4 April - Reisverslag uit Amman, Jordanië van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 4 April - Reisverslag uit Amman, Jordanië van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

4 April

Door: Rina

05 April 2018 | Jordanië, Amman

4 April.
Half zes opgestaan, alles geregeld op de kamer en om half zeven de koffers buiten de deur gezet en naar het ontbijt, half acht zijn we vertrokken uit Madaba. De koffers stonden netjes beneden in de hal! We rijden vandaag over de Kings High Way, die heet zo omdat Jordanie vroeger bestond uit 3 Koningkrijken en dit de verbingsweg was. Eerst naar Mount Nebo, dat is de berg waarop Mozes voor het eerst het beloofde land zag. Van Mozes is nooit iets teruggevonden, ze hebben wel een herdenkingssteen voor hem neergezet daar. Er staat ook een groot ding, dat moet de staf van Mozes zijn met de slang er omheen. Daar een kerk bezocht met prachtige mozaikvloeren.....denk die trema er maar bij, kan het niet vinden op onze kleine pc.....Er waren er nog heel veel intakt. Deze berg is 800 meter boven zeeniveau, het verschil tussen deze berg en de Dode Zee is dus 1200 meter. We waren er vroeg, dus nog niet veel toeristen te zien. Langs die Kings Highway was het prachtig om te zien. Daarna gingen we naar de beroemdste burcht, die van Karak. Het is een kruisvaardersburcht. Die kruisvaarders hebben in de 11e eeuw Het Beloofde Land en Jeruzalem veroverd, ze hebben toen verschillende burchten gebouwd om zo de handelsweg te beschermen tegen aanvallen van de Arabieren en tol te innen. Er was een route van Zuid naar Noord, de wierook route en een route van Oost naar West, de zijde route. Vroeger was het niet beter dan nu, ze willen allemaal veroveren!!! Na dit moois gereden naar een gebouw waar we een workshop mozaik maken konden zien. Er was natuurlijk een hele grote winkel achter een deur die niet opviel. Toch iets van dat moois gekocht. En toen moesten we natuurlijk afdingen, daar heb ik altijd al een hekel aangehad. Rinus noemde zijn prijs en ze hoefden helemaal niet na te denken was gelijk goed. Waarschijnlijk hebben we alsnog te veel betaald!! De natuur werd steeds mooier om te zien, ook heel veel herders met een schapenkudde. Ook nog even gestopt bij de Grand Canyon, wat was het daar mooi....Die Canyon is 700 meter diep. De vallei heet Mujb vallei. Eindelijk op weg naar een restaurant voor de lunch. Het was intussen al 2 uur, trek hadden we wel. Het blijft heel ander eten dan wat wij gewend zijn, smaken doet het wel. In het plaatsje Wadi Mosa hebben we gegeten. Nog ruim 100 kilometer rijden naar Petra, daar is ons hotel, het Edom Hotel. Al een beetje informatie gehad over Petra. In 592 na Christus is er een aardbeving geweest, de mensen vertrokken uit Petra en in 1812 is Petra herontdekt. In het hotel nog een tijdje moeten wachten, er waren nog geen handdoeken op de kamers. Dit hotel zit mudvol, zal met de andere hotels ook wel zo zijn. We kregen wel iets te drinken. Het was weer een mooie, hartstikke vermoeiende dag........

• 05 April 2018 - 19:35

Betty:

Hoi Rina,
    Wat maken jullie een geweldige en interresante reis!
    Je verslagen zijn boeiend en heel mooi om te lezen..

• 05 April 2018 - 19:43

Jannie:

Wat een schitterende reis, we genieten een beetle mee, dank je..

• 06 April 2018 - 22:50

Margriet:

Het lijkt wel een reis door de bijbel en de oude geschiedenis. Prachtige ervaring voor jullie. Daar is ook de ellende tussen het christendom en de islam wel zo-n beetje begonnen.
    Ik geniet van jullie mails. Hier begint het zomer te worden, gelukkig.
    Onze Andreeke is ook in Israel. Zullen we wel een keertje op TV kunnen zien hen horen.
    Blijf gezond en geniet. Groetjes Margriet.

• 09 April 2018 - 17:26

Willemijn:

Ben bezig met een inhaalslag. De afgelopen tijd weinig achter mijn pcke gezeten. Nu het weer hier steeds mooier wordt zitten wij liever buiten.

Wat een interessante reis maken jullie echt ongelooflijk. Wat heb je gekocht in de winkel?

Al eerder schreef ik dat ik zo veel bewondering voor jou heb door telkens zo'n uitgebreid verslag te maken van jullie reis. Het lijkt mij dat je 's avonds toch echt uitgeput bent.