

• 31 Augustus 2015 - 11:11

Majke:

Rina en Rinus,
    weer een leerzaam verslag. Nooit geweten dat daar zoutmijnen (laat staan 250 km) waren.
    Vandaag weer gewoon mooi weer, we zijn er goed vanaf gekomen hier in Scherpenisse.
    Groetjes.

• 01 September 2015 - 12:37

Marita:

goedemiddag beiden,

heb weer genoten van je verslag. Volgens mij is er wel veel te zien hé? Van die zoutmijnen wist ik van Falco. Bij ons is de temperatuur ineens 18 gr. Heerlijk! Althans voor mij. Misschien krijgen jullie ook wat verkoeling. Falco ligt al dagen in Passau. Er kan geen schip meer varen zo laag water! Daar is het vandaag ook nog vandaag 37 gr.
    groetjes van ons.

• 02 September 2015 - 19:30

Betty:

Heel geweldig verslag was dit weer,zo interressant en mooi omschreven !! Compliment hoor Arina

• 02 September 2015 - 19:32

Betty:

Jullie hebben best veel lef om samen zo'n bijzondere reis te maken!
    ( dit moest er nog achteraan...)