23 Mei Arromanches...Camping les Bas Carreaux - Reisverslag uit Arromanches-les-Bains, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 23 Mei Arromanches...Camping les Bas Carreaux - Reisverslag uit Arromanches-les-Bains, Frankrijk van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

23 Mei Arromanches...Camping les Bas Carreaux

23 Mei 2015 | Frankrijk, Arromanches-les-Bains

23 Mei Arromanches op camping les Bas Carreaux

Woensdag de 20e, wakker geworden met regen en het zag er niet naar uit dat het snel op zou knappen, na het legen, vullen en ontbijten zijn we vertrokken uit St. Jean de Luz. Het werd af en toe droog en een heeeeel klein zonnetje. We besloten een heel eind te rijden. Onderweg bij een boulangerie een stokbrood gekocht, dus lunchen konden we.....ik verlang toch wel een beetje naar het hollandse bruine brood...We waren toch nog aardig op tijd op de camperplaats aan de haven van Le Port de Montagne. Het weer was toch aardig opgeknapt, dus Rinus heeft nog een eindje gelopen en ik heb het eten klaar gemaakt en daarna was er koffie!! In onze kampeerbijbel stond dat er ook wifi was, maar niks hoor.

toen we de 21e wakker werden stond de zon al hoog aan de hemel. Snel alles gedaan en vertrokken, aan het einde van de rij campers was een kraam waar de bakker stokbroden verkocht, lekker makkelijk, aan het einde van de haven was er een wegomleiding, werk aan de weg...was wel lekker, want we kwamen er achter, dat er bij het havenkantoortje een wifi antenne stond, even geprobeerd met mijn telefoon en ja hoor het werkte, dus nog even wat op het internet gedaan....ja we zijn redelijk verslaafd....We wilden vandaag naar het Ile d`Oleron, daar ligt het plekje Boyardville en vandaar kon je met een bootje naar het fort Boyard, leek ons leuk om te zien, waar ze dat televisieprogramma Ford Boyard opgenomen hebben. Het eiland is heel wijds, wel stadjes/dorpjes maar verder alleen natuur en veel visserij, ze verkochten op heel veel plekkken moules en huitres, die huitres konden me gestolen worden, maar die mosselen trokken me wel, lekker vanavond mosselen eten in de camper, nou niet hoor...is het de tijd van de mosselen nog niet, duurde nog een maandje en die tijd hebben we niet. Dus verder naar dat Boyardville, camper neergezet en aan de wandel, veel hokjes waar ze kaartjes verkochten om naar het fort te gaan, een zeilboot die rond het fort zou varen, we mochten er niet op want er waren tv opnames bezig, niet van de nederlandse televisie, maar de japanse televisie, de mevrouw vertelde dat er veel landen zijn waar hetzelfde programma uitgezonden wordt, ik weet niet of jullie er bekent mee zijn, ze doen dan allerlei spelletjes daar..We zijn niet gaan zeilen, we zijn naar het strand gelopen en vandaar konden we het fort ook zien, daar een visje gegeten...en een lepeltje gekocht van het fort. We zijn daarna naar de vuurtoren gereden, toen Rinus het parkeerterrein op reed zag ik toch een enorme muskusrat....in België noemen ze zo`n dier een waterkonijn....Nog naar de vuurtoren gelopen en even op het strand gekeken, daarna de camper weer opgezocht en naar La Rochelle gereden en daar staan we nu op de camping Le Beaulieu, nog een poos in het zonnetje gezeten, maar het koelt `s avonds best snel af. Nu tv aan het kijken..........

De 22e hebben we eigenlijk niet zo veel gedaan anders dan gereden...we komen toch een beetje tijd tekort...De ochtend hebben we verspeeld bij 2 supermarkten, ik was nog nooit bij Leclerc geweest en we wilden ook nog even naar de Lidl. Hahaha, we vonden ze, bijna naast elkaar. Daarna weer gaan rijden en Rinus had een camperplaats opgezocht bij een kanaaltje.. Het dichtsbijzijnde plaatsje heet Hédé en het kanaal heet Canal d'Ille et Rance er waren op die plek 11 sluisjes achter elkaar op een lengte van ongeveer 2 kilometer, we hebben er nog even gewandeld en het werd vrij snel een beetje fris, dus lekker naar binnen. De camperplaats was gewoon een groot parkeerterrein, waar gewone auto`s overdag ook staan om de sluisjes te bewonderen en `s nachts staan er dan alleen campers, we stonden daar met 11 campers. Rond 11 uur lagen we plat!!

En dan is het al de 23e, onze reis zit er haast op.
We zijn vertrokken uit Hédé, Rinus had iets gelezen over een lanceerinstallatie van V1 raketten uit de 2e wereldoorlog, die in de buurt van Cherbourg moet zijn, de coördinaten stonden er bij, dus op naar Cherbourg, we hebben de plek gevonden, maar erg veel bleek er niet te zien, het was boerenland, we dachten iets schuins te zien en dat moest het dan zijn, maar we konden er niet naar toe. We hebben toen maar een leuk plekje gezocht om ons verse stokbroodje te eten. Daarna zijn we naar Utah beach gereden, dat blijft toch altijd indrukwekkend om daar rond te lopen, je ziet in gedachten toch heel veel dingen, die we in films gezien hebben o.a. de langste dag..Utah beach in de enige succesvolle landing geweest er zijn op 5 stranden landingen geweest....Utah, Omaha, Gold, Juno en Sword. We willen morgen nog een beetje rondkijken hier en anders gaan we gewoon nog een keertje terug!! We staan nu in Arromanches op een camping, morgenochtend gaan we even beneden aan het strand kijken.

Scherpenisse....maandag komen wij weer thuis, we zijn dan bijna 9 weken weggeweest.

Nu dit nog op internet en proberen er ook de foto`s bij te zetten....

• 23 Mei 2015 - 22:10

Majke:

Hoi jeluitjes...
    Dacht al dat er iets mis was met mijn internetverbinding....blijkt het die van jullie te zijn.
    Voorlopig heb je aardig woord gehouden en hebben we zeer uitvoerig verslag gehad van jullie reis, mét achtergrondinformatie. Toch kijk ik uit naar jullie terugkomst, 9 weken is lang hoor.
    Dikke zoen en tot volgende week! Kom veilig thuis.

• 23 Mei 2015 - 22:36

Margriet:

Veel gezien in deze dagen Rina. In deze regio ben ik ook geweest. Indrukwekkend nog altijd die herinneringen aan de oorlog. Ria mailde onlangs vanuit Verdun!
    De mosselen zijn er lekker hoor.
    Geniet nog maar een paar dagen. Misschien is het weer hier dan beter....
    Groetjes Margriet.

• 24 Mei 2015 - 08:57

Tineke Blaauw:

JOh wat gaan jullie snel nu..... alweer in Norma dië . wat hebben jullie al ontzettend veel gezien en vooral genoten!! 9 weken wat een prachtig en nog soms tijd de kort komen,ja dat kan ik mij zo helemaal voorstellen.

Lieve mensen, nog een heel goede reis terug,bijna thuis,het zonnetje schijnt hier vandaag ,
    groetjes

• 24 Mei 2015 - 09:03

Pietsje:

Je kunt in Frankrijk ook heerlijk brood krijgen en dat noemen ze cereal. geen dik en dicht brood, maar lekker luchtig. Zou er eens om vragen. Heel wat beter dan het stokbrood, want dat heb je op een gegeven moment ook wel gehad. Einde in zicht, na heel veel weken.
    Hier schijnt het zonnetje nu. Vandaag voorspellen ze mooi weer, morgen weer wat slechter. Heb er niet veel aan, want moet werken. Helaas..... Altijd Pinkstertoernooi, dan logeren er mensen bij de tennisbaan en is het 's ochtends al om zes uur beginnen. Paar uurtjes werken, dan om 1 uur nog eens en rond vijf uur 's middags nog een keer. Drie dagen.... zal blij zijn, als dat weer achter de rug is. Fijne Pinksteren.

• 24 Mei 2015 - 13:13

Marita:

Zo, ik had wat te lezen!! Ik moest een hoop inhalen. Wij zijn vrijdagavond weer goed thuisgekomen. We horen elkaar wel binnenkort. Groetjes

• 24 Mei 2015 - 15:13

Anneke:

Halieffies,

Ik heb weinig van me laten horen maar heb wel elke dag/keer jullie avonturen gelezen hoor. Ben niet zo'n schrijver... Jij daarentegen Rina, aan jou is een reisjournalist verloren gegaan!!! Petje af! Zal blij zijn als jullie ook weer heelhuids thuis zijn, dan zijn alle "kindertjes" weer op honk, voelt toch beter - voor mij althans... Tot gauw!