19, 20 en 21 Augustus - Reisverslag uit Linz, Oostenrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 19, 20 en 21 Augustus - Reisverslag uit Linz, Oostenrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

19, 20 en 21 Augustus

21 Augustus 2016 | Oostenrijk, Linz

19, 20 en 21 Augustus...
De 19e zijn we vol goede moed vertrokken om naar slot Neuschwanstein te gaan....verse broodjes gekocht en naar de grote parkeerplaats gereden bij het slot...we waren vroeg, kwart over negen waren we er al. We kregen een plaatsje toegewezen naast een paar andere campers, dus we waren niet de eerste. Het was een stukje lopen naar de kassa´s. Ik ben beneden blijven wachten. We waren hier al geweest een paar jaar geleden en zijn toen met paard en wagen naar boven gegaan. Van buiten hadden we het slot al gezien, nu nog van binnen.........Maar een paard en wagen zou het niet worden, Rinus had er toen al naast gelopen omdat hij het zielig voor het paard vond. En nu is hij geen 20 meer hè....Rinus bleef wel erg lang weg...Hij kwam al neeschuddend aangelopen. Bij de kassa´s stonden voor ruim een half uur mensen die allemaal een kaartje wilden en voor 12 uur konden we sowieso niet het slot in. Verdorie waren we zo vroeg!!! Beiden geen zin om daar boven een paar uur rond te lopen. Dus werd het geen Neuschwanstein. Hahaha, wel €8,50 parkeergeld armer.... Getracht foto´s te maken van het slot. Straks even kijken of dat gelukt is. Beetje rondgekeken daar beneden en dan maar verder... We wilden ook naar het Adelaarsnest van Hitler, Rinus camping opgezocht in de buurt van Berchtesgaden. Onderweg hebben we de verse broodjes gegeten en een beetje OS gekeken. Half vier stonden we uitgebreid op de camping Winkl-Landthal in Bischofswiesen. In het grote campingboek stond dat er een bushalte vlakbij was, laat dat nu waar zijn. Gezegd dat we daar 2 nachten blijven en gevraagd hoe we bij het Adelaarsnest konden komen. We kregen twee kaartjes en daar konden we gratis in het openbaar vervoer. Als zuinige zeeuwen vonden wij dat prachtig natuurlijk. Eerst maar eens lekker slapen, want we willen morgen vroeg op. 7 uur de wekker gezet... we moeten de bus van half negen halen................
20 Augustus.
We waren zelfs een kwartier eerder wakker, tijd genoeg om alles op ons gemakkie te doen. Bus was stipt op tijd, we moesten naar het Hauptbahnhof van Berchtesgaden, 20 minuten in de bus, daar overstappen op een bus die naar het grote parkeerterrein reed, daar was ook het documentatie centrum van het Kehlsteinhaus.....het Adelaarsnest..... daar hadden we geen tijd voor want we moesten een stuk lopen naar de bus die ons naar boven bracht. Dat was best mooi, een vrij steile weg met haarspeldbochten en verschillende tunnels en een prachtig uitzicht. Over die weg mochten alleen die bussen rijden, die zijn er speciaal voor gemaakt, werd ons verteld. Boven moesten we al aangeven, hoe laat wij terug wilden..wisten wij veel hoe druk het zou worden. Daar moesten we lopen door een 124 meter lange tunnel, die ons naar het midden van de berg bracht, daar was een lift....mooi hoor, van koper en met allemaal spiegels rondom..rond was die lift. En ook hier was de afstand 124 meter maar dan omhoog. Boven aangekomen eerst maar een ijskoffie genuttigd, daar waren we wel aan toe. Het Adelaarsnest is nu een restaurant, wat in de winter niet open is, want er rijden geen bussen omhoog dan. Groot is het niet en je vind er alleen een foto galerij hoe het gebouwd werd. Het staat op de top van de Kehlstein op 1834 hoogte. Daar is het gebouwd als theehuis en Hitler kreeg het voor zijn 50ste verjaardag. In de oorlog was hij er niet veel, de arme man had last van hoogtevrees en claustrofobie en ook kon hij niet tegen de ijle lucht... We zijn nog verder omhoog gelopen, was best een klim, het uitzicht was waanzinnig mooi. We hebben daar warm gegeten en langs de fotogalerij gelopen, het werd tijd om naar beneden te gaan om onze bus te halen. We hoefden niet lang in de rij, hadden de eerste lift....Beneden weer door de tunnel en daar stonden toch een enorme hoeveelheid mensen in de rij om naar boven te mogen. We waren natuurlijk te vroeg voor de bus, er ging nog een vroegere, waar we gewoon inmochten, scheelde 25 minuten wachten. Het is daar een goed geoliede organisatie, er reden minstens 15 bussen op dat stuk. Alles precies op tijd natuurlijk, want halverwege was de weg breder en daar konden ze elkaar tegenkomen, Wij gingen met 4 bussen achter elkaar naar beneden en kwamen onderweg 5 bussen tegen...En allemaal vol met mensen!!!!!
Rond half vier weer terug op de camping, nog lekker weer, stoelen buiten en aan de borrel en hapjes. Was een mooie, welbestede dag. Rond 6 uur begon het wat te regenen en er is voldoede gevallen die avond en nacht.........
21 Augustus..
Vanmorgen was het gelukkig droog..........de str.tank geleegd, water geladen en op pad. We hebben een kleine gasfles gekocht en morgen gaan we proberen of dat ding dicht is. Als we geen gas gebruiken, draait Rinus iedere keer de kraan dicht, dan lekt er niets...... We willen naar Mauthausen.......een eind rijden. Onderweg een pannetje soep gekookt, het is tenslotte zondag, dan eten we altijd soep. Mauthausen hebben we niet gehaald, we staan nu op camping Linz-Pichlingsee in Linz. Morgen weer verder......

• 21 Augustus 2016 - 20:55

Leo Verburg:

Mauthausen zijn we jaren geleden, met Danique als baby, geweest.
    Dat is een enorme kippenvelplek .....
    We waren daar echt van onder de indruk.

• 22 Augustus 2016 - 10:02

Tineke:

Wat een prachtig verslag weer , en wat een belevenis allemaal. Fotoos zijn goed gelukt hoor!! Veel plezier nog,en genietse zonder pech!!!

• 22 Augustus 2016 - 14:49

Hier vandaag een slechte dag, veel regen, maar.....vanaf morgen wordt het warmer en daarna nog warmer. Al sprake over een hittegolf. Nederlands weer dus, ene uiterste naar de andere. Jullie gelukkig ook nog droog. Houden zo.
    Ben heel benieuwd naar de foto's van Mauthausen. Veel over gehoord, maar zelf nog niet geweest. Waren we deze vakantie van plan, maar aangezien het niet mooi weer was, zijn we doorgereden.
    Dingen die nooit vergeten mogen worden, maar soms moet je het zelf zien, om er iets bij te voelen.
    Wij wachten hier nog even af....

• 23 Augustus 2016 - 08:59

Margriet:

Mooi verslag en mooie foto's. Adelaarsnest. Nou, die Hitler was allesbehalve dat!
    Lekkere brood hebben ze in Duitsland he? Hier is een hittegolf op komst......
    Geniet van al het moois. Liefs van Margriet.

• 23 Augustus 2016 - 17:27

Marita:

Weer een mooi verslag! Wij zijn wel eens binnen geweest in neuschwanstein. In de winterdag tijdens een van onze wintersportvakanties. Het stond toen van buiten in de steigers. Binnen was het wel aardig, zover ik me kan herinneren, maar het heeft geen blijvende indruk achtergelaten.

Mauthausen ben ik verschillende keren voorbijgereden, omdat daar in de buurt een inkoopcentrum was.
    Dan ging je vanuit Enns de brug over. Ik heb nooit de moed gehad er een kijkje te nemen.

Wat is het daar boven mooi!!!