Guia 26 September - Reisverslag uit Guia, Portugal van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu Guia 26 September - Reisverslag uit Guia, Portugal van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

Guia 26 September

26 September 2017 | Portugal, Guia

26 September.
Het is al weer dinsdagmorgen, nog wel een dag voor ons, maar de dagen gaan heel snel..............Zondag zijn we de hele dag thuis gebleven, in en om het huis. Lekker op de ligbedden bij het zwembad. Dat zwembad is hartstikke fijn, krijg je het te warm...hup het zwembad in. Hoewel de heren er niet zo gek op zijn. `s middags merkten we dat er geen water meer uit de kranen kwam.....gebeld, maar ja het is zondag hè.......maandag zou er wel iemand komen. Voor het drinken was het geen punt, we hadden veel drinkwater gekocht, maar het toilet hè. na alle toiletten gebruikt te hebben, waren die toch ook leeg. Voor de nacht maar een emmer met water uit het zwembad mee naar boven, konden we dat er tenminste ingooien. Dat ging gelukkig goed. `s avonds zijn we naar een ander restaurant gegaan en het werd toch weer piri piri kip. Alleen het restaurant geen aanrader wat ons betreft. Het eten was wel goed, maar we vonden het net een vreetschuur, weet niet zo gauw een ander woord. Heel groot en als je aan tafel zat namen ze al gelijk aan dat je die kip wilde eten en het brood kwam gelijk op tafel, je kon niet eens iets van het brood eten of de kip kwam er al aan en het werd steeds drukker. Iedereen aan de kip en allemaal kluivende mensen. Daar deden wij ook aan mee natuurlijk, alleen Marita en Rens deden het netjes met mes en vork. `s avonds nog een spelletje gedaan met z`n viertjes. werd wel een beetje laat voor we naar bed gingen. Maandagmorgen een beetje laat opgestaan en daar was iemand die kwam vertellen dat veel huizen zonder water zaten, maar dat het niet zo lang meer zou duren.......na een halfuurtje kwam er toch weer water uit de kraan. Zo konden we voelen hoe het was om zonder water te zitten, dat dat toch een eerste levensbehoefte is. Na het ontbijt en nog een bakkie koffie kwam Rens ook beneden en zijn we naar Ferragudo gereden, dat ligt aan de Arade rivier. Leuk plekje met veel van die kleine vissersbootjes....echt kleine!!! mensen daar aan het werk gezien, waarvan de ene het net naar boven trok over een soort rol en op de wal waren er twee bezig om de vis en andere dingen uit het net te halen. Daar zaten ook krabben en zeesterren in. Uren later waren ze er nog mee bezig en hadden ze echt nog niet veel vis. Je kon er ook met een bootje de zee op, om de kust en grotten te bekijken. Besloten om dat te doen. Uurtje wachten. Mooi de tijd om wat te eten. Sardines werden het. Rinus zag dat niet zo zitten....kop er nog aan en graten er in. bij het bestellen zei de ober dat er nog maar drie porties sardines waren. Rinus vond dat helemaal niet erg........die bestelde vlees. Terug gelopen naar het bootje, kregen een zwemvest aan en ze zei iets over een jasje. Maar ja, mooi weer......Ach het zonnetje scheen en het waaide wat. Dat waaien merkten we wel buiten. De kust was mooi, wat die man vertelde ook, maar we werden drijfnat, zeker op de terugweg ging het aardig te keer. Er lag in de haven een omgebouwd hollands vissersschip....Jan.....paar maanden geleden is de bemanning eraf gehaald met handboeien om en ze vonden 400 kilo verdovende middelen aan boord. Drijfnat en wel zijn we terug gelopen naar het stadje en hebben daar op een terras nog wat gedronken. Droog waren we vrij gauw, maar je kleding voelde beroerd aan en ook je velletje.....Terug thuis kleding uitgespoeld en het zwembad of de douche in. Die avond brood gegeten en een bakkie koffie met iets lekkers wat Marita gekocht had in Ferragudo. Oh ja, ook hebben we allebei nog een lepeltje gekocht. Wat we vandaag gaan doen.......volgende keer verder.

• 26 September 2017 - 16:15

Margriet:

Gezellig verslag; wat die sardines betreft; kregen jullie ook zo'n diep bord, boordevol? Nou ja, je bent in Portugal en wil dus wat, maar het was mij te veel.
    De foto´s laten een gezellige kust zien. Maar de vis wordt ook daar kennelijk duur betaald.
    Liefs en groeten, Margriet.

• 27 September 2017 - 18:43

Pytsje:

Weer mooie foto's. Vooral die van het kasteel. Wat had ik daar graag even binnen willen kijken.
    Een heel apart ding. Ook een aparte plek om daar een kasteel neer te zetten.
    En dan die bootjes....lag zoveel spullen in, dat je amper nog ergens kon zitten. Zaten jullie beter op die boot.
    En wat betreft die sardientjes....Groot gelijk Rinus! Vlees is beter.

• 04 Oktober 2017 - 06:12

Leo Verburg:

Pff.... die vissen uit dat net pulken..... gelukkig heb ik draadloos internet, anders had ik de lucht hier kunnen ruiken.