23 en 24 Juli - Reisverslag uit Barfleur, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 23 en 24 Juli - Reisverslag uit Barfleur, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

23 en 24 Juli

24 Juli 2018 | Frankrijk, Barfleur

23 en 24 Juli.
Vanmorgen vertrokken van de camping Omaha Beach, waar we toch 4 nachten geslapen hebben. Het was er hartstikke goed!! Kan iedereen deze camping aanraden. En nee ik krijg voor deze reclame geen geld!! We wilden naar Sainte Marie du Mont. Dat ligt aan Utah Beach. Daar is een museum, waar je kan zien hoe en waar de Amerikanen aan land kwamen. Toen we daar waren herinnerde ik me dat we er al een keertje eerder waren. Toen hebben we het museum en zeker het nieuwe gedeelte wat in 2017 geopend is niet gezien. In het nieuwe gedeelte staat een originele Amerikaanse bommenwerper B26. Wat ons verteld is dat hier de grootste amfibie operatie in de hele militaire geschiedenis was. Ieder museum heeft weer andere persoonlijk dingen in vitrines liggen. En laat ik daar nu veel interesse in hebben. We hebben hier ons broodje gegeten en nog even genoten van de natuur. Ik ontdekte een paaltje, waar een hoop kleine slakken op zaten. Wat die daar te zoeken hebben is me een raadsel. We denken er aan om morgen nog naar een museum te gaan en dan naar Cherbourg. Rinus heeft een camping uitgezocht in Saint Vaast la Hougue, de camping heet la Gallouette. Een viersterren camping, dus de prijs is ook een beetje hoger. Bij aankomst boden ze Rinus aan......op de camping staan of op de camperplaats op de camping. De camperplaats is 7 Euro per nacht goedkoper. Het enige verschil dat je iets verder moet lopen....En ach we zijn toch een beetje zeeuwen.....het werd de camperplaats! Tegen de avond liep de camperplaats aardig vol. Naast ons stond een ouder Duits echtpaar, die een beetje moeilijk liepen en die hadden een soort electrische step met een zadel, is een prachtig ding, volgens hen mag je er in Duitsland de weg mee op. Zij gebruikten hem om naar het toilet te gaan. Die man wilde ook nog naar Nederland en vroeg of ze er in Nederland ook de weg mee op mochten. Wij hadden geen idee! Het is een latertje geworden vanavond, tv gekeken en ook naar.....we zijn er bijna...allebei hebben we daar toch geen zin in om met een ploeg op vakantie te gaan. Het programma kijken we wel graag.
24 Juli...Vandaag staat Quineville op het programma. Een klein stukje terug rijden. We kwamen langs een supermarkt met een aparte bakker, daar brood gekocht en in de supermarkt nog 2 flessen pisang ambon gekocht. We hebben al een fles en dat spul is best te drinken. Misschien ook iets als ik bij de schoonzussen ben. In Quineville is weer een museum. Een grote parkeerplaats vlakbij, dat komt niet zo erg veel voor. Eerst even over het strand gelopen en wat schelpen gezocht en de mooiste gehouden, kan bij de spulletjes op het schoenenkastje. In de bunker is uitzicht op de antietankmuur, die nog te zien is op het strand van Quineville. In het museum heel veel persoonlijke dingen van duitsers en amerikanen. Je wandelt ook door een straatje uit de jaren 1940 dat helemaal nagebouwd is met winkels en huizen uit die tijd. Als je loopt hoor je de geluiden van de oorlog. Ons boterhammetje gegeten en toen kwamen we erachter, dat we eten wilden hebben voor na het weekend, je kan nooit weten hè. Dus op de terug weg, nog maar eens naar dezelfde supermarkt gegaan. De volgende dagen kopen we wel brood bij een bakker. Komen we die niet tegen.....heb nog brood in de diepvries en bakbroodjes hebben we ook nog.. We zijn terug gegaan naar dezelfde camping en staan nu weer op dezelfde camperplaats. Kijken of ik dit op....waarbenjij...kan krijgen. We wilden vanavond uit eten, maar in het dorp aan de vissershaven gaan de restaurantjes pas weer om 7 uur open en dat vinden we te laat. Al met al hebben we 111 km gereden in twee dagen....

• 24 Juli 2018 - 18:13

Helaas, ik mis nog de foto's. Nieuwsgierig geworden door je verhaal....
    Pisang Ambon, vroeger veel gedronken. Toen was er nog een mint variant, vond ik persoonlijk veel lekkerder dan die er tegenwoordig is, met banaan.
    Helaas heb ik deze later nooit meer kunnen vinden. Als je Pisang Ambon lekker vindt, moet je Malibu ook eens proberen.
    Ik drink zelf niet meer, smaak veranderd en kan alleen al van de geur van alcohol over mijn nek gaan.
    Diverse malen geprobeerd, want ja.... altijd gezellig, met een wijntje op de camping. Zit er niet meer in, ik doe er wel druivensap in.....

• 25 Juli 2018 - 14:10

Margriet:

Vreemd die slakjes. Kennelijk een gezellige soort. Zouden ze te eten zijn?
    Hier houden we ons kaduuk vanwege de warmte. En kijken naar de uitslovers in de Tour.
    De reunie gaat niet door, maar dat weet je waarschijnlijk al.
    Geniet verder en blijf gezond. Margriet.