25 augustus Bialowieza camping Michala - Reisverslag uit Hajnówka, Polen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 25 augustus Bialowieza camping Michala - Reisverslag uit Hajnówka, Polen van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

25 augustus Bialowieza camping Michala

Door: Rina

25 Augustus 2015 | Polen, Hajnówka

25 Augustus.......Bialowieza camping Michala

Gisteren de 24e vertrokken uit Mragowo en onze bestemming zou zijn de "Wolfsschanze", ben benieuwd of jullie dit kennen.
Wij in ieder geval niet, ik had weleens iets gezien bij 3 op reis met Floortje Dessing, die ook zoiets bezocht, dat enorm verscholen lag. Tegen de middag kwamen we daar aan, er was een parkeerterrein en iets wat ze een camping noemden, een vriendelijke meneer, zei zijn....volgens mij....ingestudeerde verhaaltje in het engels. We konden inclusief de entree voor 2 personen en een nachtje op die camping slapen en dat voor de prijs van 50 Zloty, dat is ongeveer 13 Euro, kom daar maar eens om in Nederland! We hebben eerst een bakkie koffie gedronken en ons verse broodje gegeten. De wandelschoenen aangedaan, plattegrondje gekocht en op pad. Het was onvoorstelbaar, het is de plaats waar Hitler enorme bunkers bouwde, nou ja niet zelf natuurlijk, maar daar waren enorm veel...weet het aantal niet meer....mensen voor nodig. Het terrein is 18 hectare groot. Al die bunkers en gebouwen zijn in 1945 toen de Rus in aantocht was, door de duitsers zelf opgeblazen, van binnenuit. Bommen er op gooien hielp niet, want de bunker van Hitler had een dak van 8,5 meter dik, dus daar kwamen ze zo maar niet door. De gehele omtrek van die bunker bedroeg ruim 2400 m2. de overblijfselen zijn in de vijftiger jaren toegankelijk geworden voor publiek, eerst moesten er 54.000 mijnen die rondom de wolfsschanze lagen opgeruimd worden. De eerste route hebben we gelopen en nummer twee en drie hebben we bezocht met een nagebouwde pantzerwagen, helm op alleen het eerste stukje, daarna mochten we gaan staan...geen helm meer. We zaten/stonden er met z`n vieren, een Pool, die al jaren lang in Canada woont en zijn vriend een Pool die in Polen woont en twee Nederlanders. Ena ja, daar was ook nog de bestuurder, een leuke jongen, die nog van alles vertelde en ons rot liet schrikken door ergens onderweg een rotje af te steken. Door het opblazen....vertelde die jongen...braken de ramen bij zijn ouders die 11 kilometer verder woonde. De mensen, die in de omliggende plaatsen woonden, wisten niet wat er was, er was hun verteld dat er een chemische fabriek gebouwd werd. Een station was er ook en ook een eigen vliegveldje. Alles heeft best een indruk op ons gemaakt.Helemaal in de ban van 40..45 gaan we verder, we willen naar Sobibor en ook naar Ausschwitz-Birkenau, maar dat komt veel later.

Vandaag de 25e, na een heel rustige, stille en enorm donkere nacht, om half acht opgestaan.....uitgeslapen!! Alle plichtplegingen gedaan en we waren er weer klaar voor. Het is ons opgevallen dat er aan deze kant van Polen veel duitse toeristen zijn, nederlanders maar mondjesmaat en ook engelsen niet veel oh ja een enkele belg hebben we ook nog gezien. We moesten een eind rijden, Rinus kon geen camping vinden in de boeken die dichterbij was. In de streek waar we reden, waren er veel houten huizen en ook heel aparte kerken om te zien. Heb van eentje een foto gemaakt. Verder dingen gezien in het voorbij rijden, geen tijd om te stoppen, anders zouden we wel erg laat op die camping zijn, het viel eigenlijk nog mee, rond vieren waren we er. Een ingang zo smal, dat we er maar stapvoets door konden rijden zonder te raken en daar kwam een lachende oudere vrouw......(zoiets als wij)naar buiten en daar stond een tafeltje en stoel waar zij ging zitten, gelukkig sprak zij een beetje duits. En laten daar nu drie Nederlanders staan!! Morgen willen we dan richting Sobibor, als wij op de kaart kijken, moet daar in de buurt een soort drielanden punt zijn, of we er bij kunnen komen weten we niet. Het zijn de landen....Polen, Belarus en Oekraïne....
Gisteren geen tv en internet....nu wel tv geen internet, we gaan het zo proberen met onze MIFI!!!!

• 26 Augustus 2015 - 10:03

Tineke Blaauw:

Wat een geweldig mooie reis is dit toch weer, maar ook heel indrukwekkend,gaat nog veel indrukwekkender worden als jullie naar Sobibor-Ausschwitz-Birkenau gaan, zelf nooit geweest,maar dochter wel, die was echt (en nog steeds) verschrikkelijk onder de indruk,dit mag ook nooit verloren gaan, moet blijven,hoe verschrikkelijk het ook is.
    Mooie-leuke fotoos ook weer,is toch eigenlijk wel heel mooi,terwijl jullie daar zitten ,wij zo alles kunnen volgen, een mooi iets dat internet,toch wel
    Lieve mensen ga genieten.....ik ga zo naar Scheveningen, haha, echt waar, met de tram.Gelukkig een beetje redelijk weer vandaag.

• 26 Augustus 2015 - 11:33

Dicky Weidema:

Wat een prachtverhaal weer, ik heb Eef ook de foto's van die schepen laten zien, in België is ook zoiets hé, goede reis verder en geniet er van.

• 26 Augustus 2015 - 13:43

Majke:

Rinus en Rina,
    echt heel interessante reis maken jullie ervan. Alleen al bij de naam Sobibor kruipen de rillingen over mijn rug....
    Geweldig dat jullie steeds via verhalen en boeken ons mee laten genieten van de achtergronden van jullie ontdekkingen. Ga vooral zo door.
    Voor het weer hoef je voorlopig niet terug te komen, het is stormachtig in dit kikkerlandje.
    Jullie hebben wel de Sail gemist, maar daar kan Betty je alles over vertellen, want die zat middenin het feestgewoel op het IJ!!!
    Hartelijke groeten.

• 26 Augustus 2015 - 18:23

Margriet:

Heel boeiend. Zo reizen we een beetje mee.

• 26 Augustus 2015 - 19:09

Pytsje:

Toen ik de foto's zag, wist ik wat je bedoelde. Ook al eens een programma gezien, over spoken. Er werden daar dingen waargenomen en toen is daar onderzoek gedaan. Er gebeurden daar inderdaad onverklaarbare dingen. Helaas konden ze niet precies zeggen, wat het was en wat zich daar dan afgespeeld had. Wel hoorde je schreeuwen, zag je ineens een soort schim langs gaan. Ook voelden de onderzoekers zich daar ongewenst. Soms kregen ze de rillingen.
    Hebben jullie wat gemerkt? Ben benieuwd over de rest van de reis. Kijk er naar uit.

• 26 Augustus 2015 - 20:35

Betty:

Hallo globetrotters.... Nou, ik ben weer bijgelezen hoor, Je verslag leest als een spannend boek!! Super interressant wat jullie zien en nog gaan zien! Wel eng ook ,Sobibor ,alleen de naam geeft al kippenvel!
    Ja, ik was bij de Sail