20 April op Quinta Odelouca - Reisverslag uit São Marcos da Serra, Portugal van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 20 April op Quinta Odelouca - Reisverslag uit São Marcos da Serra, Portugal van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

20 April op Quinta Odelouca

Door: Rina

20 April 2015 | Portugal, São Marcos da Serra

20 April op Quinta de Odeloca NOG 1 NACHTJE SLAPEN!!!!

Vertrokken vanaf de Liddl, na eerst nog een lekker vers stokbrood gekocht te hebben...Ik heb best slecht geslapen, moet er toch nog aan wennen om helemaal alleen te overnachten, maar alles is weer goed gegaan, dus komende nacht slaap ik des te beter..we staan hier op een camping, in de middle of no where. Geen naam bekend van een plaatsje in de buurt....de naam van de camping is....Quinta de Odelouca en dat betekent kleine camping en hij is echt niet groot, maar heel leuk en netjes, wordt gerunt door een stelletje nederlanders, ze zijn sinds 2006 met deze camping bezig, er was eigenlijk niets hier, een klein huisje stond er en dat hebben ze wat verbouwd om er in te gaan wonen en verder hebben ze alles zelf gedaan...alles aangelegd, de bomen en mooie bloeiende planten en een soort terrassen gemaakt waar de campers en caravans op staan, werkelijk heel mooi!!Alleen de weg hier naar toe was heel slecht en wel een kilometer of 5 lang. Slingerde tussen een mooi berglandschap en je kan dus niets tegenkomen, want daar het is het veel te smal voor. Zag het al voor me als we morgenochtend hier weer vertrekken, maar volgens Gerda (eigenaresse) is er niets aan de hand, want diegene die `s morgen vertrekken komen niemand tegen, zei ze....want diegene die komen, komen in de middag en verder rijdt er niets...zei ze. Dus maar hopen dat ze gelijk heeft....De ontvangst was heel hartelijk, ze kwam direct aanlopen en nodigde uit om een glaasje te drinken op het terras.
Maar nu eerst de morgen, we hadden een weg uitgezocht de bergen in en het gebied heet de "Serra do Caldeirão". Wat een prachtige route was dat. We reden door de streek waar allemaal kurkbomen staan. Kurk wordt elke negen!! jaar in de maanden juni en juli geoogst. Daarna ziet de barst er eerst okergeel, dan knalrood en later donkerrood uit. Op de barst staan het jaartal geschilderd waarin de kurk verwijderd is. Voordat er kurk gewonnen kan worden moet de boom 25 jaar oud zijn en de eerste kurk, die er dan vanaf komt is "maagdelijke"kurk en kan niet verwerkt worden, negen jaar later de tweede oogst is van mindere kwaliteit en dan weer negen jaar later is de kurk pas goed om er kurken voor wijnflessen van te maken. Het is dus een investering voor je kinderen, want 25 jaar + 18 jaar is toch mooi 43 jaar voor je er geld aan kan verdienen. Er stonden ook veel bomen, die hun soort schors in lange slierten verliezen en dan een heel gladde barst hebben, ik ken die bomen niet, èèn van jullie misschien??
Ergens onderweg hebben wij het stokbroodje met een gerookte zalmforel......die had ik nog in de diepvries van thuis....gegeten en toen op naar de camping, waar het goed vertoeven is. We hebben ons borreltje met stukjes kaas en worst lekker voor de camper genuttigd..........dat doen we iedere dag om te vieren dat we weer heelhuids ergens staan...leuke reden hè!!
Zijn allebei weer lekker onder de douche geweest, dus ruiken weer lekker fris...
Ik brei er een eindje aan en ga eens kijken of ik er weer foto`s bij kan krijgen.....

Dicky, wij willen ook naar dat puntje Ponta de Sagres en Cabo de São Vicente.

De eerste 2 foto`s zijn de kurkbomen en de derde foto is van zo`n slierten boom..

• 20 April 2015 - 22:14

Pietsje:

Helaas, er staat maar één foto in plaats van drie. Kan me voorstellen, dat je slecht geslapen hebt. Helemaal alleen ergens staan, zou mij ook niet aanspreken. Wist niet, dat je je breinaalden hebt meegenomen om er eindjes aan te breien hihi. Wat een idee, van die Nederlanders, om daar een camping te beginnen en dan ook nog niet een grote. Moet je er toch nog veel naast doen, want daar kun je toch niet van bestaan? Hopelijk gaat de tocht naar beneden morgen goed. Geen tegenliggers.... Nog nooit ergens langer willen blijven staan, dan 1 dag. En zo zie je maar weer, dat de Zeeuwen zuinig zijn, eigen vis mee.... Rinus, als waterrat, moet toch een visje kunnen vangen? Zit jullie maar wat te plagen hoor. Veel plezier nog en ben benieuwd naar de volgende verslagen, maar ook de foto's.

• 21 April 2015 - 08:24

Tineke Blaauw:

Wat een prachtige momenten beleven jullie toch elke dag weer, helemaal geweldig hoor!!
    En ik zie toch echt wel meer als 1 foto !! en ze zijn allemaal prachtig
    Heel veel plezier nog !!

• 21 April 2015 - 10:51

Marita:

Zo, weer even bijgelezen. Ik leef wel met jullie mee hoor! Zou er zelf graag bij willen zijn. Maar eerst Rinus van harte!!! en dat je vooral maar gezond mag blijven, zodat je nog vele reisjes kan maken.

Veel plezier nog en wees voorzichtig!!!