19,20 en 21 Juli - Reisverslag uit Vierville-sur-Mer, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 19,20 en 21 Juli - Reisverslag uit Vierville-sur-Mer, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

19,20 en 21 Juli

Door: Rina

22 Juli 2018 | Frankrijk, Vierville-sur-Mer

19 Juli...Vanmorgen hebben we bijgeboekt op de Omahacamping in Vierville sur Mer. Het bevalt ons best op deze camping en de dingen die we nog willen bezoeken liggen dichtbij. Hoeven we geen andere camping te zoeken. We zijn om 10 uur vertrokken naar Longues sur Mer. Daar staan nog 4 bunkers, de enige die op de Franse Monumentenlijst staan en waar de originele kanonnen in staan. Deze kustbatterij ligt precies tussen Gold Beach en Omaha Beach bovenop een klif aan het kanaal. Op 7 Juni hadden de Britse troepen dit al in handen.Op ons gemakkie daar rond gelopen en weer waren er veel mensen. WO II schijnt nog veel in de belangstelling te staan. We zijn hierna naar Port en Bessin gereden, naar de haven en daar konden we de camper neerzetten en hebben langs de haven naar de havenmond gelopen. Leuk om al die vissers aan het werk te zien met hun netten. Was kleurrijk!! Rinus had iets gelezen over een wrakkenmuseum, dus naar de Franse VVV..daar kregen we een kaartje mee hoe we moesten rijden. Ik vond het een aanfluiting, een paar oude vissersschepen en wat spullen die ze in de zee gevonden hebben. Ben dus niet mee gegaan dat museum in. Rinus ging wel en ik installeerde me heerlijk in de stoel. Hij was verdorie binnen 10 minuten terug, 7 Euro armer en ook hij vond er niet veel aan. Op die parkeerplaats zijn we blijven staan om ons broodje te eten en daarna naar Colleville sur Mer naar het Overlord Museum Omaha Beach. Daar binnen was het heel mooi opgezet, net of je over het strand liep en alles zag gebeuren, echt heel realistisch weergegeven hoe het met de landingen ging. Ook van de Duitse kant was er genoeg te zien. Daarna zijn we naar de camping gereden, onderweg nog een flesje cider en calvados gekocht. Dat hebben we geen van beiden ooit gedronken. Cider vonden we niet veel aan en Rinus vind de calvados wel smaken...ik niet. Buiten gezeten en een Burger met friet op de camping gehaald, dat was de eerste en de laatste keer...Totaal hebben we vandaag maar 47 kilometer gereden.
20 Juli. Toen we opstonden was het erg bewolkt en het regende. Was lekker geweest als die regen op Tholen gevallen was...We hoopten dat het droog zou worden, maar tegen de middag regende het nog steeds en hebben we er maar een dag bijgeboekt hier. We hadden geen zin om in die regen op pad te gaan, halverwege de middag kwam de zon er door en was het gelijk weer erg warm. Lekker op de camping gebleven en `s avonds heb ik gewoon weer gekookt. Veel beter te eten als die burger met friet van gisteravond. Er was zelfs een circus voorstelling op de camping. kijk maar op de foto`s hoe groot die was en welke dieren er waren. We zagen daar niet de lol van in...
21 Juli.......nog 1 nachtje slapen!. Word eentonig, maar vanmorgen weer besloten om een nacht bij te boeken. Het was vanmorgen goed weer. We zijn naar Point du Hoc gereden. Denk dat onze jongens die naam nog wel zullen weten...daar zijn jullie jaaaaaaaaaaaren geleden met een helicopter meegeweest! Eerst nog even een supermarkt opgezocht op tommetje, gelukkig op de route. Vers fruit was op en nog wat dingen, iets lekkers voor morgen. Point du Hoc was voor de Duitsers van groot strategisch belang aan de Normandische kust. Hier hadden ze een hele kluif aan de Amerikanen. Ze moesten hier met touwen of klauteren op een glibberige wand. Toen ze na grote verliezen boven waren zagen ze een soort maanlandschap vol met kraters, ze kregen het daar nog zwaarder. We hebben weer een stuk van de Duitse artilleriebatterij bekeken en ook de kraters en de natuur daar. Op het puntje staat een gedenkteken, stelt een dolk voor. En weer was het druk daar. We hebben daar ons broodje gegeten en daarna nog aan de haven wezen kijken. Met algemene stemmen aangenomen om terug te gaan naar de camping en daar waren we lekker bijtijds. Buiten gezeten en zo was de dag nog snel voorbij. Vandaag hebben we rond de 30 kilometer gereden, Rinus heeft de teller al op nul gezet, dus helemaal zeker weet ik het niet. We hebben maar gelijk nog een nachtje bijgeboekt. Morgen willen we naar Grand Camp Maisy.

• 22 Juli 2018 - 10:43

Willemijn:

Lieve Rina,

Je hebt opnieuw een interessant verhaal geschreven over WO 2 en het Wrakkenmuseum. Tja als je dan bedenkt dat daar zo geweldig is gevochten.

Vandaag ben je jarig. Jullie gaan zeker iets leuks doen vandaag maar dat lees ik nog wel.

Geniet van al het moois dat op jullie pad komt.

Lieve groetjes

Willemijn

• 22 Juli 2018 - 11:01

Jannie:

Indrukwekkend al dat oorlogstuig. Gezellige dag vandaag, lekker op de fijne camping, genieten samen.

• 22 Juli 2018 - 11:51

Wilma:

je hebt weer mooie foto,s gemaakt , en nog gefeliciteerd met je verjaardag, jammer dat je niet thuis bent, konden wij die fles cider wel leeg drinken??? Wat het weer hier op tholen betreft, de hele week 30 graden en niks geen regen. Waar moet dat heen met de droogte, en straks gaat het regenen en dan komt er veel te veel. We wachten het maar af he, meer kunnen we niet doen. nog een fijne vakantie verder.

• 22 Juli 2018 - 14:41

Pytsje:

Die vissers zo bezig zien is altijd leuk. Hebben wij ook wel eens gedaan, langs de kade lopen en zien wat ze gevangen hebben. Blijft interessant.
    De oorlog en zijn verleden blijft toch aantrekkingskracht houden, en indrukwekkend. Hopen het nooit mee te maken.
    Nou lees ik over drank, broodjes en burgers met friet maar...... waar blijft het gebak!
    Je bent jarig vandaag! Eindelijk je cadeautje uitpakken en natuurlijk gebak.
    VAN HARTE GEFELICITEERD! Nog vele jaren in gezondheid en dikke knuffel van mij.