19 t/m 21 April - Reisverslag uit Mataró, Spanje van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 19 t/m 21 April - Reisverslag uit Mataró, Spanje van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

19 t/m 21 April

Door: Rina

21 April 2016 | Spanje, Mataró

19 April.
We blijven een paar dagen op Camping Balcelona in Mataró staan. We willen een paar dagen naar Barcelona, maar eerst een "wasdag". Vanavond heerlijk in een schoon bedje en de rest was ook schoon en droog `s avonds. Verder hebben we niets gedaan, lekker hoor een rustdag, we hebben genoten van het mooie weer en verder niets. Niet veel te vertellen!!. Alleen dat het toch weer een latertje werd voor we op bed lagen. Hebben wel de wekker gezet, we moeten bijtijds op.
20 April.
Om half acht liep de wekker af. Rommel opgeruimd en Rinus moest om 8 uur naar de receptie om de bus voor morgen te bespreken. Voor vandaag hadden we het gisteren gedaan. Het is hier op de camping hartstikke mooi geregeld, er wordt een hoop gedaan, waar we dan wel geen gebruik van maken, omdat we de hele dag weg zijn. Maar de bus brengt ons gratis naar het Plaza Cataluña. Kwart over negen vertrekt hij hier en drie kwartier later waren we daar. Terug is er weer een gratis bus die om 6 of 8 uur vertrekt in Barcelona. In het hoog seizoen is dit niet gratis, maar voor 3,90 brengt de bus je ook naar Barcelona. We hadden op de camping al kaartjes gekocht voor de hop on hop off bus. We konden dus gelijk de bus in daar. Wat heeft het gewaaid vandaag!! Uit de wind was de temperatuur heerlijk, maar die rot wind hè. We hebben toch boven in de bus gezeten. Bij de kabelbaan boven op de berg zijn we een halte te vroeg uitgestapt, die baan ging niet naar de haven en dat wilden we. Eerst ruim een half uur in de rij gestaan......we hoefden niet lang op het busje te wachten en zijn 1 halte verder gereden. Vind het eigenlijk geen kabelbaan er hangen twee gondeltjes aan, een naar boven en een naar beneden. Was wel geinig. We hadden een retour kaartje gekocht, maar toen we uit de lift stapten beneden, stond er een rij mensen.......niet normaal meer. Gemiddeld een man of zes in die gondel, dus er stonden voor een paar uur mensen. Even op onze plattegrond gekeken en aan de wandel, eerst bij het strand van Barceloneta een broodje gegeten en langs de haven naar de eerst volgende bushalte. Daar hebben we een bus genomen die naar een ander deel van de stad gaat. Die route vonden we geen van beiden de moeite waard. Onderweg nog uitgestapt en de Cathedraal bezocht, een kaarsje gebrandt voor de mensen die het nodig hebben en daarna terug naar Plaza Cataluña, daar een glas sangria op een terrasje en over de Ramblas gelopen en op de terugweg Paëlla gegeten en weer Sangria, nu een groot glas! Kwartiertje op de bus moeten wachten, die ons terugbracht naar de camping. Morgen weer een dag.....
21 April, de verjaardag van Rinus. Voor de tweede dag naar Barcelona......afgelopen nacht heeft het heel veel geregend en ook toen we opstonden regende het nog...gaan we wel, gaan we niet. Eerst niet, toen weer wel...dag uitstellen...op de app het weer bekeken, morgen ook wel regen. Nou dan doen we het maar...truitje aan, jas aan, dichte schoenen aan en allebei een paraplu en zo gingen Jut en Jul op pad. De shuttle bus van kwart over negen hadden we besproken, toen we bij de bus kwamen, zagen we toch weer een boel mensen, de bus was gewoon vol, met zitters en staanders. rond elf uur werd het wat lichter en rond half twaalf scheen het zonnetje weer. Wij blij dat we gegaan waren. Als eerste de blauwe lijn gepakt en naar de sagrada familia, toen regende het nog, we konden wel de kaartjes kopen, maar om half drie zouden we aan de beurt zijn om de kerk in te mogen. Nu hadden wij die kerk een paar jaar geleden samen met Rens en Marita al bezocht en we hadden geen van beiden zin om daar in de buurt te blijven tot half drie! De bus was nog niet weg, gelijk weer ingestapt. Op naar camp Nou het voetbalstadion van FC Barcelona, had eigenlijk gehoopt, dat er nog iets van Cruiff te zien was. dus niet. Wat er wel was.....een heleboel mensen. Je kon er van alles kopen en ook rondleidingen doen, museum bekijken en nog meer, Wil je alles doen, trek er dan maar een dag voor uit. Wij zijn niet zulke voetbalfans, maar wilden toch graag het stadion zien. Hebben daar een broodje gegeten en weer naar de bus. Bij de halte van de Arena er weer uit. De Arena is de stierenvecht Arena geweest en die is verbouw tot een winkelcentrum . Van buiten is alles nog oude stijl en van binnen is alles opnieuw gebouwd, er is een lift aan de buitendkant, daar ga je mee naar de bovenste verdieping en daar kan je rondom de stad bekijken. Heel mooi uitzicht. De meneer in de bus die van alles vertelde in je oortjes, zei dat ze het hele gebeuren een verdieping opgetild hebben, nu heb ik dat op internet opgezocht, maar kan er niets van vinden. Die meneer zal het toch wel weten denk ik maar.Vandaar doorgelopen naar het Palau Nacional (nationaal museum van Catalonië) Het is gebouwd als hoofdpaviljoen van de wereldtentoonstelling in 1929. Dat vertelde die meneer in onze oortjes. Het was een aardig stuk lopen en verder kon je met roltrappen omhoog, niet helemaal naar boven, dat zagen we beiden niet zitten. naar een bushalte gelopen en laten we nu de volgende halte boven bij het museum uitkomen. Als we dat van te voren geweten hadden. Met de bus naar het volgende wat wij wilden doen, de kabelbaan op de Mont Juïc.....Vroeger was daar een joodse begraafplaats vandaar die naam....Berg van de Joden..We gingen verder die berg op met de kabelbaan naar het Castell De Mont Juïc, wat gebouwd is in de 18e eeuw, alles van de man in de oortjes!!! Daar rond gelopen en die mooie foto`s van de haven beneden gemaakt en het werd steeds warmer!! Daarna hadden we beiden de piep uut....naar de bus die ons terugbracht naar het Plaza de Cataluña. Daar een terrasje gezocht en een glas sangria besteld....nog een ijsje en de bus van de camping kwam er aan. 7 uur waren we weer op de camping. We hebben ook nog een foto van het hoofdkantoor van het waterleidingbedrijf gemaakt en dat heet Torre Agbar. Dat is de laatste foto.

• 21 April 2016 - 22:02

Rose-mary:

Goh jullie beidjes, ik geniet van jullie verslag, en ben zelf ook weer even in Barcelona.
    alsnog gefeliciteerd Rinus. Op naar de volgende jaardag hè/
    Liefs van hier Rose-Mary

• 22 April 2016 - 11:24

Tineke:

Weer genoten van het reisverslag,kan alles terughalen,wat ik zie!!!!!dus heerlijk meegenieten. Gaan jullie nog naar Montserrat??? Is echt de moeite waard,vanuit Barcelona heel goed te doen,met bustickets....de rit alleen al er naar toe is geweldig, en bij het monistir,,die koorknapen,en het uitzicht,en alles,is ook een soort bedevaartsoord. En de zwarte Madonna, ga genieten he

• 22 April 2016 - 11:31

Majke:

Hoi Rins en Rinus,
    Had gedacht dat, met Rinus zijn verjaardag, je mailbox vol zou stromen met felicitaties. Daarom maar een dagje gewacht, wil niet in de rij staan.....maar het valt mee.
    Daarom toch maar weer een berichtje vanuit Zeeland. Na het lezen van jullie Barcelona-bezoek heb ik de CD van Montserrat Caballé en Freddie Mercury keihard opgezet! Heerlijke plaat! Ik krijg gewoon zelf een vakantiegevoel als ik meelees met jullie, superleuk hoor!
    Als jullie tegen Pinksteren ergens in Spanje zijn, probeer dan in de buurt van een grote stad te komen. Ik kan me herinneren dat men dan in grote getale naar de kerken trok ....we zagen toen schitterend geklede personen o.a. met ezelwagentjes over de grote weg richting de kathedraal trekken, het was een feest om nooit te vergeten.
    Hartelijke groeten maar weer, Bert en Majke

• 22 April 2016 - 20:53

Jannie.:

Een beetje laat maar, Rinus gefeliciteerd met je verjaardag. Rina, jij met je man.
    Wij hebben jaren geleden ook al die bezienswaardigheden gezien in Barcelona, geweldig.
    Hier is het weer knudde, geniet maar lekker van het zonnetje.

• 24 April 2016 - 15:59

Marita:

Eindelijk weer helemaal bijgelezen. Ben blij dat jullie het zo naar je zin hebt. Barcelona blijft een mooie en bijzondere stad. Hier hagelt het en sneeuwt het. 7 graden! Hebben geen zin om de deur uit te gaan, dus tijd om in gedachten weer even bij jullie te zijn.

Morgen moet rens weer op controle!. Blijft weer spannend.

Groetjes van ons beiden,

Marita.

• 12 Mei 2016 - 16:40

Willy:

Veel te laat maar ik ben nu aan het bijlezen. Schitterend verslag en prachtige foto's.
    Ik schrok even, ik dacht dat Rinus zich had opgeworpen als Menselijke Kanonskogel. Maar gelukkig, het kwam goed.

Ik vond het ook zo leuk om te zien hoe braaf 'de was' te drogen hing. Keurig hoor

Rinus, je bent bijna alweer jarig maar ik roep jou toch - onder het motto beter laat dan nooit - mijn welgemeende hiep hiep's toe en mijn allerbeste wensen voor een mooi nieuw levensjaar.

Wat zullen jullie blij zijn straks weer in het Zeeuwse terug te zijn. Zijn jullie gelukkig van die ellendige Sangria's af. ;)

Groetjes
    Willy